۲۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۵
کد خبر: ۲۲۰۸۲۹
مدیر حوزه‌های علمیه خواهران تهران:

حوزه‌های علمیه فرهنگ ازدواج و فرزندآوری بهنگام را ترویج کنند

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه‌های علمیه خواهران استان تهران گفت: حوزه‌های علمیه به این دلیل که متولی فرهنگ دینی هستند باید در ترویج فرهنگ ازدواج وفرزندآوری بهنگام بیش از پیش تلاش کنند.
حجت الاسلام آقاميري مدير مرکز مديريت حوزه هاي علميه خواهران استان تهران

حجت الاسلام سید محمدرضا آقامیری، مدیر حوزه‌های علمیه خواهران استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره علل بالا رفتن سن ازدواج در کشور، گفت: علت عدم ازدواج جوانان را باید در دو عرصه فرهنگی و اقتصادی جستجو کرد اگر چه علت اقتصادی هم ریشه در فرهنگ دارد.


 

وی ادامه داد: در وسائل الشیعه، باب استحباب نکاح امام صادق(ع) می‌فرمایند: «هر کسی به دلیل ترس از خرج زندگی ازدواج نکند، به خدا سوء ظن برده است زیرا خداوند در قرآن و در سوره نور می‌فرماید دختران و پسران عزب را به ازدواج یکدیگر درآورید و وعده داده است که اگر فقیر باشند آن ها را از فضل خود بی‌نیاز می‌کند».


 

حجت الاسلام آقا میری افزود: زیر ساخت‌های غلط فرهنگی سبب تغییر سبک زندگی شده به گونه‌ای که نگاه زوجین به زندگی را مادی، تجمل گرا و به طور طبیعی تمایل آن ها را به ازدواج کم کرده است این نقیصه می‌تواند متوجه مردم، دستگاه‌های فرهنگی نظام و حتی روحانیت باشد.


 

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران استان تهران درباره عملکرد نخبگان و علما تصریح کرد: عملکرد نخبگان و علما در رابطه با امور فرهنگی و سبک زندگی، جوانان را در مسیری قرار داده است که همه امکانات را توقع دارند. امروز نگاه جوان به ازدواج، نگاه عقلی نبوده بلکه یک نگاه حاشیه‌ای است و جوان نمی‌داند که با ازدواج شخصیت او تکمیل می‌شود بنابراین ما باید در این زمینه فرهنگ سازی کنیم.


 

حجت الاسلام آقامیری درباره برخی الگوسازی‌های غلط، اظهار کرد: برخی متصدیان یا مسؤولان فرهنگی نیز با ازدواج‌های سنگین و پرخرج سبب الگوسازی غلط یا تحقیر ازدواج‌های آسان می‌شوند؛ تا زمانی که زیرساخت‌های فرهنگی درست نشود فرهنگ غلط در موضوع اقتصاد نیز رخنه می‌کند و ازدواج را مشکل می‌کند.

 


وی خاطرنشان کرد: صدسال است بر روی ترکیب جمعیتی کشور ما کار شده است؛ در گذشته جمعیت شیعه در کشور ما زیاد بوده اما امروز با تحدید نسل، زحمات دولت‌های پیشین به مخاطره می‌افتد گاهی برخی از بزرگان و نخبگان به علل مختلف مانند مسائل اقتصادی و جهانی شدن یا علل جامعه شناسی که عنوان می‌کنند هرچه فرزند کمتر داشته باشید زندگی راحت تری خواهید داشت و از فرصت استفاده کرده و ترکیب جمعیتی کشور را از بین می‌برند و این یک خطر جدی است.

 

وی افزود: اکثریت جامعه بحرین شیعه است اما دولت بحرین که یک دولت سنی و وهابی بوده جمعیتی از افغانستان و پاکستان به این کشور آورده تا ترکیب جمعیت بحرین را به هم بریزد اما نتوانسته بر جمعیت شیعه حریف شود.

 

حجت الاسلام آقامیری در ادامه گفت: تحدید نسل خطری جدی برای کشور ما است که اگر به این موضوع در سال های آینده رسیدگی و جمعیت زیاد نشود، جامعه ما که اکثریت آن شیعه است با مشکلات جدی روبرو خواهد شد. دراین‌باره نیز باید به مسائل اقتصادی و فرهنگی توجه کنیم و در کشور دربارۀ ازدیاد نسل فرهنگ‌سازی کنیم.


وی افزود: اقلیت چند درصدی اهل سنت، کشور عراق را که 60 درصد شیعه دارد به خود درگیرکرده  و امروز نیز داعش از ترکیب جمعیتی شیعه و سنی عراق در راستای اختلاف افکنی استفاده می‌کند تا به اهداف خود برسد؛ دشمنان در سوریه، پاکستان و افغانستان از همین روش استفاده می‌کنند. اگر در آینده ترکیب جمعیتی ما شیعیان در ایران به هم بخورد همین اتفاقات در ایران نیز می‌افتد.


وی درباره پیامدهای تحدید نسل برای کشور و نظام گفت: کشور ما دارای قومیت‌های مختلف ترک، کرد، لر، فارس، عرب و بلوچ است که این قومیت‌ها به خصوص در تهران با یکدیگر پیوند پیدا کرده اند و در این پیوند‌ها نگاه اعتقادی مردم مورد نظر و اهمیت بوده است اما امروز برخی از افراطیون اهل سنت از تحدید نسل جامعه ایران استفاده کرده و تلاش می‌کنند جمعیت خود را زیاد کرده و توسعه دهند از طرف دیگر برخی از نخبگان و اهل فرهنگ ما هر روز به خاطر مسائل اقتصادی یا جهانی شد،ن حذف نسل یا کاهش موالید را مطرح می‌کنند و این غفلت بزرگی برای ما است.
 

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران استان تهران درباره وظیفه حوزه های علمیه، دولت و دیگر نهادها در زمینه ازدواج و تکثیر نسل خاطر نشان کرد: دولت و مسؤولان باید با فرهنگ سازی و رفع موانع اقتصادی، ازدواج‌های آسان و سبک را رواج داده و با وام دادن و یا راهکارهای دیگر جوان ها را به ازدواج و تکثیر نسل تشویق کنند.

 

حجت الاسلام آقا میری یادآور شد: حوزه‌های علمیه که متولی فرهنگ دینی هستند باید از طریق فرهنگ دینی ازدواج و تکثیر نسل را توصیه و موانع روانی آن را برطرف کنند./9668/ت302/ب5

ارسال نظرات