۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۱
کد خبر: ۲۳۵۸۳۲

همایش منطقه ‌ای شعر عاشورایی در آذرشهر برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ اختتامیه سومین همایش منطقه ‌ای شعر عاشورایی با عنوان «سوگ قلم»، امروز با معرفی صاحبان آثار برگزیده در آذرشهر به کار خود پایان داد.
جشنواره شعر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، اختتامیه سومین همایش منطقه ‌ای شعر عاشورایی «سوگ قلم» امروز با حضور شاعران و ادبای چهار استان شمال‎‌غرب کشور در سالن امام صادق(علیه السلام) آذرشهر برگزار شد.

 


محمدعلی قلیزاده، سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آذرشهر در گفت‌وگو با خبرنگار رسا اظهار داشت: سومین همایش منطقه‌ای شعر عاشورایی سوگ قلم با هدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و نشر معارف والای حماسه حسینی با تأثی از فرامین مقام معظم رهبری در رابطه بانقش چشم‌گیر شعر در راستای گسترش معارف اهل بیت(ع) برگزار شد.

 


وی نشر و گسترش فرهنگ شعر عاشورایی، اشاعه فرهنگ پایداری، زنده نگه داشتن روحیه شهادت‌طلبی و ایثار، شناسایی و معرفی آثار برجسته در حوزه شعر عاشورایی، تشویق شعرا و ادبای جوان، زمینه‌سازی برای آفرینش و گسترش شعر عاشورایی و پرداختن به لزوم پرهیز از تحریفات و پیرایه‌زدایی از مسائل عاشورا را از دیگر اهداف این همایش برشمرد.

 


قلیزاده افزود: همایش در دو بخش فارسی و ترکی و با موضوع حضرت علی اصغر(ع)، جلوه‌های فرهنگ عاشورایی، عاشورا امر به معروف و نهی از منکر، حوادث اربعین و عاشورا و جریان‌های تکفیری برگزار شد که در نهایت 432 قطعه شعر و 25 داستان کوتاه از چهار استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان به دبیرخانه کنگره رسید.

 


وی با بیان این‌که داوران این کنگره شعر رثایی را آقایان سعید بیابانکی، جلال محمدی و علی اصغر مقنی بر عهده داشتند، گفت: داوران در مرحله انتخاب آثار تعداد 10 اثر را به عنوان آثار برتر انتخاب کردند که آثار برگزیده ضمن تجلیل به صورت مجموعه ای چاپ و در اختیار عموم علقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

 


دبیر همایش منطقه ‌ای شعر عاشورایی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که شعر آیینی و رثایی میراث فرهنگی و اعتقادی ملت ایران است، اظهار داشت: باید به عنوان یک اثر دینی و ملی از این میراث حفاظت کنیم که در این راستا زبان هنر می‌تواند نقشی مهم در ترویج ارزش‌های نهضت حسینی داشته باشد.

 


قلیزاده برگزاری کنگره شعر عاشورایی سوگ قلم را فرصتی برای جوشش احساسات شعرای فعال در حوزه رثایی دانست و افزود: شعر‌های ارزشمند در زمینه معارف عاشورایی می‌تواند در بسیاری از فعالیت‌های حسینی تأثیرگذار باشد، ورود حماسه کربلا به این عرصه، یکی از عوامل ماندگاری و پایایی نهضت عاشوراست./935/ت302/ب4

ارسال نظرات