۱۶ آبان ۱۳۹۳ - ۰۳:۲۱
کد خبر: ۲۲۹۶۹۱
حجت الاسلام پناهیان مطرح کرد؛

رابطه ادب و دینداری

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به جایگاه ادب در جامعه گفت: اگر زیرساخت های ادب در فرهنگ جامعه پایه ریزی شود همه مردم دیندار خواهند شد.
پناهيان دانشگاه هنر پناهيان پناهيان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا پناهیان پنج شنبه شب در هیأت محبین اهل بیت(ع) در دانشگاه هنر، با اشاره به اینکه اگر انسان زندگی خود را با ادب همراه کند همه چیز تصحیح می گردد بیان داشت: اگر ادب در زندگی جوانان جاری شوند حتما  رفتار آنها اصلاح می گردد و این کار باید از مدارس شروع شود بدین صورت که معلمان و مدیران با هم با ادب رفتار کنند و در خانواده پدر و مادر فرزند را مودب تربیت کنند و در نهایت اگر فرزندی ادب را پذیرفت دین را به راحتی قبول کرده و به آن عمل می کند.

 

وی با بیان اینکه وجوه مشترک بین دین و فرهنگ از اهمیت بالایی برخوردار است تاکید کرد: ما باید وجه مشترک بین دین و فرهنگ را پیدا کرده واز آن نقطه به سمت دین حرکت کنیم، بطور مثال همراهی دین با فرهنگ نوروز در ایران به این صورت است که شرع مقدس ادعیه و قرآن را در این جشن وارد می کند.


 
حجت الاسلام پناهیان با اشاره به فرهنگ ایرانیان مبنی بر اینکه مردم برای افرادی که از دنیا رفته اند مراسم های متعدد سوگواری برگزار می کنند اظهار داشت: این کار یک فرهنگ خوب است با توجه به اینکه توسط دین سفارش نشده ولی امام رضا(ع) این عمل را می پسندیدند، هرگاه دیده شد یکی از نکات دینی در جامعه عمل نمی شود می بایست زیرساخت های فرهنگی آن اصلاح گردد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به وظائف دین بیان داشت: وظیفه اول دین این است که همکاری با قسمت های مثبت فرهنگ جامعه است سپس تربیت همان بخش های فرهنگی و اثبات خود می باشد، دشمن بوسیله تهاجم فرهنگی توانست رفتارهای صحیح ایرانیان را تغییر بدهد و از رشد آن جلوگیری بعمل رساند.

 

وی با اشاره به عادات رفتاری مردم تصریح کرد: برخی منش ها برخلاف ایمان و اعتقاد در مردم ایجاد شده است، یکی از دلایل انجام گناه این است که عادات انسانها تغییر و به سمت انجام گناه سوق پیدا کرده است، بطور مثال و برطبق آمار نزدیک به تمام بانوانی که حجاب مناسبی نداشتند از ارزش حجاب مطلع بوده اند.

 

حجت الاسلام پناهیان افزود: علت اینکه جوانان به نماز اهمیت نمی دهند این است که این عادت رواج پیدا کرده و این در صورتی است که اکثر شهدا در زمان دفاع مقدس از جوانان بوده اند، اشکال در اینجا ظهور پیدا می کند که جوانان در فرهنگ بی ادبی رشد می کنند، اگر ادب در فرهنگ جامعه ای وجود داشته باشد محبت در آن سراریز خواهد شد.

 

وی در پایان با اشاره به توصیه های دینی در رابطه به فرهنگ احترام به دیگران خاطرنشان کرد: دین می گوید مقام یک پیرمرد در میان قوم خود مانند مقام یک پیامبر است در میان امت خودش، بدلیل اینکه اگر به پیرمرد جامعه خود احترام نگذاریم دیگر نمی توانیم به پیامبر دین خود احترام بگذاریم./811/پ202/ب4

ارسال نظرات