۰۱ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۷
کد خبر: ۲۳۶۹۴۱
حجت الاسلام فرحزاد:

عامل اصلی در تحول سبک زندگی، الگوگیری از سیره پیامبر اکرم است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به روش و سیره رسول اکرم در برخورد با دیگران گفت: آن چه سبب تحول جامعه جاهلیت و عالم اسلام گردید، خلق عظیم و رفتار پیامبر اکرم با دیگران حتی با دشمنانش بود.
حجت الاسلام فرحزاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف آباد، حجت الاسلام نعمت الله فرحزاد، استاد حوزه علمیه قم شب گذشته در جمع عزاداران حسینی در مسجد جامع نجف آباد، با اشاره به این که عظمت پیامبر برای بشر قابل درک نیست، گفت: پیامبر به عنوان برگزیده ترین مخلوق عالم است نور اول نور پیغمبر و از شعاع ایشان همه عالم سر سفره پیغمبر هستند.

وی با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) در عظمت بی مانند رسول خدا(ص) افزود: یکی از نعمت های الهی که منشأ تمام خوبی ها است، عقل می باشد و طبق فرموده امام صادق(ع) خداوند صد جزء عقل خلق کرد و 99 جزء آن را به پیامبر مرحمت کرد و تنها یک جزء را بین همه انسان ها تقسیم کرده است.  

حجت الاسلام فرحزاد گستردگی و فراگیری رحمت پیامبر اکرم(ص) را از ویژگی های آن حضرت برشمرد و گفت: خداوند در توصیف این ویژگی پیامبر در قرآن کریم آورده «وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمین‏» و سخن از عالمیان نه تنها مسلمانان و شیعیان بلکه  تمام بشریت و تمام موجودات عالم را در بر می گیرد.

وی در ادامه افزود: گستردگی و فراگیری رحمت پیامبر در میان تمام موجودات، حقیقت برانگیختگی ایشان را نیز به شمار می رود و حتی در مواردی که پیامبر به اطرافیان خود سخت می گرفتند و آنها را مورد عتاب قرار می داد، نه از روی انتقام بلکه از شدت محبت و دلسوزی بوده است.

استاد حوزه علمیه قم با قرائت آیه ای دیگر از آیات الهی درباره صفت رحمت و رأفت پیامبر اکرم(ص) فرمود: آن جا که خداوند می فرماید، «لَقَدْ جَاءَکُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُم بِالْمُؤْمِنِینَ رَءُوفٌ رَّحِیم‏» رحمت و رأفت را با عنوان حریص بودن بیان می کند و پیامبر همانند طبیب دلسوزی است که برای شفاء بیمارانش حتی بر خلاف میلشان به سوی عاقبت خیر فرا می خواند.

وی در ادامه بیان داشت: پیامبر اکرم(ص) به اسوه رحمت و مهربانی در میان امت نه تنها نسبت به مومنین که در صفات تاریخ به کرات بیان شده است که حتی در برابر دشمنان خود از جلمه یهودی که بر سر حضرت زباله و خاکروبه می ریختند و یا افرادی که به ایشان توهین و اهانت روا می داشتند، اوج رحمت و رأفت را در رفتار خود نسبت به آنان داشتند. 

حجت الاسلام فرحزاد در ادامه بیان داشت: حسن خلق و اخلاق عظیم پیامبر تا آن اندازه بود که متاع و نعمت های الهی که هیچ گاه بشر قادر به شمارش و شکر آن نیست، در برابر خلق پیامبر اکرم با لفظ «مَتاعُ الدُّنْیا قَلیل» بیان شده است در حالی که در توصیف خلق پیامبر «وَ إِنَّکَ لَعَلى‏ خُلُقٍ عَظیمٍ» بیان شده است که نشان از عظمت و بی مانند اخلاق پیامبر دارد.

وی الگوگیری از شیوه های رفتاری و عملی پیامبر را مهم ترین عامل در تحول زندگی فردی و اجتماعی بیان کرد و افزود: عامل اصلی در موفقیت و جذب قلوب کافران و مشرکان دوران جاهلیت شد، چیزی جز حسن خلق پیامبر اکرم در رفتار و گفتارشان نبود و تأثیر این عامل در وجود ما سبب تحول و رسیدن به جامعه نبوی خواهد شد و باید به نقطه ای برسیم که تجسم اخلاق نبوی در وجود ما به ظهور برسد.

استاد حوزه علمیه قم از دیگر صفات برجسته پیامبر اکرم(ص) را در امر هدایت، حریص بودن ایشان نسبت به هدایت مردم بیان داشت و افزود: با آن که صفت حرص از جمله صفات نکوهیده اخلاقی به شمار می رود ولی در امر هدایت و امور معنوی بسیار سفارش شده است و پیامبر اکرم به عنوان الگو و اسوه بشریت چنان در امر هدایت بشری حریص بودند که خداوند در آیاتی حضرت را از این همه رنج و زحمت برای هدایت مردم باز می دارند.

وی در ادامه بیان داشت: صفات و حسن خلق پیامبر اکرم(ع) در ائمه اطهار نیز متجلی است و از آن جمله امام حسن(ع) است که در صفت حلم و بردباری زبانزد دوستان و دشمنان بودند و این امام چنان با حلم و بردباری در برابر هتاکی ها و فحاشی های دشمنان خود برخورد می کردند، که باعث گردیدند تا بسیاری از منحرفان و گمراهان از دین، راه حق را باز یابند. /1306/پ202/ب

ارسال نظرات