۲۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۱
کد خبر: ۲۳۵۲۹۹
در نشست تخصصی؛

شیوه‌های عزاداری صحیح بررسی شد

خبرگزاری رسا ـ نشست تخصصی بررسی شیوه‌های عزاداری اهل‌بیت(ع) پیش از ظهر امروز با حضور طلاب، علما و روحانیان در مدرسه عالی امام خمینی(ره) برگزار شد.
مراسم عزاداري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست تخصصی بررسی شیوه‌های عزاداری بر اهل‌بیت(ع) پیش از ظهر امروز با حضور طلاب، علما و روحانیان در مدرسه عالی امام خمینی(ره) برگزار شد.

 

براساس این گزارش؛ در این مراسم حجج‌الاسلام نجفی یزدی و غایبی از اساتید حوزه به بیان مباحثی پیرامون موضوع جلسه پرداختند.

 

حجت‌الاسلام نجفی یزدی با تأکید بر این‌که در عزاداری باید عزت اهل‌بیت(ع) حفظ شود، انجام کاری که سبب استخفاف اهل‌بیت(ع) می‌شود را نادرست دانست و بیان داشت: کارهای خلاف سنت اهل‌بیت(ع) همانند قمه زنی با سنت نبوی و الهی سازگار نیست.

 

استاد حوزه علمیه قم قمه زنی را سبب وهن دین خواند و خاطرنشان کرد: قرآن نیز مسلمانان را درباره هر گونه ضرر زدن بر خود و اسلام بر حذر کرده است.

 

وی یادآور شد: در آیه «نفی سبیل» نیز خداوند تأکید می‌کند «هرگونه تسط کفار بر مسلمانان را در هر زمینه‌ای از جمله سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و نظامی، جایز نیست».

 

حجت‌الاسلام نجفی یزدی اظهار داشت: به طور کلی هر کاری که سبب تمسخر مسلمانان و خارج از عرف ائمه اطهار(ع) باشد حرام بوده و نباید انجام داد که متأسفانه برخی از افراد با عملکرد خود آبروی سنت نبوی را مورد تمسخر قرار داده و عزتمندی اسلام را خدشه دار می‌کنند.

 

وی تصریح کرد: آبرو بسیار با ارزش بوده و باید آن را حفظ کرد؛ از این‌رو هر کاری که سبب ریختن آبروی افراد به ویژه مؤمنان می‌شود خلاف اسلام و حرام است.

 

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه مباحث خود به قاعده کلی «لاضرر و لاضرار» اشاره کرد و بیان داشت: ضرر شامل ضرر جانی، مالی و آبرویی می‌شود، فرد حق ندارد با عملکرد خود به آبرویش ضرری برساند.

 

وی یادآور شد: گاهی یک کار در میان خود گروهی مورد پذیرش است، ولی باید جنبه ملی و بین المللی آن را نیز در نظر گرفت، فرد حق ندارد بگوید چون این کار میان ما مورد پذیرش است اشکالی ندارد، هر کاری که سبب از بین رفتن آبروی مسلمانان و تشیع شود حرام است چه قمه زنی باشد و چه دیگر کارها.

 

حجت‌الاسلام نجفی یزدی با اشاره به روایات بر حرمت سبک شمردن سنت اهل‌بیت(ع) اشاره کرد و گفت: گاهی کاری در ظاهر خوب است ولی سبب خاری سنت ائمه اطهار(ع) و تفکر نادرست افراد درباره تشیع می‌شود که این کار حرام بوده و نباید صورت گیرد.

 

وی ادامه داد: حضرت سیدالشهدا(ع) برای این‌که حرمت خانه خدا شکسته نشود در روز عرفه آنجا را ترک کردند، حال ما چرا باید به گونه‌ای عمل کنیم که حرمت امام(ع) شکسته شود.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که روایات انجام هرگونه کاری که سبب هتک حرمت اهل‌بیت(ع) شود را منع کرده است، اظهار داشت: حتی متعه گاهی به سبب شرایطی نباید صورت گیرد، با این وجود آیا قمه زنی که سبب هتک حرمت می‌شود باید صورت گیرد؟

 

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی از افراد نسبت به این مسائل گوش نداده و دیگران را مورد سب و لعن قرار می‌دهند که این کار آنها سبب کشته شدن دیگر شیعیان می‌شود که براساس روایات این کار قتل عمد محسوب می‌شود.

 

در ادامه این نشست علمی حجت‌الاسلام داوود غایبی از اساتید حوزه و دانشگاه عزاداری برای سیدالشهدا(ع) را یکی از مهم‌ترین شعائر الهی دانست و خاطرنشان کرد: امروز عاشورا و شور حسینی مطرح بوده و همه نسبت به عزاداری تأکید دارند ولی باید در آن حرمت اهل‌بیت(ع) حفظ شود.

 

وی تصریح کرد: گاهی خود امام(ع) برای جلوگیری از سوء استفاده دشمنان یاران را از یک حق مشروع به سبب حکم ثانویه و تابع زمان منع می‌کردند.

 

حجت‌الاسلام غایبی در ادامه خاطرنشان کرد: بزرگان دین نیز می‌توانند به سبب شرایط خاصی احکام ثانویه را صادر کنند، درباره قمه زنی نیز باید به این موضوع توجه داشت./993/پ201/ب4

ارسال نظرات