۲۲ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۳
کد خبر: ۲۳۰۶۶۱
حجت‌الاسلام پناهیان:

نهضت نرم‌افزاری برای برآورده کردن نیازهای خاص انقلاب اسلامی ضرورت دارد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه گفت: نهضت نرم‌افزاری که مقام معظم رهبری به آن اشاره داشتند برای رسیدن به سطح دانش و تکنولوژی در سطح جهان نبود بلکه هدف برآورده کردن نیازهای خاص انقلاب اسلامی بود.
حجت الاسلام پناهيان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه شامگاه روز چهارشنبه با حضور در مؤسسه طلوع ضمن تقدیر از فعالیت‌های این مؤسسه گفت: چنینی مؤسساتی در راستای ارتقای فرهنگ انقلابی بدون بارسنگین مراکز آموزشی که از نخبه‌های رشته‌های مختلف استفاده می‌کنند، لازم است.

وی افزود: شیوه چنین حرکتی نباید آموزش و انتقال داده‌های علمی به ذهن مخاطب باشد، بلکه باید بستر اندیشیدن و تولید علم باشد، ما علوم دانشگاه‌ها و حوزه علمیه را برای برآورده کردن نیازهای فرهنگی جامعه کافی نمی‌دانیم.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه گفت: شاید مبانی در حوزه و دانشگاه به قدر کافی موجود باشد اما بی تردید در کنار آموزش و تعلیم نیاز مهم ما تولید علم است نهضت نرم‌افزاری که مقام معظم رهبری به آن اشاره داشتند برای رسیدن به سطح دانش و تکنولوژی در سطح جهان نبود بلکه هدف برآورده کردن نیازهای خاص انقلاب اسلامی بود.

حجت‌الاسلام پناهیان درباره فلسفه انقلاب جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد: یکی از فلسفه‌های انقلاب ما ایجاد امکان تولید علم و دانش بود، ما افزون بر استفاده از عملکرد شخصیت‌هایی چون شهید مطهری و شهید بهشتی باید به رشد و تعالی علم و دانشهایی فراتر فکر کنیم.

وی در ادامه افزود: دانش‌پژوهانی که در دوره‌های آموزشی و علمی شرکت می‌کنند، بدانند آنچه آموزش می‌بینند 50 درصد قضیه است، 50 درصد دیگر را باید تلاش کرده و تولید کنند.

استاد حوزه با اشاره به این‌که آنچه ما یاد می‌گیریم باید ناظر به آینده باشد، اظهار داشت: مطالب دانش‌پژوهان در مقام تدریس یا تولید اندیشه باید ناظر به آینده باشد و توانایی حل مشکلات آینده جامعه را داشته باشد آینده نگری برخی اندیشمندان به درد امروز نمی‌خورد بلکه به درد گذشته می‌خورد امروز مسائل تغییر پیدا کرده است.

حجت‌الاسلام پناهیان با اشاره به علاقه دشمنان به عدم پیشرفت کشور ایران بیان داشت: دشمنان دوست دارند امروز ما مانند دیروز با عدم پیشرفت همراه باشد تولید علم و اندیشه در راستای انقلاب اسلامی باید ناظر فردایی باشد که با تغییر و تحولات زیادی روبرو است.

وی با اشاره به غریب بودن معارف دینی گفت: دانش‌پژوهان در مقام آموزش و پژوهش تلاش کنند به معارف دینی سر بزنند زیرا معارف دینی بسیار غریب هستند.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه افزود: آیت‌الله وحید به بنده فرمودند که قرآن کریم و اکثر متون دینی به بکارت خود باقی ماندند، در متون دینی معارف، نکات ظریف و لطیف فراوانی وجود دارد که حد و حساب ندارد.

حجت‌الاسلام پناهیان با اشاره به این‌که اطلاعات دینی افراد مذهبی کم است، اظهار داشت: بسیاری از افراد مذهبی در کشور وجود دارند که نسبت به آیات و روایات کلیدی که نیاز روز آنها است، اطلاع ندارند در حالی که دیده می‌شود اندیشه‌های دانشمندان سایر جوامع که ارزش آموزشی ندارد در کشور آموزش داده می‌شود.

وی افزود: معارف دینی ما با وجود غنای زیادی که دارند بیش از آنچه تصور کنیم در جامعه غریب مانده است، جواب بسیاری از مسائل و مشکلات خود را می‌توانیم در دین پیدا کنیم، اما متأسفانه کسی به آنها توجه نمی‌کند.

حجت‌الاسلام  پناهیان با اشاره به مشکل امروز بچه حزب‌اللهی‌ها گفت: مشکل امروز حزب‌اللهی‌ها در کشور میزان اقبال اجتماعی، کمبود امکانات، عدم توان مدیریتی یا عدم علق حزب‌اللهی‌گری نیست با وجود همه مشکلاتی که در جامعه است اقبال اجتماعی، توان مدیریتی، امکانات و علق حزب‌اللهی‌گری برای بچه حزب‌اللهی‌ها در جامعه وجود دارد مشکل اصلی ما کمبود دانش برای ارتقاء فرهنگ کشور به صورت بومی است.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این‌که اگر کارهای ما به فرجام مطلوب نمی‌رسد به خاطر کمبود دانش است، ابراز کرد: دور هم جمع شدن و درباره عقاید یک سخن شدن، امکانات واقبال عمومی را جذب کردن کفایت نمی‌کند شما باید ببینید اگر اتاق فکر آموزش و پرورش و آموزش عالی را در اختیار شما قرار دادند با توجه به دانشی که دارید چه مشکلاتی از این بخش را می‌توانید حل کنید.

وی افزود: ما انقلاب نکردیم که از معلومات کشورهای غربی استفاده کنیم کارآمد و دینی اداره کردن جامعه به دانش و سواد دینی مطلوب و ارزنده در حد بسیار عمیق نیاز دارد./807/پ202/ب3

ارسال نظرات