۱۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۰
کد خبر: ۲۱۹۵۱۹
استاد حوزه علمیه مطرح کرد؛

ضرورت توجه مردم به سبک زنگی رضوی

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه بیرجند با بیان این که متاسفانه هیچ کدام از عناصر سبک زندگی رضوی به طور ویژه بر زندگی مردم امروز حاکم نیست، گفت: جای خالی سبک زندگی و فرهنگ رضوی در زندگی مردم معاصر بیداد می کند.
 امام رضا عليه السلام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بیرجند، حجت الاسلام محمد مختاری، استاد حوزه علمیه بیرجند، صبح امروز در جمع اعضای حلقه های طرح صالحین و طلاب حوزه های علمیه بیرجند در هیأت حسینی با بیان این که سبک زندگی رضوی یک سبک زندگی کامل برای مردم است، گفت: بر خلاف تمامی همایش‌ها و برنامه هایی که در دهه کرامت در اقصی نقاط کشور برگزار می شود متاسفانه مردم با سبک زندگی رضوی چندان آشنا نبوده و از اصول این نوع از فرهگ زندگی غافل هستند.

 

وی با بیان این که امام رضا(ع) با خردورزی، ساده زیستی، قناعت، تواضع کمک به مردم و فروتنی توانستند تمامی انسان های هم عصر اعم از مسلمانان تا مسیحیان و دانشمندان یهودی را مرید خود کنند، گفت: آنچه موجب محبوبیت امام رضا(ع) چه در زمان گذشته و چه در زمان حال در میان مردم شده عمل بی کم کاست به دستوارت و رهنمودهای خداوند است.

 

استاد حوزه و دانشگاه بیرجند با بیان این که امام رضا(ع) در زمینه بهداشت، مسکن، پوشاک و تغذیه و سایر حوزه ها کامل ترین دیدگاه را داشته اند، گفت: علی رغم تمامی پژوهش هایی که در خصوص فرهنگ رضوی صورت گرفته، دیدگاه های امام رضا در این زمینه به خوبی برای مردم تبیین نشده است.

 

حجت الاسلام مختاری با اشاره به این که مهم ترین احادیثی که از امام رضا(ع) روایت شده در خصوص ولایت است، گفت: امام رضا(ع) در روایتی جامع به مردم توصیه کرده اند که  آنچه موجب مصونیت مسلمانان در برابر آسیب های مختلف می شود وارد شدن در ریسمان ولایت است و این ولایت تنها با پذیرش ولایت اهل بیت و نایبان آنها به دست می آید.

 

وی افزود: امام رضا(ع) در تمامی مناظراتی که با دانشمندان مذاهب مختلف داشته اند تنها روش کسب سعادت دنیا و آخرت را تبعیت از ولایت معرفی کرده اند و در این زمینه تمامی دانشمندان زمان خود را قانع کرده اند.

 

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: باید پژوهش هایی که در زمینه سبک زندگی رضوی انجام می شود باید از سوی مبلغان در ابعاد مختلف برای مردم تبیین شود و همچنین مردم وظیفه دارند با توجه به مجاورت معنوی و فیزیکی که با امام هشتم دارند آن طور که شایسته این امام همام است با ابعاد مختلف رفتاری و مناظره های ایشان آشنا شوند.

 

حجت الاسلام مختاری با توصیه به نسل جوان با بیان این که مناظره با جدل تفاوت دارد، گفت: امام رضا(ع) همواره در مناظرات خود به دنبال این موضوع نبودند که برتری خود را به دیگران اثبات کنند بلکه نظر ایشان را در مقوله های مختلف گوش می کردند و پس از آن با تکیه بر عنصر عقل و منطق بدور از فحاشی حقیقت مطلب را برای مردم و طرف مقابل مناظره بیان می کردند به گونه ای که موجب اقناع فرد و ایمان آوردن او به اسلام می شد.

 

وی با اشاره به این که متاسفانه مهم ترین آفات مناظره های امروز این است که هرکس می خواهد یگری را مغلوب کرده و برتری خود را به اثبات برساند، گفت: طبق دیدگاه امام رضا(ع)، اسلام و ائمه اطهار(ع) انجام مناظره اگر به خاطر مغلوب کردن شخص دیگر و به رخ کشیدن اطلاعات خود باشد حرام است./968/پ202/ب4

ارسال نظرات