۲۲ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۹
کد خبر: ۲۳۵۵۷۶
استاد حوزه علمیه قم:

عاشورا نماد عزت محوری است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم گفت: سیره امام حسین(ع) در جریان واقعه عاشورا، نماد بارز عزّت محوری است و مکتب امام حسین(ع) بر پایه عزت بنا شده است.
حت الاسلام مومني

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سیدحسین مومنی، استاد حوزه علمیه قم، امروز در رواق امام خمینی(ره) گفت: قیام امام حسین(ع) مظهر نبرد حق بر باطل و قیام الهی بود که هر چه زمان می­گذرد، تبلوری بیشتری پیدا کرده و آموزهای آن روشن تر می­شود.

 

 وی تصریح کرد: امام حسین(ع) یکی از اهداف قیام خود را اقامه و حفظ ارزش‌های راستین دین اسلام بیان می­کند زیرا بعد از پیامبر(ص) و دوران رهبری ایشان بر جامعه اسلامی، بدعت‌های جدیدی در دین و سنت پیامبر اکرم(ص) به وجود آمده بود که این بدعت‌ها، موجب انحراف در جامعه اسلامی شده بود.

 

سخنران حرم مطهر رضوی افزود: جامعه اسلامی زمان امام حسین(ع) دچار انحراف شد و نیاز به اصلاحات اساسی داشت. از این رو امام حسین(ع) از خلفای زمان بیعت نکرده تا این انحراف را آشکار کنند.

 

استاد حوزه علمیه قم افزود: یکی دیگر از اهداف امام حسین، انگیزه اجتماعی و اصلاح فرهنگی اوضاع و شرایط حال جامعه بود. تا بدین طریق به جهل زدایی عامه مردم بپردازند و آنان را با انحراف‌های آشکار در جامعه آشنا سازند.

 

حجت‌الاسلام مؤمنی با بیان اینکه قیام امام حسین(ع) پیام‌هایی را به انسان‌ها در اعصار مختلف ارائه می­کند، افزود: پیام «آزادگی»، «عزّت نفس»، « ایثار و از خودگذشتگی» و «وفا و پای بندی به پیمان » از مهم‌ترین درس‌هایی که می‌توان از قیام امام حسین(ع) گرفت.

 

وی اظهار کرد: انسان آزاده به کسی اطلاق می‌شود که با توجه به اصول و باورهای خود زندگی کرده و زمانی که اصول، باورها، حقوق فردی و اجتماعی خود و افراد در ارتباط با وی مورد تعرض قرار بگیرد، آرام ننشسته و در برابر ظلم ایشان اعتراض می­کند. از این رو امام حسین(ع) مرگ با عزت را بهتر از حیات ذلیلانه می­دانند.

 

حجت الاسلام مومنی خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) پیش از حرکت به سوی کربلا در جواب برادرشان محمد حنفیه که از او می‌خواست برای حفظ جانش با یزید بیعت کند، فرمود: «من هرگز تن به پستى نداده­ام»که این امر نشان می‌دهد، مکتب امام حسین(ع) بر پایه عزّت و کرامت انسانی استوار شده است./1308/د102/ب5

ارسال نظرات