۱۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۰
کد خبر: ۲۲۹۶۷۱

لایه‌های پنهان نهضت عاشورا بررسی شد

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به بررسی لایه‌های پنهان نهضت عاشورا پرداخت.
حجت الاسلام عليرضا جوادي،رييس مرکز آموزش نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بوشهر، حجت‌الاسلام علیرضا جوادی کارشناس دینی و عضو هیأت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بعدازظهر امروز(پنجشنبه) در حسینیه عاشقان ثارالله بوشهر ضمن بررسی لایه‌های پنهان نهضت عاشورا گفت: قیام امام حسین(ع) بسیار دقیق‌تر و عمیق‌تر از آن چیزی است که تاکنون گفته‌شده است و لازم است از زوایای کمتر مطرح شده از قیام امام حسین(ع) نگاهی به دو بعد قبل از قیام و بعد از قیام اباعبدالله(ع) داشته باشیم و عواملی که باعث وقوع حادثه کربلا شد را بررسی کنیم.

 

حجت‌الاسلام جوادی افزود: یکسری سؤال و لایه‌های پنهان نسبت به قیام حضرت سیدالشهدا(ع) وجود دارد و نکته‌ جالب این است که وقتی سراغ روایات مربوط به کربلا و عاشورا و قیام امام حسین(ع) می‌رویم، همه جنبه معنوی دارد و ائمه بیشتر به بعد صوفی گری این واقعه توجه کرده‌اند.

 

عضو هیأت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با طرح سؤالاتی گفت: چرا هیچ عالم شیعی بعد از عاشورا تا انقلاب اسلامی ایران، اقدام به قیام نکرده‌اند؟ آیا پس از آن مشی اهل بیت عوض شد؟ آیا واقعاً ظلم‌ستیزی امام حسین(ع)نمی‌توانست اسوه و الگویی برای سایر اهل‌بیت و علمای شیعه تا قبل از سال 1357 قمری باشد؟!

 

وی اظهار داشت: برای تحلیل هر اقدامی بایستی جامعه‌شناسی آن را خوب دانست، چراکه تقریباً محال است ما جنس جامعه مورد بحث را نشناسیم ولی بتوانیم تحلیل درستی از آن داشته باشیم و به نتیجه برسیم. پس باید جامعه‌شناسی زمان امام حسین(ع) را بدانیم تا بتوانیم قیام کربلا و نیز جامعه‌شناسی و حرکات سایر ائمه را تحلیل کنیم.

 

حجت‌الاسلام جوادی بیان داشت: یکی از مهم‌ترین نکاتی که دشمنان ما در عصر حاضر شکست می‌خورند این است که جنس جامعه ما را نمی‌شناسند و با فرهنگ ما آشنا نیستند و به همین دلیل طرح‌هایشان علیه ما شکست می‌خورد و یکی از دلایلی که سایر ائمه بعد از امام حسین(ع) از واقعه کربلا الگو گیری سیاسی نکردند، به همان جامعه‌شناسی گره می‌خورد.

 

سخنران این مراسم ادامه داد: بسیاری از وقایعی که در مقطعی از تاریخ اتفاق می‌افتد، تدریجی است. همان‌طور که عوامل مختلفی به‌تدریج باعث شد که عمر بن سعد و سایرین بتوانند مردم زمان خود را به کشتن امام حسین(ع) قانع کنند امروزه هم در صورت غفلت ما، چنین اتفاقاتی ممکن خواهد بود، البته در طولانی‌مدت و با کار زیاد. پس هم باید جنس جامعه را بشناسیم تا بتوانیم تحلیل درست داشته باشیم و هم باید به عقبه‌ها توجه کنیم تا بتوانیم جامعه‌ای را تغییر دهیم.

 

حجت‌الاسلام جوادی گفت: از زمان پیامبر(ص) تا امام حسین(ع) سه نوع حکومت بر سرکار آمد. نوع اول نظام سیاسی نبوی که آورنده آن پیامبر، مؤلفه این حکومت حقیقت‌بینی و واقع‌بینی، و خروجی آن عدالت‌طلبی و حکومت عدالت و عدل علی بن ابی‌طالب(ع) است.

 

وی افزود: تراژدی‌ که وجود دارد این است که از 100درصد روایاتی که ما داریم، 75درصد آن مربوط به امام باقر(ع) و امام صادق(ع) و 25درصد مربوط به سایر ائمه اطهار(ع) است. این به این معنی است که در زمان امام باقر(ع) و امام صادق(ع) چند سالی بسیار محدود، ائمه آزادی نسبی بسیار محدودی را کسب کردند و این‌چنین دنیا را دگرگون کردند. درحالی‌که اگر بعد از پیامبر مسیر خلافت عوض و منحرف نمی‌شد، و اگر ائمه ما هیچ‌کدام شهید نمی‌شدند و به مرگ طبیعی از دنیا می‌رفتند، اگر ملت ما بر سر سفره اهل‌بیت(ع) می‌نشستند، آن‌وقت حال‌وروز دنیا این نبود و جهان گلستان بود.

 

حجت‌الاسلام جوادی ادامه داد: نوع دوم حکومت پس از پیامبر اکرم، نظام سیاسی خلافتی بر سر کار آمد که نگاه این نوع حکومت بر اساس مصلحت‌اندیشی بود و خروجی آن به‌شدت بحث بدعت‌هاست که بدعت در دین مهم‌ترین شاخصه سیاسی این نوع حکومت است.جالب است که اهل سنت ابتدا هر بدعتی در دین را گمراهی می‌دانستند و بعد که دیدند خلفای خودشان بدعت‌هایشان بیش‌ازحد شد، گفتند بدعت بر دو نوع است: بدعت حسنه و بدعت سیئه، و بدعت‌های خلفای ما همه از نوع بدعت حسنه است.

 

کارشناس دینی گفت: نوع سوم نظام سیاسی سلطنتی است که نگاه این نوع حکومت به دین، اشرافی گری و نوع حکومت پادشاهی است و معاویه نخستین کسی بود که بیشترین اقدام را در این نوع انجام داد و اعلام کرد که من اولین پادشاه اسلام هستم.

 

حجت‌الاسلام جوادی بیان داشت: در این سه نوع حکومت، اصل شریعت و دین در نوع اول به وجود آمد، اما مهم‌ترین علت قیام امام حسین(ع) ریشه‌کن کردن دو نوع حکومت خلافتی و سلطنتی بود.

 

وی تأکید کرد: یکی از مهم‌ترین عواملی که بعد از پیامبر بسترساز تشکیل آن دو نوع حکومت شد، این بود که رهبر حقیقی جامعه را کنار گذاشتند. رهبر حقیقی کسی است که هم می‌داند و هم می‌تواند، یعنی هم علم و دانش حکومت و دین را دارد و هم توانایی اداره جامعه را؛ اما وقتی رهبران حقیقی را کنار گذاشتند، جمعی مثل ابوهریره و کعب الحرار رهبر دینی مردم شده و دین را برای مردم بیان می‌کردند.

 

وی افزود: کسانی غیر از امام علی(ع)که فهمی اندک از اسلام و دین داشتند و سال‌های بسیار کمی را در دوران زندگی پیامبر درک کرده بودند و تمام معلومات دینی منحصر به بخش ناچیزی از صحابه شد؛ آن‌وقت امیرالمؤمنین(ع)در نهج‌البلاغه فریاد می‌زند که وای بر جامعه‌ای کهدهان عالم آن را بسته‌اند ولی جاهلان آن مورد تکریم و احترام هستند.

 

حجت‌الاسلام جوادی در خصوص دومین عامل بسترسازی حکومت‌های خلافتی و سلطنتی گفت: با کنار رفتن رهبر دینی حقیقی جامعه و روی کار آمدن رهبران دینی غیر واقعی و بی‌سواد، از طرفی مردم هم از مسائل دینی و اسلام بی‌اطلاع بودند.البته که در چنین شرایطی بستر برای گرگ‌صفتانی که قصد تازیدن در سیاست را دارند، فراهم است.

 

وی اظهار داشت: حتی در جامعه کنونی ما هم با توجه به همه امکانات مجازی و فناوری پیشرفته، هنوز هم درک و علم مردم از اسلام و مسائل شیعه کافی نیست و با احکام و احادیث و آیات و روایات دین آن‌چنان که باید آشنا نیستند، چه برسد به 1400سال پیش که مردم بسیار در مسائل دین ضعیف بودند و به همین دلیل حکومت‌های باطل توانستند تا آن حد جولان دهند. پس بی‌اطلاعی و بی‌سوادی مردم بستری فراهم می‌کند که حکومت‌هایی مثل حکومت‌های بعد از پیامبر بتازند و امام حسین(ع) را در کربلا به شهادت رسانند./833/پ202/ب4

ارسال نظرات