۰۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۸
کد خبر: ۲۲۷۷۷۹
پژوهشگر مهدویت:

حکومت مهدوی مظهر تمام و کمال تحقق امر به معروف است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام مهدی پور به تبیین رابطه مهدویت و عاشورا پرداخت و اظهار داشت: طبق روایات وارد شده، عاشورا روز انقلاب جهانی صاحب الزمان(عج) است و ایشان به دنبال صیحه آسمانی، در شب 23 ماه رمضان ظهور می کند و دوران اطلاع رسانی ایشان، سه ماه و نیم به طول می انجامدو در پایان روز عاشورا، روز قیام قائم آل محمد محقق می شود.
حجت الاسلام علي اکبر مهدي پور
حجت الاسلام علی اکبر مهدی پور، پژوهشگر برتر حوزه علمیه، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا به تبیین رابطه مهدویت و عاشورا پرداخت و اظهار داشت: طبق روایات وارد شده، عاشورا روز انقلاب جهانی صاحب الزمان(عج) است بر اساس این روایات، امام(عج) به دنبال صیحه آسمانی، در شب 23 ماه رمضان ظهور می کند و سه ماه و نیم دوران اطلاع رسانی ایشان به طول می کشد روز عاشورا، روز قیام قائم آل محمد است و از روز نخست بین امام حسین(ع) و امام عصر(عج) ارتباط مستقیمی وجود داشته است.
 
وی در ادامه به آیه «وَمَن قُتِلَ مَظْلُومًا فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِیِّهِ سُلْطَانًا» اشاره کرد و ابراز داشت: روایات فراوانی وجود دارد که منظور از «من قتل مظلوما» امام حسین(ع) و منظور از ولی دم در آیه امام زمان(عج) است و از نام های امام حسین(ع)، «ثارالله» است که به معنای کسی که منتقم خونش، خداوند است و از نام های امام مهدی(عج)، «الآخذ بالثار» یعنی کسی که انتقام خون امام حسین را می گیرد.
 
این پژوهشگر دینی با بیان «وتر الموتور» نام دیگر امام حسین افزود: این نام به معنای خون به زمین مانده است و از نام های دیگر بقیه الله که از زبان رسول گرامی اسلام وارد شده «الَّذی یَأْخُذُ بِحَقِّ اللَّهِ وَ بِکُلِّ حَقٍّ هُوَ لَنا» است که کسی که خون بر زمین مانده هر مومنی را اخذ می کند و حق و حقوق او را تمام و کمال پس می گیرد.
 
وی با اشاره به حدیث «إن الله تعالى عوض الحسین (ع) من قتله أن جعل الإمامة فی ذرّیّته» افزود: یکی از عوض های قتل امام حسین(ع) همانا قرار دادن نسل ائمه طاهرین(ع) است و در همین عاشورا است که اعتقاد به مهدویت و اعتقاد به ظهور امام زمان (عج) شکل می گیرد.
 
حجت الاسلام مهدی پور با اشاره به رکن امر به معروف و نهی از منکر در جریان عاشورا و ارتباط آن با حکومت مهدوی اظهار داشت: وجود مقدس امام حسین(ع) در مورد علل قیام خود با بیان های مختلف از آموزه امر به معروف و نهی از منکر سخن به میان آورده اند از جمله این که «انی ارید ان آمر بالمعروف و انهی عن المنکر» و یا در جای دیگر این گونه می فرماید«آیا نمی بینید که معروف به آن امر نمی شود و به منکر امر می شود» و از طرف دیگر کسی که می تواند در حد اعلا این فریضه مهم را اجرا کند شخص حضرت بقیت الله(عج) است.
 
وی افزود: علت ظهور تام و کامل فریضه امر به معروف و نهی از منکر در زمان امام زمان(عج) این است که اکثر ائمه اطهار(ع) در حالت تقیه بودند، اگرچه خود تقیه وسیله هدایت و تبلیغ دین است و باید توجه داشت که تقیه به معنای فروگذاری وظیفه نیست بلکه تقیه از ماده وقایه به معنای سپر است و یکی از ادوات جنگی است به صورتی که انسان ابزار جنگی را به کار می برده تا کمترین آسیب را ببیند.
 
این نویسنده عرصه دینی در پایان سخنان خود عمل به فریضه امر به معروف و نهی از منکر را همراه با شناخت معروف و منکر لازم دانست و ابراز داشت: وظیفه آمر به معروف و ناهی از منکر این است که اول خود عامل به معروف باشد و از منکر پرهیز کند که لازمه آن شناخت معروف و منکر است./921/ت302/س
ارسال نظرات