۱۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۷
کد خبر: ۲۲۹۳۳۰
با اجتماع عظیم عاشوراییان استکبارستیز؛

مراسم عزاداری روز عاشورا در خراسان شمالی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ مراسم سوگواری روز عاشورای حسینی با تجمع بزرگ عاشوراییان استکبارستیز، نوحه خوانی و سینه زنی و با اقامه نماز جماعت ظهر و عصر عاشورا در مناطق مختلف استان خراسان شمالی برگزار شد.
عاشوراي حسيني در بجنورد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد،  همزمان با روز عاشورای حسینی که امسال با سیزدهم آبان، روز ملی مبارزه با استکبار جهانی مصادف شده است، مراسم سوگواری و عزاداری سالگرد شهادت اباعبدالله الحسین(ع) در استان خراسان شمالی به صورت تلفیقی با مراسم بزرگداشت روز 13 آبان برگزار شد.

 

مراسم روز عاشورا در بجنورد، مرکز خراسان شمالی از ساعت هشت صبح سه شنبه در هوایی بارانی و سرد با دسته روی هیئات عزاداری در خیابان های این شهر به سمت حرم مطهر حضرت سیدعباس بن موسی بن جعفر(ع)، برادر گرامی امام رضا(ع) آغاز شد و با تجمع ده ها هزار نفر از عزاداران در این مکان مقدس، برنامه های نوحه خوانی، سینه زنی و زنجیرزنی به صورت دسته جمعی برگزار شد.

 

برنامه های سینه زنی و زنجیرزنی عزاداران شهادت امام حسین(ع) در محل حرم مطهر حضرت سیدعباس(ع) تا ساعت 10 و 30 دقیقه ادامه داشت و بعد از آن به مناسبت سیزدهم آبان، روز ملی مبارزه با استکبار جهانی تمامی عزاداران به صورت هماهنگ شعارهای استکبارستیزی را فریاد زدند.

 

اعلام انزجار از استکبار جهانی با فریاد زدن شعارهای «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر اسراییل» و ...، به آتش کشیده شدن نماد استکبار جهانی (آمریکا و اسراییل)، قرائت قطعنامه و ... از جمله ویژه برنامه هایی بود که به صورت تلفیقی با مراسم روز عاشورا به مناسبت سیزدهم آبان و روز ملی استکبارستیزی در بجنورد برگزار شد.

 

با پایان ویژه برنامه های روز ملی مبارزه با استکبار جهانی، مراسم عزاداری روز عاشورا در حرم مطهر حضرت سیدعباس(ع) بار دیگر با مشارکت افزون بر 200 هیأت مذهبی و چند ده هزار نفر از عزاداران حسینی از سر گرفته شد و تا زمان اذان ظهر ادامه داشت.

 

با فرا رسیدن موعد نماز دستجات و هیئات عزاداری و سوگواران با متوقف کردن برنامه های عزاداری، نماز ظهر و عصر عاشورا را به صورت جماعت اقامه کردند.

 

این برنامه ها در دیگر شهرهای استان خراسان شمالی نیز به همین روند برگزار شد و همزمان با ظهر عاشورا نماز جماعت در 15 شهر بزرگ و در افزون بر هزار و 170 مسجد استان خراسان شمالی اقامه شد.

 

برگزاری هماهنگ و منسجم نماز جماعت ظهر تاسوعا و عاشورا از سوی عزاداران و هیأت های مذهبی استان خراسان شمالی در محرم امسال در واقع صحه گذاشتن بر احیای دین رسول الله به عنوان هدف اصلی قیام امام حسین(ع) بود که با متوقف شدن تمامی برنامه های عزاداری برگزار شد.

 

امسال نماز ظهر عاشورای حسینی در استان خراسان شمالی در شهرهای بجنورد، شیروان، آشخانه، فاروج، جاجرم، گرمه، بام و صفی آباد، درق، پیش قلعه، تیتکانلو، راز، سنخواست، شوقان، قاضی و اسفراین به امامت ائمه جمعه این شهرها اقامه شد و در دیگر شهرها و روستاهای این استان نیز نماز جماعت ظهر عاشورا با امامت امامان جماعت مساجد و روحانیان مبلغ اعزامی اقامه شد.

 

سه شنبه شب نیز در شب عاشورای حسینی برنامه های عزاداری و سوگواری شب شهادت اباعبدالله الحسین(ع) و 72 تن از یاران باوفایش در مساجد، حسینیه ها، تکایا، امامزادگان و بقاع متبرک استان خراسان شمالی با شرکت عاشقان حسینی برگزار شد./9314/پ202/ب4

ارسال نظرات