۰۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۰
کد خبر: ۲۲۸۱۸۷
با حضور معاون وزیر علوم؛

آیین معارفه رییس جدید پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ آیین تکریم و معارفه رییس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با حضور معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و حجت‌الاسلام والمسلمین غروی، عضو جامعه مدرسین در قم برگزار شد.
حجت‌الاسلام والمسلمين حسن آقا نظري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیین تکریم و معارفه رییس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه عصر امروز با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد غروی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، وحید احمدی معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و پژوهشگران عرصه علوم انسانی در محل این پژوهشگاه برگزار شد.

 

بر اساس این گزارش، وحید احمدی، معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و حجج اسلام والمسلمین محمدباقر سعیدی روشن، رییس سابق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و حسن آقا نظری رییس کنونی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در این مراسم معارفه به ایراد سخن پرداختند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین آقا نظری، رییس جدید پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: فلسفه وجودی این پژوهشگاه، ایجاد تحول در علوم انسانی است و با توجه به کارکردهای تاکنون پژوهشگاه، تحقق یافتن چنین هدفی امکان پذیر است.

 

وی در ادامه افزود: در گذشته قراردادی میان پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و وزارت علوم منعقد شد که بر اساس آن قرارداد، 34 کتاب درسی از سوی این پژوهشگاه به ویراست دوم تدوین شد و بر اساس همین سند کاری می‌توان گفت که متحول کردن علوم انسانی امر محالی نیست.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین آقا نظری تصریح کرد: برنامه ملقب از شکل، قالب، وزن و محتوا است و نخستین کاری که لازم است در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه انجام شود، ایجاد برنامه عملیاتی هماهنگ با وضعیت نسبی علم پژوهشگران با نیازهای جامعه است.

 

همچنین در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی روشن، رییس سابق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان این‌که فرهنگ جاهلیت با شیوه‌های مدرن در غرب ترویج یافته است، تصریح کرد: عناصر شناخت جامعه در عصر جدید غرب و نیز تمام مبانی و رویکردهای روانشناسی و جامعه شناسی مادی بوده و تربیت را بر اساس شناخت‌های مادی پایه گذاری کرده‌اند.

 

وی با بیان این‌که امام حسین(ع) تابلوی تمام خوبی‌ها و عاشورا مکتب عشق و نورانیت است، تصریح کرد: جامعه شناسی، روانشناسی و اقتصاد ما نیازمند رنگ توحیدی است اما پس از گذشت 35 سال از انقلاب اسلامی، هنوز در علوم انسانی با نگاه مادی غرب تغذیه می‌شویم.

 

شایان ذکر است، وحید احمدی معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم در این مراسم گفت: مجموعه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه از جایگاه بزرگ و مهمی در نظام بندی علمی و فرهنگی کشور برخوردار است چراکه هم در جایگاه حوزه و هم در جایگاه دانشگاه قرار دارد.

 

وی به اهمیت ارتباطات بین المللی در توسعه علم و دانش و نیز اهمیت برنامه ریزی راهبردی و عملیاتی متناسب با سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب تأکید و اضافه کرد: مراکز علمی باید به صورت دانش بنیان مدیریت شده و مشارکت اعضای علمی و عقل جمعی در آن‌ها لحاظ شود.

 

گفتنی است، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن آقا نظری فرزند علی محمد در سال 1328 در شهر شاهرود در خانواده‌ای مذهبی و دیندار دیده به جهان گشود.

 

وی پس از تحصیلات رسمی در زادگاه خویش برای تحصیل علوم دینی و آموختن معارف ناب الهی وارد حوزه علمیه قم شد و از محضر بزرگان شهیر و نامی دیار قم بهره‌های علمی فراوان و وافری برد و پس از مدت‌ها تلاش و تحصیل و تدریس در حوزه به درجه اجتهاد نائل آمد و از پایان نامه خویش با عنوان قاعده حیازت دفاع کرد.

 

رییس کنونی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در کنار تحصیلات حوزوی از تحصیلات دانشگاهی غافل نمانده و در رشته اقتصاد مطالعات زیادی انجام داد تا به حدی رسید که در زمینه اقتصاد از اساتید برجسته و بنام کشوری شد./997/پ202/س

ارسال نظرات