۱۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۸
کد خبر: ۲۲۴۸۲۳
استاد حوزه و دانشگاه:

جهاد علمی مهم ترین راهبرد امام هادی برای نشر معارف دینی بود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که نهضت علمی مهم ترین راهبرد امام هادی برای اثبات حقانیت اهل بیت و نشر معارف دینی بود، گفت: امام هادی با جهاد علمی خود نقش موثری در انتشار فرهنگ حقیقی اسلام و تقویت شیعیان داشتند.
نقي زيباترين نام جهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حسن عرفان، استاد حوزه و دانشگاه در سلسله نشست های امام باقر شناسی که شب گذشته در حرم مطهر حضرت معصومه (س) برگزار شد، گفت: جهاد و نهضت علمی یکی از مهم ترین راهبردهای امام هادی و امام باقر(ع) برای انتشار معارف و حقایق دینی و پاک کردن چهره دین از بدعت های مختلف بود.

 

وی افزود: اگر زندگی اهل بیت را مطالعه کنید متوجه می شوید تمام آنها از فرصت های پیش رو برای انتشار معارف دینی در میان مردم استفاده می کردند به گونه ای که امام سجاد (ع) به دلیل تحت نظر بودن، با خرید برده و تربیت این بردگان و آزادی آنها حقایق دین را در نقاط مختلف جهان اسلام گسترش دادند، ایشان بردگان زیادی را خریداری کردند و آموزش دادند که بسیاری از شاگردان امام باقر(ع) همین بردگان آزاده شده امام سجاد (ع) بودند.

 

وی با بیان این که امام باقر(ع) همین رویه را در پیش گرفتند و شاگردان زیادی را تربیت کردند، گفت: شاگردانی که امام باقر(ع) تربیت کرده اند انسان های وارسته ای بودند به گونه ای که  عوام بن طبله یکی از تربیت یافتگان مکتب ایشان است و بیش از 30 هزار حدیث از امام باقر (ع) در موضوعات مختلف ذکر می کند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که ابو بصیر نابینا، امام مروزی از دیگر شاگردان برجسته امام باقر(ع) بودند، گفت: از ابوبصیر نقل شده که با امام باقر(ع) در سفر حج و در صحرای عرفات بود، به ایشان گفتم یابن رسول الله با وجود این که تعداد حاجیان زیاد است ولی ناله کم است که آن حضرت در پاسخ فرمود برعکس ناله زیاد است ولی حاجی کم وجود دارد.

 

وی افزود: ابوبصیرت گفت که امام باقر(ع) در این هنگام دست خود را بر چشمان او کشیدند و چشم برزخی او بینا شد که امام از او پرسیدند چه می بینی گفت حیوانات، میمون و اندکی انسان می بینم.

 

حجت الاسلام عرفان با اشاره به این که خلفای اموی نه تنها این امام بزرگوار بلکه شاگردان ایشان را زیر نظر داشتند، گفت: زمانی که حکمای اموی دستور قتل جابربن جعفی از شاگردان برجسته امام باقر(ع) را صادر کردند امام باقر(ع) به جابر نامه نوشت و از او خواست خود را به دیوانگی بزند تا جانش نجات پیدا کند.

 

وی با اشاره به این که اهل بیت همواره انسان را به علم آموزی و تدبر در قرآن کریم دعوت می کرده اند، گفت: حضرت امیر المومنین(ع) به مسلمانان در نهج البلاغه توصیه های زیادی دارند که علم و حکمت را از کافر هم بیاموز ید و نزدیک به 36 مصرع از بیت هایی که حضرت امیر المومنین (ع) در نهج ابلاغه آورده اند از شاعران جاهلی قبل از ایشان است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که امام باقر (ع) باطن هر علم و حکمتی را به شاگردان خود آموختند، یادآور شد: برجستگی نهضت علمی امام باقر (ع) موجب اعتلای فکری تمام فرق اسلامی شده و اوج نهضت امام باقر(ع) را می توانیم در زمان امام جعفر صادق(ع) شاهد باشیم./968/پ202/ی 

ارسال نظرات