۲۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۸
کد خبر: ۲۲۵۹۴۶
معاون پژوهش حوزه علمیه برادران استان البرز:

پژوهش محوری در دستور کار حوزه علمیه قرار گیرد

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهش حوزه های علمیه برادران استان البرز با اشاره به ضرورت اجرای پژوهش در مورد مسائل روز و مستحدثه گفت: حوزه های علمیه با شناسایی نیاز فکری استان و اولویت بندی آنها باید پاسخگوی سوالات و شبهات باشد.
معاونت پژوهش حوزه هاي علميه برادران استان البرز
حجت الاسلام رضایی معاون پژوهش حوزه های علمیه برادران استان البرز، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در البرز، با بیان اینکه باید پژوهش محوری از پایه اول در دستور کار طلاب قرار بگیرد گفت: پژوهش به معنای واقعی کلمه نیازمند دانش و تخصص کافی است اما برای طلاب حتی از پایه اول می تواند مثمر ثمر باشد زیرا دروس حوزوی مبتنی بر پژوهش موردی است بنابرین طلاب می توانند دروس خود را همراه با پژوهش های موردی مرتبط با دروس بیاموزند ضمن این که این کار می تواند تمرین پژوهش برای کسب مهارت لازم به شمار آید.
 
وی ادامه داد: معاونت پژوهش حوزه البرز طرحی را در دست اجرا دارد که طلاب می توانند از سال اول ورود به حوزه، روش های نگارش و پژوهش را فرا گیرند.
 
معاون پژوهش حوزه های علمیه برادران با اشاره به جهت گیری پژوهش در حوزه های علمیه تصریح کرد: علمای اسلامی از دیرباز رسالت تبیین و تبلیغ دین را برعهده داشته و در همه حوزه های علمی اعم از فقه، کلام، اخلاق، حدیث و سایر مسائل مربوط به اعتقادات مذهبی و زندگی مادی و معنوی مردم دست به تالیف و تحقیق زده اند امروزه نیز به ویژه در حوزه فقه، کلام و قضا نیاز به پژوهش های بنیادین و در عین حال جدید و نوگرا امری روشن و قابل توجه به نظر می رسد.
 
وی با تاکید بر ضرورت اجرای پژوهش در مورد مسائل روز و مستحدثه خاطرنشان کرد: پاسخ به مسائل روز و مسائل مستحدثه، از وظایف پژوهشگران حوزوی است که در درجه نخست باید قرار گیرد بنابراین با شناسایی نیاز فکری استان و اولویت بندی آنها باید به این مساله مهم پرداخته شود تا بتواند پاسخگوی سوالات و شبهات باشد.
 
حجت الاسلام رضایی با بیان این که امروزه مراکز تحقیقاتی بسیار گسترده و پژوهشگران زبده فراوانی وجود دارند که در همه حوزه ها مشغول پژوهشند و آثار ارجمندی را تاکنون به جهان اسلام عرضه کرده اند اظهار داشت: مرکز تخصصی فقه، قضا، کلام، تفسیر، دائرة المعارف های قرآن کریم، دائره المعارف فقه و سایر کتاب هایی که در این زمینه منتشر شده از جمله این مراکز و پژوهش ها به شمار می روند.
 
وی ادامه داد: متاسفانه در سطح استان البرز به غیر از پژوهش های فردی که از سوی برخی از پژوهشگران سامان یافته است نمی توان مرکز خاصی را در این زمینه نام برد.
 
معاون پژوهش حوزه های علمیه برادران با اشاره به وجه تمایز پژوهش حوزوی با پژوهش های رایج در دانشگاه گفت: گر چه دانشگاهها پژوهش هایی را در قالب پایان نامه و رساله در همه حوزه های علمی سامان می دهند اما اغلب آنها دست کم در حوزه های دینی چندان عمیق و مبتنی بر اسناد و مدارک اصلی نیستند هر چند از نظر شکل و قالب می توان آنها را مطابق با استاندارهای جهانی دانست.
 
حجت الاسلام رضایی افزود: پژوهشگران حوزوی پس از طی سالها تحصیل در حوزه و کسب مهارت در ادبیات عرب، فقه، اصول، منطق، فلسفه و رجال دست به پژوهش می زنند که این امر موجب قوت کار آنان و برتری این گونه پژوهش ها بر آثار دانشگاهی می شود.
 
وی با تاکید بر فعالیت های مشترک پژوهش های حوزه و دانشگاه ابراز کرد: امروزه خوشبختانه حوزه و دانشگاه در همه امور علمی دارای روابط و تعاملات مثبت و محکمی هستند و به ویژه در حوزه پژوهش، فعالیتهای مشترک و دو سویه ای را برنامه ریزی و اجرا می کنند.
 
معاون پژوهش حوزه های علمیه برادران در پایان به نقاط قوت و ضعف پژوهش های حوزوی اشاره کرد و گفت: متاسفانه شماری از پژوهش ها روشمند نبوده  و مبتنی بر نیاز جامعه علمی و فرهنگی کشور سامان نمی یابند و تعدادی از آنها دارای موضوعاتی تکراری هستند تحلیل عالمانه، استناد به منابع اصلی، ژرفنگری، تحقیق شایسته، وجود انگیزه های الهی و اخلاص از جمله نقاط قوت پژوهش های حوزوی هستند./801/ت302/ب4
ارسال نظرات