۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۸
کد خبر: ۲۲۹۰۵۹
نماینده مجلس:

مستندگویی و بهره‌مندی از منابع موثق لازمه موفقیت مداحان است

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم کنگان، جم، دیر و عسلویه در مجلس گفت: مداحان و مرثیه‌سرایان نباید هرآنچه که در کتب مقتل و شعر دیدند، بیان کنند، مستندگویی و بهره‌مندی از منابع موثق لازمه موفقیت مداحان است.
احمدي نماينده کنگان

حجت­الاسلام موسی احمدی، نماینده مردم کنگان، جم، دیر و عسلویه در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بوشهر با بیان این‌که ایام محرم، صفر، رمضان و سایر مناسبت های دیگر که در نظام دینی ما دارای قداست و ارزش هستند، گفت: باید به اینگونه مناسبت ها به صورت ویژه نگاه کرد تا از ظرفیت های موجود برای ارتقای بنیه معنوی و دینی و حتی بعد سیاسی بهره برداری شود.

 

وی افزود: آنچه که در کربلا تحقق پیدا کرد، احیای ارزش های دینی با مجاهدت حضرت اباعبدالله حسین(ع) و اصحاب آن امام همام است که باید مورد تحلیل و تبیین قرار گیرد، باید جامعه اسلامی را با این ارزش ها و آرمان ها آشنا کرد.

 

رسالت حوزویان و مبلغان در عرصه آسیب شناسی عزاداری

 

حجت­الاسلام احمدی با اشاره به رسالت حوزویان و مبلغان در عرصه آسیب شناسی عزاداری گفت: رسالت مبلغانی که در ماه محرم فعالیت دارند، اعم از منبری ها، مداحان و کسانی که هیأت های حسینی را اداره می کنند، یک رسالت بسیار عظیم است، آن هم تبیین اندیشه و نگاه زیبایی که عاشورا و دهه اول محرم در سرزمین کربلا محقق شد.

 

نماینده مردم کنگان، جم، دیر و عسلویه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مذاکراتی که از مدینه تا لحظه شهادت ابا عبدالله حسین(ع) اتفاق افتاده است، یک پیام بسیار روشنی دارد که آن استکبار ستیزی دینی است.

 

وی با بیان این‌که ه مسلمان واقعی و شیعه هیچگاه زیر بار حکومت هایی چون یزید نخواهد رفت، اظهار داشت: شخصی که خود را پیرو حسین ابن علی(ع) می داند، نباید برابر ظلم سکوت کند.

 

این نماینده مجلس ایام ماه محرم را بهترین فرصت برای تبیین اندیشه امام حسین(ع) دانست و ابراز داشت: جوانان و نوجوانان دارای شور و شعور حسینی بسیاری هستند که باید از این ظرفیت عظیم نهایت بهره برداری صورت گیرد.

 

حجت­الاسلام احمدی اضافه کرد: باید از این ظرفیت برای تبیین اندیشه حسینی و درسی که اباعبدالله به جامعه بشریت آموخت، استفاده کنیم؛ هیچ نیازی نیست وارد مسائلی غیر از تحلیل و تفسیر سخنان اباعبدالله الحسین(ع) شویم و اگر جامعه انسانیت نه تنها اسلام و تشیع، در پرتو چراغ هدایت امام حسین(ع) قرار گیرد، به اوج کمال می رسد.

 

این نماینده مجلس گفت: این رسالت وجود دارد که بعضی از مسائلی که گاه در برخی جاها مطرح می شود و شهید مطهری در کتاب حماسه حسینی به آنها اشاره کرده، اجتناب شود، اگر بتوانیم شخصیت شهدای کربلا را برای جامعه ترسیم کنیم اهداف ازاین محافل مذهبی محقق می شود.

 

 حجت­الاسلام احمدی در ادامه خطاب به مرثیه‌سرایان و مداحان گفت:  مداحان باید به دو موضوع توجه کنند؛ نکته نخست این است که برخی الحان و آهنگ ها در سینه زنی ها تناسبی با مجلس امام حسین (ع) ندارند که باید پرهیز شود، نکته دوم این‌که بعضی مرثیه خوان‌ها از اشعاری استفاده می کنند که در آنها احساس ذلت و حقارت و ضعف از اهل بیت(ع) به چشم می خورد.

 

وی افزود: از لحظه ای که امام حسین(ع) از مدینه حرکت کرد تا لحظه ای که حضرت زینب(س) به مدینه وارد می شود هیچ کجا نمی توانیم نقطه ضعفی از حرکت حماسه حسینی ببینم، هر جا بود اقتدار است.

 

حجت­الاسلام احمدی همچنین گفت: مداحان و مرثیه‌سرایان نباید هرآنچه که در کتب مقتل و شعر دیدند، بیان کنند، مستندگویی و بهره‌مندی از منابع موثق لازمه موفقیت مداحان است.

 

 

 

نماینده مردم کنگان، جم، دیر و عسلویه در خانه ملت پیشنهاد تشکیل مجمعی جهت نظارت بر اشعار و نوحه ها را مطرح کرد و گفت: حوزه علمیه و یا مراکزی که بحث تبلیغات اسلامی زیر نظر آنهاست، می توانند با تشکیل مجمع و یا هیأتی برای محرم، بر نوحه ها و اشعار نظارت کنند و در اختیار مداحان قرار دهند.

 

وی در پاسخ به این سؤال که امروزه دشمنان از برخی آسیب های عزاداری همچون قمه زنی و یا تقلید از خوانندگان پاپ سوء استفاده می کنند و چه باید کرد که محافل عزاداری و سوگواری بهانه ای برای رسانه های بیگانه نشود، اظهار داشت: یکی از مسائل مهمی که نیاز است فرهنگ سازی شود موضوع سوء استفاده رسانه های غربی از محافل مذهبی است که باید قبل از محرم مسؤولان دست اندرکار فرهنگی جلساتی را در قالب تجلیل از پیرغلامان با حضور متخصصان برگزار کنند تا این مسائل فرهنگ سازی شود.

حجت­الاسلام احمدی در درباره سیره اهل بیت طاهرین در عزاداری ها گفت: در جنگ احد وقتی حمزه سیدالشهدا به شهادت می رسد و بعد از جنگ که اصحاب وارد مدینه می شوند، برای رزمندگانی که به شهادت رسیده اند برای هر کدام جمعی عزاداری می کنند، به جزء حمزه سیدالشهدا، که پیامبر متأثر می شود و دستور می دهد برای او مجلس عزاداری برپا کنند.

وی افزود: حضرت فاطمه زهرا(س) بعد از ارتحال پیامبر گرامی اسلام(ص) در فراق پدر گریه می کرد و یا امام باقر(ع) افرادی را اجیر می کند و می فرستد در منا تا برای امام حسین(ع) عزاداری کنند، از این رو در رابطه با عزاداری احادیث و رویات وجود دارد که این عمل انجام شده و عزاداری با توجه به مقتضیات زمان و مکان شیوه های مختلفی دارد که باید آنها را مدیریت کرد و با توجه به شأن و شخصیت اهل بیت عزاداری ها انجام شود./833/ت302/ب3

ارسال نظرات