۰۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۲
کد خبر: ۲۳۲۶۱۵

رشد 20 درصدی وقف در شهرستان بیرجند و درمیان

خبرگزاری رسا ـ مدیر اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بیرجند با بیان این که فرهنگ وقف در شش ماه نخست امسال در استان رشد چشمگیری داشته است، گفت: رشد 20 درصدی وقف در شهرستان های بیرجند و درمیان زمینه گسترش فرهنگ وقف و حل بسیاری از مشکلات و نیازمندی های اقتصادی را فراهم کرده است.
مدير کل اوقاف خراسان جنوبي ـ حجت الاسلام گرايلي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بیرجند، حجت الاسلام محمد طاهر گرایلی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی، پیش از ظهر امروز در بازدید از موقوفات شهرستان درمیان با بیان این که  خداوند در قرآن کریم همه مردم را به سبقت گرفتن در کارهای نیک و خیر تشویق می‌کند و به یقین وقف کردن اموال و دارایی‌ها مهم‌ترین و ماندگارترین انفاق و کارهای نیک در راه خداوند است، گفت: وقف باقیات‌ و صالحاتی است که نام انسان و مال انسان را در طول زمـان ماندگار می‌کند ولی دیگر هدایا و خیرات این‌گونه نیستند و در قرآن کریم بر فرهنگ وقف تاکید ویژه ای شده است.

 

وی با بیان این که از ابتدای سال جاری تاکنون 25 وقف جدید در شهرستان بیرجند و درمیان با ارزش پنج میلیارد ریال ثبت شده است، افزود: وقف حقیقتی است که اگر به آن توجه دقیق شود و تبلیغ درست در زمنیه آن صورت گیرد می تواند توسعه جامعه را در مسیر اقتصاد و رفاه محقق کند.

 

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با بیان این که بیشتر این موقوفات با هدف عزاداری برای امام حسین(ع)، مصارف قرآنی، خیرات و مبرات مطلقه، کمک به دانش‌آموزان بی‌بضاعت، توسعه و گسترش مسجد، مبلغان دینی، روضه حضرت زهرا(س) و هزینه‌های جاری مساجد وقف شده است، عنوان کرد: با برنامه‌ ریزی مناسب باید در راستای گسترش فرهنگ وقف در مسیری حرکت کینم که افراد جامعه داوطلبانه و عادلانه ثروت خود را وقف کنند

 

حجت الاسلام گرایلی ادامه داد: امروزه ظرفیت‌های مالی مناسبی برای وقف و نیکوکاری وجود دارد ولی وجود موانع قانونی و فقهی و نبود بسترهای مناسب فرهنگی و حقوقی سبب محدودیت نهاد وقف می‌شود.

 

وی با بیان این که واقف باید عاقل و بالغ بوده و تصرف وی جایز باشد، گفت: شروط چهارگانه صحت وقف شامل دوام، تبخیر، مسلط کردن موقوف علیه بر موقوفه و بر خود وقف نکردن می شود.

 

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی عنوان کرد: اگر بخواهیم وقف را به جایگاه اصلی آن برسانیم باید بر اساس طرح جامعی که در سازمان اوقاف برای نهادینه کردن فرهنگ وقف در جامعه طراحی شده عمل کنیم.

 

حجت الاسلام گرایلی با اشاره به این که آموزش مهم ترین نقش را در ایجاد و توسعه سرمایه انسانی هر فرد ایفا می‌کند، ادامه داد: مطالعه اجمالی تاریخ وقف نشان از آن دارد که موقوفات در طول تاریخ بر مواردی صورت گرفته‌اند که زمینه بهبود توزیع درآمد در جامعه، کاهش فقر، افزایش موجودی سرمایه انسانی و سرمایه اجتماعی در جامعه را فراهم کرده اند.

 

وی یادآور شد: وقف می تواند با برکاتی که دارد جامعه را از مشکلات نجات داده و آن را در مسیر شکوفایی قرار دهد و از آن جایی که نظام وقف حلال ترین و پاک ترین نظام است استفاده از درآمدهای آن در کارهای مختلف موجب خیر و برکت و رونق کارها می شود./968/203/ب

ارسال نظرات