۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۹
کد خبر: ۲۳۰۴۹۲
بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها(77)

فضای مجازی رقیب روزنامه‌های مکتوب و سنتی

خبرگزاری رسا ـ مدرس ارتباطات و پژوهشگر با بیان این که حضور رسانه‌های نوین سبب شده است که جوانان کمتر به سمت کتاب و رسانه‌های مکتوب بروند، گفت؛ خواندن کتاب و مقالات به فرد قدرت تحلیل می‌دهد و به مخاطب عمق می‌بخشد.
سومين نشست تخصصي رسانه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سومین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها در بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها با موضوع تکنولوژی نوین رسانه‌ای و نسل‌های سه بعدی رسانه برگزار شد.

 

در این نشست حسن نجفی سولاری، مشاور عالی فضای مجازی، حسین امامی، مدرس ارتباطات و پژوهشگر در عرصه رسانه نظراتشان درباره تکنولوژی نوین رسانه‌ای در این نشست مطرح کردند.

 

 

حسین امامی در ابتدای به دو نسل رسانه اشاره کرد و گفت: نسل اول رسانه‌ها رسانه‌های مکتوب مانند مطبوعات، روزنامه‌ها و مجلات بودند و نسل دوم رسانه‌های نوین مانند تلویزیون‌های ماهواره‌ای و شبکه‌های تلویزیونی بین‌المللی است.

 

وی اظهار کرد: در جنگ جهانی دوم رادیو؛ در جنگ خلیج‌فارس تلویزیون‌های ماهواره‌ای رسانه‌های برت، در جنگ عراق و اعدام صدام حسین، وبلاگ‌ها رسانه‌های بودند.

 

وی ادامه با بیان  این که به علت پیدایش اینترنت روزنامه‌نگاری امروز در معرض انفجار اطلاعات قرار گرفته است، گفت: اینترنت و فضای مجازی رقیب جدیدی برای روزنامه‌های مکتوب و سنتی است؛ رسانه‌های مکتوب با ریزش مخاطب مواجه شده‌اند، مخاطبان با وجود اینترنت از خبرهای رایگان استفاده می‌کنند.

 

این مدرس دانشگاه در ادامه خاطر نشان کرد: مخاطب امروزه روزنامه‌ها و رسانه‌ها مصرف‌کننده صرف نیستند، بلکه خودشان تولیدکننده هستند واز دیگر ویژگی‌های رسانه‌های امروزی مقادیر بسیار زیادی از اطلاعات است که در اختیار افراد قرار دارد.

 

 بررسی تغییرات روزنامه‌نگاری امروز

 

این پژوهشگر حوزه ارتباطات خاطر نشان کرد: روزنامه‌نگاری امروز نسبت به دیروز در چهار حوزه تغییر کرده است. اولین حوزه محتوا است که برای خبرنگاری و نوشتن خبر سبک‌های جدیدی مانند سبک خبری تی و سبک خبری الماس به وجود آمده است. به دلیل آن که مخاطب یک رسانه تمام متن خبر را تا آخر نمی‌خواند. بنابراین سبک‌های خبری نیز به سبب ظهور رسانه‌های جدید تغییر کرده‌اند؛ دومین حوزه تغییر یافته در ابزار انتقال است، یعنی برای شبکه‌های ماهواره‌ای رقیب‌های جدیدی به وجود آمده است، همچنین سیر تحول این ابزار به سمت فناوری‌های پوشیدنی حرکت کرده است. مانند آن که موبایل یک کامپیوتر کوچک شده است و کارایی‌های یک کامپیوتر را در خود دارد.

 

وی ادامه داد: سومین تغییر در مخاطبان رخ داده است؛ مخاطب خود حق انتخاب دارد که کدام مطالب را مشاهده کند و آخرین تغییر در تحریریه‌ها و اتاق‌های خبری به وجود آمده است؛ خبرنگار می‌تواند در اینترنت موضوعات خود را جست‌وجو کند و منتظر خبرهای روابط عمومی‌ها بماند.

 

 امامی  اظهار  کرد: حضور رسانه‌های نوین سبب شده که جوانان کمتر به سمت کتاب و مطبوعات و رسانه‌های مکتوب بروند؛ در حالی که خواندن کتاب و مقالات به فرد قدرت تحلیل می‌دهد و به مخاطب عمق می‌بخشد. باید تلاش کنیم تا جوانان را به سمت آشتی با رسانه‌های چاپی سوق دهیم.

 

آینده آرمانی رسانه‌ها

 

حسن نجفی سولاری به عنوان دومین سخنران به پنج  دیدگاه درباره  افق رسانه‌ها در جهان اشاره کرد و  گفت: اولین دیدگاه این است که هر جایی هر رسانه‌ای، در دسترس مخاطبان باشد و رسانه‌های دیداری و شنیداری و نوشتاری شامل آن می‌شود؛ هر زمان بخواهیم رسانه در اختیار باشد و از نظر زمان محدودیتی نداشته باشیم دومین دیدگاه است؛ سومین دیدگاه این است که هر کسی بتواند خبر تولید کند؛ هر مبلغی بتوانم خبر یا اطلاعات مورد نیاز خود را تهیه کنم و بر اساس پول بتوانم به خبر دسترسی داشته باشیم چهارمین دیدگاه و آخرین دیدگاه با هر وسیله‌ای که بخواهم بتوانم خبر را بخوانم.

 

 مخاطبان در تمام دنیا تولید محتوا کنند

 

امامی در بخش دیگر سخنانش به سیر تحول وب اشاره کرد و گفت: مخترع وب گفته است، قصد دارد همه کاربران و مخاطبان در تمام دنیا در تولید محتوا و تولید اطلاعات دخالت داشته باشند که به آن وب دو می‌گویند در حالی که وب یک؛ تنها دسترسی است و همگان در همه دنیا می‌توانند به اطلاعات دسترسی داشته باشند.

 

این پژوهشگر رسانه بیان کرد: رسانه‌های جهان به سمت وب سه در حال حرکت هستند و این تغییرات تکنولوژی در عرصه رسانه اجتناب‌ناپذیر نیست.

 

وی ابراز کرد: پیش از حضور تلویزیون اجتماعات در خانواده دایره‌ای بودند، پس از حضور تلویزیون اجتماعات نیم دایره شدند. با حضور کامپیوتر اجتماعات سلولی و انفرادی شد و با حضور موبایل اجتماعات پراکنده شده‌اند.

 

تلویزیون تأثیرگذارترین رسانه است

 

این پژوهشگر حوزهٔ ارتباطات در ادامه به بحث تلویزیون‌های هوشمند پرداخت و بیان کرد: آن‌ها به واسطه جمع کردن افراد تلویزیون هوشمندانه را ساختند و به دنبال کامپیوتری کردن تلویزیون‌ها هستند همچنین به دنبال رسانه‌ای کردن زندگی مردم هستند. هیچ رسانه‌ای مانند تلویزیون تأثیرگذار نیست.

 

امامی نیز در پایان سخنانش با اشاره به لزوم فراگرفتن مباحث دنیای مدرن از سوی خبرنگاران گفت: خبرنگاران باید برای آینده حرفه‌ای خود مباحث دنیای مدرن را آموزش ببینند و یک خبرنگار باید جستجوگر حرفه‌ای باشد، و مهارت‌های نوین را بداند، در رسانه‌های اجتماعی و شبکه‌های اجتماعی فعال باشد./998/پ200/س

ارسال نظرات