۲۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۸
کد خبر: ۲۳۰۷۶۳
بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها(115)

حجت الاسلام خسروپناه: آزادی که در مسیر رعایت اخلاق و منطق نباشد سر از هرج و مرج در می آورد

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه گفت: اگر آزادی مسؤولانه به معنای جمع آزادی «از»، «در» و «برای» در نظام جمهوری اسلامی باشد حرف درستی است.
حجت الاسلام خسروپناه در غرفه خبرگزاري رسا در نمايشگاه مطبوعات

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه در بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها با حضور در غرفه خبرگزاری رسا، درباره شعار امسال نمایشگاه مبنی بر «رسانه، آزادی مسؤولانه» گفت: از این موضوع می‌توان برداشت‌های مختلفی داشت.

 

وی ادامه داد: اگر منظور از آزادی مسؤولانه، آزادی بیان در چارچوب قانون اساسی که در دل این قانون رعایت شرعیت بیان شده باشد این تعبیر بسیار خوب و درستی است، چرا که جامعه که از آزادی برخوردار نبوده و گرفتار استبداد باشد این جامعه بالنده نخواهد و رشد نمی‌کند.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تأکید کرد: قطعا جامعه روبه پیشرفت و جامعه‌ای که می‌خواهد به تمدن برسد باید آزادی بیان به ویژه در عرصه علمی و فلسفی را داشته باشد، یعنی فردی که فکر و اندیشه دارد بتواند حرف خود را بزند.

 

وی افزود: نمی‌شود دهان‌ها را بست و قلم‌ها را شکست، این به جامعه آسیب می‌زند، ولی آزادی بیان وسیله‌ای برای فعلیت بخشیدن استعداد‌ها است، ولی اگر در چارچوب قانون که رعایت اخلاق و منطق است نباشد سر از هرج و مرج در می‌آورد؛ از این‌رو در دموکراتیک‌ترین نظام‌ها وقتی از آزادی سخن می‌گویند آزادی «از»، «در» و «برای» را بیان می‌کنند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه عنوان کرد: آزادی «از» به معنای رفع و عبور از موانع است، آزادی «در» یعنی آزادی در چارچوب قانون و آزادی «برای» به معنای آزادی در راستای هدف معین است، البته ممکن است کشورهای مختلف قوانین، موانع و اهدافشان متفاوت باشد، ولی این‌گونه نیست که از آزادی «از» سخن بگویند ولی آزادی «در» و «برای» را در نظر نداشته باشند.

 

وی تصریح کرد: اگر آزادی مسؤولانه به معنای جمع آزادی «از»، «در» و «برای» در نظام جمهوری اسلامی باشد حرف درستی است، ولی اگر برداشت دیگری شود که به نفع خط قرمزها و آزادی «در» بینجامد سخن نادرستی است، ولی قاعدتا وقتی از آزادی «از» سخن می‌گویند آزادی دیگر را نیز در نظر داشت./993/پ201/ج

ارسال نظرات