۰۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۲
کد خبر: ۲۳۳۰۴۳
مدیر حوزه علمیه استان بوشهر:

طلاب نقش تأثیرگذاری در بصیرت افزایی جامعه دارند

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه علمیه استان بوشهر گفت: یک طلبه بصیر باید پس از اینکه دین، خط امام و رهبری و توطئه ها را به خوبی شناخت، آن وقت کوتاهی نکند و هرجا که لازم بود مبلغ دین باشد و آن را به خوبی برای برخورد با توطئه ها به صحنه بیاورد.
حجت‌الاسلام رضا خدري، مدير حوزه‌هاي علميه استان بوشهر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بوشهر، حجت الاسلام رضا خدری مدیر حوزه علمیه استان بوشهر در ابتدای مراسم دوره تبدیل عضویت عادی به فعال بسیج طلاب در مدرسه علمیه امام خمینی (ره) بوشهر گفت: توطئه های زیادی از قبل و بعد از انقلاب از طرف دشمن طراحی شده است که در صورت نبودن روحیه بسیجی هر کدام از این توطئه ها برای هضم و به زانو درآوردن انقلاب کفایت می کرد، اما همین روحیه بسیجی، یعنی مردمی بودن انقلاب در توده مردم نفوذ کرد و باعث به ثمره نشستن انقلاب اسلامی و تداوم آن شده است.



مدیر حوزه علیمه استان بوشهر افزود: وقتی ما ارکانی را برای انقلاب در نظر می گیریم، یک رکن آن را امام در نظر می گیریم، ولی امام به تنهایی حتی با روحیه جهادی و مومنانه ای که داشت، نمی توانست انقلاب را به پیروزی برساند و اگر مردم به صحنه نمی آمدند، یک رکن انقلاب ناقص بود که قطعا اگر امام این روحیه بسیجی و مردمی بودن انقلاب را در بین مردم ایجاد نکرده بود و به مردم و جوانانی چون حسن باقری ها اعتماد نمی شد، این انقلاب به ثمر نمی نشست.


حجت الاسلام خدری ابراز داشت: امروز این روحیه بسیجی در کل دنیا به ویژه در جهان اسلام فراگیر شده و این الگو از مرزهای ایران عبور کرده است و در کشورهای دیگر مثل سوریه، عراق، یمن و سایر کشورها کار را به پیش می برد.



وی ادامه داد: روحیه بسیجی، روحیه همان سرداران بزرگی است که در حال حاضر چشم دشمن را خیره کرده اند و دشمن ما یعنی آمریکا آرزوی یک لحظه دیدن برخی از این سرداران ما را دارند وبه جهت استقامت و قدرتشان برای آنها احترام قائل هستند.



مدیر حوزه علیمه استان بوشهر اظهار داشت: آغاز و پیدایش روحیه بسیجی، در واقع روحیه طلبه بسیجی است، همانطور که پیدایش انقلاب با یک طلبه و رحانی بسیجی است و حضرت امام با دید نافذ خود در قالب یک طلبه و روحانی به صحنه آمدند و شاید اگر امام با چنین روحیه ای نبود، هیچ کس دیگر به صحنه نمی آمد و کسی نمی توانست این علم را بردارد، نه یک فرد دانشگاهی و نه هیچ کدام از روشنفکران نمی توانستند این علم را به صحنه بیاورند.



حجت الاسلام خدری افزود: امام به عنوان یک روحانی اسلام شناس که در حوزه درس خوانده بود، همه مردم و گروه ها و توده ها و حتی روشنفکران را دور خود جمع کرد و این کار را هیچ گروه دیگری نمی توانست بر عهده بگیرد و فقط از یک طلبه بر می آید که می تواند خوب دقت کند و قدر دنیای طلبگی را بداند و اسلام را خوب بشناسد و مواضع آن را به کار بگیرد.


وی عنوان کرد: بنابراین طلبه و بسیج لازم و ملزوم هم هستند، یعنی اگر طلبه ای مثل امام نبود، بسیجی هم معنا نداشت و در حال حاضر هم اگر طلبه ای با روحیه انقلابی اسلام شناس در صحنه نباشد، بسیج هم تضعیف خواهد شد و از طرفی نیز اگر طلبه ای باشد و روحیه جهادی و بصیرت بسیجی نباشد، باز هم آن طلبه سودی برای جامعه نخواهد داشت، همانطور که قبل از امام هم طلاب بسیاری بودند که نتوانستند کار امام را انجام بدهند.



مدیر حوزه علیمه استان بوشهر تاکید کرد: روحیه بسیجی لازمه یک طلبه است و طلبه و اسلام شناس بودن هم لازمه تفکر بسیجی است و این دو باید در کنار هم باشند تا انقلاب به پیش برود و الا ضربات جبران ناپذیری متوجه انقلاب خواهد شد.



حجت الاسلام خدری تصریح کرد: ادامه این راه بسیج، یعنی اسلام شناسی مبتنی بر بصیرت و تاثیر گذاری که امروز چشم جهانیان را خیره کرده و به گفته استراتژیست های خود دشمن که تفکر انقلاب اسلامی بزرگترین خطر برای غرب محسوب می شود و این به عواملی بستگی دارد که ما باید در خودمان ایجاد کنیم و مهم ترین آن بصیرت یعنی تشخیص راه حق و باطل است که بارها رهبرمعظم انقلاب هم تبیین کرده اند.



وی با توجه به آیه شریفه "یهدی من یشاء و یضل من یشاء" اظهار داشت: با قرآن هم می شود بالا رفت و هم می شود در چاه فرو رفت، از این رو کسی که طلبه و حوزوی است، حتما به این معنا نیست که او بصیر هم است، بلکه باید بصیرت را در خودش ایجاد بکند و حتما به این معنا نیست که او می تواند راه حق را از باطل تشخیص دهد، بلکه فکر و عمل می خواهد.


مدیر حوزه علیمه استان بوشهر افزود: بصیرت یعنی اینکه یک طلبه دین را به خوبی بشناسد و روحیه جهادی و بسیجی را حتی در کلاس درس هم به کار ببرد و همچنین جایگاه دین در دنیای امروز را به خوبی بداند و غرق در مسائل فرعی نباشد و مسائل اصلی را هم به خوبی ببیند.



مدیر حوزه علمیه استان بوشهر گفت: طلبه بصیر باید خط امام و رهبری را به خوبی بشناسد که این هم نیاز به صرف زمان و مطالعه دارد و همچنین توطئه دشمن را در همه موارد ببیند و غرق در مسائل سیاسی داخلی نشود و از دشمن اصلی و مسائل اصلی غافل نشود و بداند که دشمن اصلی آمریکا و انگلیس است و داعش و غیره ادوات آنها هستند.



وی بیان داشت: بنابراین یک طلبه بصیر باید پس از اینکه دین را، خط امام و رهبری را، و توطئه ها را به خوبی شناخت، آن وقت کوتاهی نکند و هرجا که لازم بود مبلغ دین باشد و آن را به خوبی برای برخورد با توطئه ها به صحنه بیاورد.


مدیر حوزه علیمه استان بوشهر یادآور شد: بصیرت افزایی باید یک رکن مهم برای طلاب باشد که امام علی(ع) هم قبل از شروع جنگ فرمود "باب الحرب بین شما و اهل قبله باز شده است" ولی چه کسی می تواند راه حق را تشخیص بدهد. یعنی کسی هم که رو به قبله نماز می خواند، می تواند دشمن باشد، و سپس فرمود "الا و لایحمل هذا العلم الا البصر و الصبر" "هیچ کس نمی تواند این علم را بردارد، مگر کسی که اهل بصیرت و اهل استقامت داشته باشد."



حجت الاسلام خدری افزود: امام سپس می فرمایند "و العلم بمواضع الحق" یعنی علم داشته باشد که حق کدام است و جایگاه آن کجاست و فرد چه برخوردی باید داشته باشد.



وی در پایان با اشاره به عوامل بصیرت گفت: یکی از عوامل بصیرت یاد خداست که باید همیشه در روحیه و عرشه ذهن باشد و دوم خرد ورزی و تعقل، و سوم زهد و وارستگی نسبت به دنیا است که عدم وابستگی به جوانب دنیوی می تواند فرد را بصیر کند./833/پ202/ب4

ارسال نظرات