۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۷
کد خبر: ۲۲۶۵۶۹
عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم:

حضور فعال ایران در منطقه امنیت اسرائیل را به خطر انداخته است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان این‌که حضور فعال ایران در منطقه پس از پیروزی انقلاب اسلامی هزینه‌های سنگینی برای صهیونیسم داشته است، گفت: مسؤولان هرگز نباید از عقاید خود در برابر دشمنان کوتاه بیایند.
حجت الاسلام غفاري فر
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حسن غفاری فر عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در نشست علمی زمینه‌های اجتماعی شکل‌گیری گروه‌های فلسطینی که در سالن اجتماعات انجمن‌های علمی حوزه علمیه قم برگزار شد با اشاره به حساسیت ایران نسبت به منطقه فلسطین، گفت: توجه به منطقه فلسطین به سال‌های قبل از انقلاب اسلامی ایران برمی‌گردد و از دوران‌های گذشته کشورهای متعددی به فلسطین توجه داشته‌اند.
 
وی حساسیت کشورها را به سبب موقعیت جغرافیایی منطقه فلسطین بیان و ابراز کرد: فلسطین به دلیل نقطه اتصال سه قاره آسیا، اروپا و آفریقا از صدها سال پیش مورد توجه کشورهای مختلف و همچنین نام منطقه از سال های گذشته همیشه فلسطین بوده است.
 
مدیر گروه کلام و اصول مدرسه علمیه معصومیه قم حضور یهودیان در فلسطین را مربوط به دوران معاصر ذکر و تصریح کرد: در سال های گذشته قبل از حضور یهود در منطقه، مسلمانان و قبل از اسلام مسیحیان در منطقه فلسطین بودند و حضور یهود پررنگ نبوده است.
 
عضو هیأت علمی دانشگاه باقر العلوم(ع) تلاش گروه های مختلف برای تصاحب فلسطین را غیر از اهمیت موقعیت جغرافیایی، مسأله جلوگیری از حضور رقیب در منطقه دانست و گفت: توجه به فلسطین از طرف کشورها افزون بر موقعیت جغرافیایی به سبب مبارزه با دشمنان هر دین در منطقه و ایجاد مشکلات برای دین دیگر است.
 
حجت الاسلام غفاری فر توجه جمهوری اسلامی ایران به فلسطین را ضروری خواند و تاکید کرد: اگر ایران اسلامی بخواهد از حضور دشمن به خاطر موقعیت جغرافیایی و دینی جلوگیری کند باید به فلسطین توجه کرده و همیشه در منطقه حضور فعال داشته باشد.
 
وی با توجه به تاریخ معاصر مهم‌ترین اتفاق در منطقه فلسطین را حضور یهود ذکر کرد و افزود: دلیل اصلی تسلط یهود بر منطقه ضعیف شدن دولت عثمانی و نفوذ نیروهای یهودی در این دولت است.
 
عضو هیأت علمی دانشگاه باقر العلوم(ع) اهداف حضور یهود در فلسطین را بیان کرد و گفت: دو گروه از حضور یهود در فلسطین سود می بردند، نخست اروپا که همیشه از یهود تنفر داشته و قصد نابودی آنها را داشت و دیگر این‌که می خواست در منطقه خاور نگهبان داشته باشد و گروه دوم یهودیان بودند که به یک منطقه برای زندگی امن و آرام احتیاج داشتند.
 
حجت الاسلام غفاری با اشاره به کمک‌های اروپا و غرب به یهود خاطر نشان کرد: یهود به نیاز غرب برای حضور صهیونیسم در منطقه پی برد و از این نیاز برای تأمین منافع خود استفاده کرد.
 
مدیر گروه کلام و اصول مدرسه علمیه معصومیه قم حضور ایران در منطقه را به ضرر صهیونیسم دانست و اظهار داشت: از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران و حضور فعال در منطقه فلسطین برای اسرائیل هزینه های سنگینی داشت که تا قبل از انقلاب اسلامی این چنین نبود.
 
وی تضعیف دولت عثمانی و ایجاد اختلاف بین عرب ها و ترک ها توسط یهود را علت تشکیل گروه های داخل فلسطین ذکر کرد و گفت: تضعیف عثمانی، اختلاف عرب ها و ترک ها و همچنین ضعیف بودن ایران در آن زمان افرادی را بر آن داشت که به وسیله جوانان داخل فلسطین گروه هایی را تشکیل دهند.
 
حجت الاسلام غفاری با اشاره به تقسیم گروه های تشکیل شده در فلسطین به دو دسته کمونیسم ها و دینی ها، علت گرایش جوانان فلسطینی به سمت کمونیسم را موفق بودن کمونیسم در کشورهای مختلف و ضعف اسلام در دوران شکل گیری گروه های فلسطینی دانست.
 
عضو هیأت علمی دانشگاه باقر العلوم(ع) علت دیگر تغییر عقیده گروه های فلسطینی را نبود موقعیت تحصیلی و حضور جوانان فلسطینی در دانشگاه های کشورهای دیگر بیان و تصریح کرد: جوانان فلسطینی در کنار کتاب های دینی خود در دانشگاه های کشورهای همسایه کتاب های مارکسیسم را هم مطالعه می کردند.
 
وی تغییر عقیده برخی از جوانان فلسطینی را دلیل تشکیل گروه های التقاطی دانست و تصریح کرد: جریان الفتح به دلیل مطالعه کتاب های مارکسیسم در کنار کتاب های دینی به سوی کمونیسم و تغییر عقاید حرکت کرد و تشکل های نوین به سوی کمونیسم کشیده شدند و بعدها به دلیل شکل گیری جریان های بیداری اسلامی و شکست های متعدد گروه الفتح در برابر یهود به اشتباه خود پی بردند.
 
مدیر گروه کلام و اصول مدرسه علمیه معصومیه قم تغییر عقاید گروه های فلسطینی را سبب ضعف در برابر دشمن دانست و خاطرنشان کرد: گروه الفتح در آغاز تشکیل با شعار «دشمن جز به زبان اسلحه نمی فهمد» شروع کرد و با تغییر عقاید شعار آنها هم به گفت و گو تغییر کرد و باعث پشیمانی جریان الفتح شد.
 
حجت الاسلام غفاری در پایان به پا فشاری مسؤولان نسبت به عقاید خود در برابر دشمنان اشاره کرد و گفت: اگر کشور ذره‌ای از خواسته های خود در برابر دشمنان کوتاه بیاید و از عقاید خود دور شود به سرنوشت گروه های فلسطینی دچار خواهد شد./1322/پ201/ی
ارسال نظرات