۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۴
کد خبر: ۲۱۸۸۹۴
حجت‌الاسلام والمسلمین رشاد مطرح کرد؛

ضرورت تلاش بیشتر برای ارتقای حوزه علمیه تهران

خبرگزاری رسا ـ رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت:‌ همه مسئولان تلاش کنند تا حوزه علمیه‌های تهران در خور شان پایتخت که به عنوان ام القرای جهان اسلام و بیداری اسلامی به شمار می‌آید قرار گیرد.
استاد حجت الاسلام رشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد، رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی امروز پیش از ظهر در نشست خبری آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه استان تهران، گفت:‌ حوزه علمیه شیعه شاید در جهان از کهن‌ترین نهادهای علمی قلمداد می شود و تا زمانی که نظام جدید آموزشی در قالب دانشگاه‌ها وارد ایران شود رکن اساسی آموزش و تربیت نیرو در حوزه دین بوده است.

 
وی با اشاره به اینکه حوزه‌های علمیه طی قرن‌ها در قلمروهای مختلف خدماتی را ارائه کردند که از عهده هیچ دستگاهی برنمی‌آید، گفت:‌ اصولا علوم مختلف مانند فلسفه، ادبیات،‌ طب، معماری، ریاضی،‌ فیزیک و شیمی در حوزه‌های علمیه متمرکز بوده و نیاز جوامع اسلامی را برآورده می کردند.

 

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت:‌ در حوزه دیانت مردم تنها دستگاه تامین کننده درخواست دینی مردم هستند و‌ بقاء و دوام دیانت مسلمانان مرهون حوزه علمیه است.

 

حجت الاسلام والمسلمین رشاد با اشاره به اینکه علمای شیعه در دفاع از جامعه اسلامی در خط مقدم حضور داشتند اظهار داشت: هر گاه کشور ما مورد تعرض قرار گرفته علمای شیعه شخصا در میدان نبرد حضور پیدا کرده و حتی مباحث علمی خود را در جبهه نیز ارائه می‌کردند و برخی از علمای بزرگ کتاب نوشته جوانها را روحیه داده و به مسائل شرعی آنها پاسخ می‌دادند.


وی افزود:‌ آمار رسمی حضور علما و روحانیت در دروان انقلاب و 8 سال دفاع مقدس بیش از 20 برابر از سایر اصناف و اقشار است و برخی از حوزه ها حتی تا 50 درصد در دوران دفاع مقدس شهید داده است.

 

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به دوران مشروطه بیان داشت:‌ علما و روحانیت در تحولات اجتماعی دوران مشروطه نقش بسیار عظیمی داشتند رهبران مشروطه از فقها و مراجع بوده و تا مرز شهادت ایستادند و برخی از آنان مانند شیخ فضل الله نوری بر سر دار رفتند.


حجت‌الاسلام والمسلمین رشاد درباره این‌که امروز حوزه علمیه منشأ خدمات بسیار در جامعه است عنوان داشت:‌ تربیت یافتگان حوزه‌های علمیه درشئون مختلف دینی مردم به عنوان ائمه جماعات هزاران مسجد را اداره می‌کنند بخش عمده‌ای از قاضیان و سایر بخش‌های سیاسی و فرهنگی به صورت مستقیم یا غیر مستقیم از تحصیل کردگان حوزه علمیه هستند.


وی با اشاره به این‌که حوزه‌های علمیه با کمترین هزینه اداره می‌شوند، گفت:‌ بسیاری از بخش‌های حوزه‌های علمیه با کمترین هزینه یا بدون هزینه اداره می‌شوند به عنوان مثال در دروس خارج و سطوح عالی 2 هزار نفر طلبه در یک شبستان پای درس یک استاد هستند که هزینه آن به اندازه یک دانشگاه متوسط در سطوح عالی یا حتی فراتر از دکترا است.


رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلام با اشاره به این‌که غالب حوزه‌های علمیه از کمترین امکانات برخوردار نیستند بیان داشت:‌ زندگی طلاب زیر خط فقر است در حالی که طلاب با این شرایط سخت بیشترین خدمات و پشتیبانی را از نظام انقلاب اسلامی و دولت دارند و حوزه با کمترین امکانات بیشترین خدمات را به لحاظ علمی به طلاب ارائه می‌دهد.


آیت الله رشاد با اشاره به این‌که در گذشته خیران معیشت حوزویان را در اوقاف قرار داده بودند اظهار داشت: امروز مجموعه اوقاف وسیع است اما در اختیار حوزه‌های علمیه نیست و حوزه‌های علمیه از درآمد موقوفات آنچنان که هست برخوردار نیستند و اگر موقوفات در اختیار حوزه قرار گیرد حوزه مستغنی شده و می‌تواند به شئون دیگر دین نیز کمک کند.

وی درباره اینکه در زمان فتحعلی شاه تهران حوزه علمیه داشته است بیان داشت:‌ حوزه علمیه تهران از حوزه‌های قدیمی ریشه دار اسلام است و دارای پیشینه پرافتخاربوده و قبل از اینکه تهران پایتخت شود زمان فتحعلی تهران حوزه داشته است،‌ در زمان قجرها حوزه‌های علمیه از رونق خوبی برخوردار بوده تا در مقابل فرهنگ غربی از فکر و ایمان مردم دفاع شود.


رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اینکه تلاش می‌شود حوزه تهران ارتقاء پیدا کند خاطرنشان کرد: همه مسؤولان تلاش کنند تا حوزه‌های علمیه‌ تهران در خور شأن پایتخت که به عنوان ام القرای جهان اسلام و بیداری اسلامی به شمار می‌آید قرار گیرد./9668/پ202/ب4 
 

ارسال نظرات