۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۷
کد خبر: ۲۲۵۱۰۲
علی اکبر ولایتی:

یکی از برجسته‌ترین عوامل فرهنگی، فتوت و جوانمردی است

خبرگزاری رسا ـ مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل پیوستگی فرهنگی را یکی از عواملی دانست که سبب شده ملت با حکومت و بدون آن انسجام خود را حفظ کند و گفت: یکی از برجسته‌ترین عوامل فرهنگی، فتوت و جوانمردی است.
ولايتي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، علی‌اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل شنبه شب در مراسم اختتامیه اجلاس و جشنواره میراث فرهنگی ناملموس گفت: پیوستگی تاریخی فرهنگی از خصوصیات تاریخ فرهنگ ایرانی است.

وی افزود: این کتاب به نام دانشنامه جوانمردی بوده و اگر بخواهیم بین میراث ناملموس و میراث ملموس مقایسه کنیم، باید بگوییم که مجموعه این میراث همانند یک کوه یخ بوده که قسمت ناملموس، قسمت پنهان بوده و بخش اعظم آن میراث ناملموس است.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل با بیان این که در ایران سوای تاریخ گسسته سیاسی، تاریخ پیوسته فرهنگی داریم و در طول تاریخ، مواردی بوده که کشور به واسطه اشغال بیگانگان، موقتا استقلال خود را از دست داده است.

ولایتی با اشاره تقسیم ایران در قرن های اخیر به سه قسمت روس، انگلیس و آزاد ابراز داشت: آن چه مسلم است این است که در طول چند هزار سال گذشته، بارها گسستگی در حوزه حاکمیت سیاسی ایران به وجود آمد و اما هیچ گاه پیوستگی فرهنگی ما یا تاریخ فرهنگی ما گسستی نداشته است.

وی با اشاره به واقعه تاریخی هدیه دادن نقاره خانه توسط پادشهان تیموری به امام رضا اظهار داشت: زدن کوس و نقاره، اعلام امنیت شهر و کشور است که مردم آرام بخوابند که شهر در امنیت و حاکمیت در اقتدار است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، پیوستگی فرهنگی را یکی از عواملی دانست که سبب شده ملت با حکومت و بدون آن انسجام خود را حفظ کند و گفت: یکی از برجسته‌ترین عوامل فرهنگی، فتوت و جوانمردی است.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل فتوت را بخشی از عرفان دانست و افزود: عرفان مخصوص خواص بوده و پل ارتباطی بین عرفا و مردم، جوانمردان بودند و در این کتاب‌ها ریشه‌های جوانمردی در قرآن و حدیث را بررسی کرده است.

ولایتی یکی از علل پذیرش اسلام و مکتب اهل بیت در ایران را فتوت و جوانمردی، که وجه مشترک بین ایران قبل از اسلام و بعد از اسلام بوده دانست و اذعان داشت: شاهنامه فردوسی، فتوت‌نامه است و در وصف فتوت است و رستم نیز یکی از فتیان بود که جهت‌گیری اشعار فردوسی به سود او بود.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل ادامه داد: سیاه‌جامگانی که بنی‌امیه را ز میان برداشتند و کسانی که در صفویه یکپارچگی کشور را بازگرداندند و آنچه امروز می‌بینیم، همه دارای فتوت بودند و هستند.

وی چهلستون را بخشی از تبلور میراث غیر ملموس به میراث ملموس، دانست و ابراز داشت: شهردار و استاندار اصفهان قرار گذاشتند تا نواقص به وجود آمده در چهلستون اصلاح شده و این تبلور میراث ناملموس که به صورت چهلستون بوده را مورد توجه قرار دهند.

ولایتی مسجد شیخ لطف‌الله را برجسته‌ترین اثر فرهنگی اسلامی جهان اسلام، دانست و گفت: در ساخت این مراکز عظیم بنّا، معمار، کاشی‌کار، فیزیک‌دان و سایر افراد به جز با طهارت بر سر کار نمی‌رفتند و امروز نیز معماران جز با طهارت این کار را انجام نمی‌دهند.

وی در ادامه به زورخانه و محل ورزش اشاره کرد و گفت: این مکان ها پیش از آن که محل ورزش باشد، محل ذکر هستند.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل  بخش عمده امنیتی که در طول تاریخ کشور ما صورت گرفته را تلاش جوانمردان و کسانی مثل سربداران در دوران ایلخانان و سیاه‌جامگان که علیه بنی‌امیه برخواستند، دانست و ابراز داشت: این ها همه جزء جوانمردان بودند و امروز هم بسیجیان نماد جدید فتیان و جوانمردان هستند که برای حفظ این کشور شیعه، دائماً تلاش کرده و می کنند./939/پ202/ج

ارسال نظرات