۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۲
کد خبر: ۲۳۱۱۵۴
استاد حوزه و دانشگاه:

ساده‌زیستی علامه جعفری الگویی برای طلاب است

خبرگزاری رسا ـ یکی از شاگردان علامه جعفری با اشاره به ساده‌زیستی علامه محمدتقی جعفری گفت: علامه شخصیتی بسیار بامحبت، فروتن و صبور داشت و به هر آنچه که می گفت، عامل بود.
علامه جعفري


حجت الاسلام مجتبی نظری، استاد حوزه و دانشگاه تبریز و از شاگردان علامه محمدتقی جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز که همزمان با شانزدهمین سالروز رحلت آن عالم فرزانه و فیلسوف شرق ترتیب یافت، اظهار داشت: سراسر زندگی آن استاد فرهیخته و عالم عامل، درس زندگی برای همه مردم به ویژه طلاب علوم دینی است.


وی با بیان این‌که ساده‌زیستی علامه جعفری الگویی برای طلاب است، خاطرنشان کرد: شهرت علامه با وجود این‌که تا آن سوی مرزها گسترش یافته و از جایگاه علمی و فقهی رفیعی نزد محافل بزرگ جهانی برخوردار بود، اما هیچگاه جلسات گفت‎‌وگوی صمیمی و مباحثه با طلاب و دانشجویان را تعطیل نکرد.


این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این‌که همواره علامه جعفری به پدر نانواش افتخار می کرد، گفت: این‌گونه نبود که وقتی ایشان به نام و رسمی رسید، اصالت خانوادگی خود را فراموش کند، آن مرحوم معتقد بود علم بدون اخلاق، تعهد و تواضع بی‌فایده است، از این رو ایشان شخصیتی بسیار بامحبت، فروتن و صبور داشت و به هر آنچه که می گفت، عامل بود.


حجت الاسلام نظری با بیان این‌که علامه جعفری بسیار مقید به نظم و برنامه‌ریزی بوده است، افزود: خانواده ایشان نقل کرده‌اند؛ وقتی دختر جوان علامه فوت کرد، ایشان به خاطر وعده‌ای که برای حضور در کلاس درس دانشجویان داده بود و با وجود ناراحتی خود و خانواده، برای سخنرانی در دانشگاه امام صادق(ع) رفت.


وی با بیان این‌که علامه جعفری هیچگاه از بحث و درس و مطالعه فارغ نشد، افزود: روزهای آخر عمر پربرکت علامه، ایشان را برای معالجه در خارج از کشور راضی کردند، سه چمدان برای سفر ایشان جمع کردند که باز دو چمدان ویژه کتاب و نوشته‌هایش بود، که در این سفر ترجمه نهج‌البلاغه را به اتمام رساندند.


مسؤول اسبق نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه تبریز با اشاره به آثار ماندگار و بی‌نظیر علامه جعفری اظهار داشت: از این متفکر بزرگ بیش از هشتاد اثر علمی به‌جای مانده است که در میان این آثار، تفسیر مثنوی مولوی در بیست و هفت جلد و تفسیری بر نهج البلاغه امیرمؤمنان(ع) جایگاه ویژه دارد.


حجت الاسلام نظری خاطرنشان کرد: کتاب‌های بسیاری ایشان نوشته‌اند که هنوز برخی از آنها چاپ نشده‌؛ لازم است در این زمینه از سوی حوزه و دانشگاه ورود جدی پیدا شود و دستاوردهای علمی این علامه بزرگ برای همه بشریت و مردم جهان به یادگار بماند./935/ت302/ب3

ارسال نظرات