۰۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۱
کد خبر: ۲۳۳۵۰۴
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران:

ترویج فرهنگ نماز عامل کاهش آسیب های اجتماعی در جامعه است

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با برشمردن تأثیرات اساسی نماز در جامعه، گفت: نماز باعث نظم در جامعه می شود و شهروندان را به قانون پذیری، تعهد کاری و اخلاقی پایبند می کند، ضمانت اجرایی قوانین از این طریق میسر شده و صفات رذیله را از بطن جامعه می زداید.
مدير کل فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام عباسعلی ابراهیمی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران امروز در جمع فعالان عرصه ستاد اقامه نماز استان در ساری گفت: بیست و سومین کارگروه ستاد اقامه نماز  در مازندران با در نظر گرفتن مباحثی نو پیرامون اقامه نماز در این استان درصدد است تا میزان تأثیرات نماز را بررسی کند.

 

وی با اشاره به نص صریح قرآن مبنی بر اقامه نماز از سوی کسانی که از امت اسلام به قدرت و حکومت می رسند، اذعان داشت: مقام معظم رهبری هر ساله به اجلاس سراسری نماز پیامی ارسال می کنند و این نشانی از اهمیت جایگاه اقامه نماز از منظر اسلام است.

 

حجت الاسلام ابراهیمی، خاطرنشان کرد: نماز نمودار کامل توحید و یگانه پرستی است که با تسبیح و تنزیه ذات حق تعالی آغاز و به آن ختم می شود و به این مهم باید اهتمام ویژه داشت و هم اکنون جهت ترویج این فریضه الهی، فعالیت های خوبی در کانون های فرهنگی و هنری مساجد مازندران اجراء می شود. 

 

وی با بیان این که در نماز حکمت‌های زیادی نهفته است، ادامه داد: همه فرایض دینی و توصیه‌های الهی برای مردم مفید بوده و راه سعادت را به روی انسان می‌گشاید ولی برای اینکه در مسیر الهی قدم برداشته شود ابتدا باید تکالیف واجب به ویژه نماز را مورد توجه قرار داد.

 

حجت الاسلام ابراهیمی با اشاره به این که نماز تنها وسیله برای ارتباط معنوی با خداوند متعال است، تصریح کرد: یکی از وسایل سکونت خاطر و آرامش باطنی در انسان‌ها ازدواج و ذکر و یاد خداوند است.

 

وی با تاکید بر این که بهترین لحظات عمر انسان در هر شرایط و زمانی لحظه در یاد و ذکر خدا بودن است، ادامه داد: با انجام واجبات الهی و نماز، زنگار از قلب انسان‌ها زدوده و لطافت و پاکی و محبوبیت جای آن را می‌گیرد که این امر به دلیل حسنات این فریضه است.

 

حجت الاسلام ابراهیمی عنوان کرد: با توجه به اهمیت فریضه نماز در بین مسلمانان و جوامع اسلامی اگر این امر مهم در همه جا پیاده و روح معنویت نماز بر جامعه حاکم شود زمینه و بساط فساد نیز برچیده خواهد شد و بسیاری از معضلات اجتماعی و آسیب های فرهنگی کاهش می یابد. 

 

وی با تاکید بر گسترش فرهنگ نمازخوانی در جامعه و حکمیت این فریضه الهی، ابراز کرد: باید تلاش کنیم در زمینه گسترش فرهنگ نمازخوانی در جامعه بیشتر کار کنیم چراکه اگر بسیاری از هزینه‌ها را که در زمینه‌های بازدارندگی و مقابله با مظاهر فساد و بی بندوباری صرف می‌شود در حوزه نماز هزینه می‌کردیم اکنون بسیاری از مسائل و مشکلات جامعه برطرف می‌شد چرا که پیشگیری مهم تر از درمان است.

 

حجت الاسلام ابراهیمی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر تشکیل کمیته ای فکری و علمی در خصوص بررسی میزان ضعف  ها و قوت های اقامه نماز در استان، اذعان داشت: ما به دنبال این هستیم تا بهترین ثمرات را از قبال اقامه و تبلیغ اصولی نماز در جامعه دریافت کنیم و حول سه محور این مهم را مورد دقت و سنجش قرار می دهیم.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با برشمردن تأثیرات اساسی نماز در جامعه، خاطرنشان کرد: نماز باعث نظم در جامعه می شود و شهروندان را به قانون پذیری، تعهد کاری و اخلاقی پایبند می کند، ضمانت اجرایی قوانین از این طریق میسر شده و صفات رذیله را از بطن جامعه می زداید.

 

وی بازخورد تأثیرات نماز را در دو حوزه مستقیم و غیر مستقیم مورد ارزیابی قرار داده و آرامش روحی در زندگی و ایجاد روحیه ای شاداب و به وجود آمدن روشنایی قلبی و باطنی را از دیگر تأثیرات عمیق نماز بر فرد و جامعه عنوان کرد./950/پ202/ب1

ارسال نظرات