۰۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۸
کد خبر: ۲۲۷۸۷۱

نگاهی به عزاداری مردم لرستان در ایام محرم

خبرگزاری رسا ـ مردم ولایی لرستان همزمان با سراسر کشور با آیین خاص، مراسم عزاداری سیدالشهدا را در ایام محرم برپا می کنند.
آيين گل مالي در لرستان به مناسبت ايام محرم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، مردم دیار لرستان با رسم و رسوماتی خاص، در ایام  محرم با حضور در محل‌های عزاداری به گرامیداشت این روزها می‌پردازند.

مردم لرستان از چندین روز پیش به استقبال محرم آمدند و با برپایی خیمه های عزاداری سالارشهیدان، کوچه و خیابان های این شهر را با بوی محرم معطر کردند.

آویزان کردن پرچم های مشکی در کوچه  و خیابان ها بالای سر در خانه ها، نشان از حزن و اندوهی بزرگ است که مردم این شهر باهم همدرد هستند.

محرم که می آید پیر و جوان، بزرگ و کوچک زن و مرد در خرم آباد به نشانه عشق و وفاداری به سید الشهدا(ع) سیاه پوش می شوند.

شور و اشتیاق مردم خرم آباد در ماه محرم وصف ناشدنی است؛ برخی خانواده های لرستانی بر اساس نذر خویش، در ایام محرم در منازل خویش روضه برپا کرده و زنان فامیل و همسایه را برای شرکت در مراسم روضه دعوت می کنند.

با توجه به این که شیوه های عزاداری شهرستان های لرستان با یکدیگر متفاوت است،  فرزندان و یا خانواده هایی که به دلایل گوناگون شغلی یا تحصیل، در استان ها و یا شهرستان های دیگری زندگی می کنند، ایام عزاداری محرم به زادگاه خویش باز می گردند.

دسته ها و هیأت های عزاداری چون سیل خروشان در شب های محرم به خیابان ها می آیند و در فراق سرور و سالار شهیدان عزاداری می کنند.

ایام محرم فصل عاشقی مردم خرم آباد است، فصلی که حال و هوای دیار لرستان آرام و بی آلایش است، در حالی که شور و شوق عزاداری در دل مردمان ولایی لرستان غوغا به پا می کند.

تکایا و حسینیه های خرم آباد میعادگاه عزاداران حسینی است و سینه‌زن‌ها و دسته‌های زنجیرزنی گردهم می‌آ‌یند و با تشکیل دو ستون به عزاداری می‌پردازند.

پس از مدتی، هیأت های عزاداری، سینه زنی و زنجیر زنی به خیابان ها می آیند و با سر دادن شعار های «ای وا شهیدا به دشت کربلا»، «خیمه یا نه تش زنه اکبر وری، کربلا محشر بیه روله وری»، «یل و دلدارم یا ابوفاضل، میرو سالارم یا ابوفاضل» و از این قبیل اشعار و با صدای ساز و دهل، آهنگ حزن‌انگیز «چمرونه» به عزاداری می پردازند.

چهل منبر در ظهر تاسوعا با حضور زنان و مردان لرستان و به گل افتادن مردان در روز عاشورا از جمله آداب و رسوم خاص در این دیار است.

زنان و دختران خرم‌آبادی به یاد اسارت حضرت زینب(س)، با پای برهنه و با نقابی بر صورت، ظهر تاسوا از محل باغ دختران خرم آباد تا چهل خانه در آن اطراف شمع روشن می کنند.

مردم خرم آباد سه شب پس از روز عاشورا، در راستای عزاداری سرور و سالار شهیدان آیین شام غربیان را با روشن کردن شمع در پای خیمه های عزاداری و سردادن نوحه های لری، برپا می کنند./9459/پ201/ب2

ارسال نظرات