۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۳
کد خبر: ۲۱۵۱۸۶
مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی:

قضاوت زود هنگام و بدگمانی از مهم ترین آفت‌های روابط اجتماعی است

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با بیان این که روابط اجتماعی براساس حسن ظن و اعتماد به دیگران پایدار می شود، گفت: بدگمانی و قضاوت زود هنگام از مهم ترین آفت های روابط اجتماعی و خانوادگی در دنیای معاصر است.
کاظم لطفيان مدير کل سازمان تبليغات اسلامي خراسان جنوبي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بیرجند، حجت الاسلام کاظم لطفیان، مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی، پیش از ظهر امروز در جمع مردم در مسجد امام حسین بیرجند با بیان این که خداوند همواره مومنان را از قضاوت زود هنگام بر حذر داشته و همواره متون اسلامی انسان را به صبر و شکیبایی و تفکر دعوت کرده و از گمان بد در مورد دیگران منع می کنند، افزود: متاسفانه در دنیای امروز به دلیل سستی ایمان ها و عدم اعتماد متقابل بد گمانی و قضاوت زود هنگام در مورد دیگران و بردن آبروی شخص مومن براساس این گمان نادرست از عادت های روز مره مردم شده است.

 

وی افزود: بدگمانی و قضاوت زودهنگام موجب از بین رفتن روابط و تخریب اعتماد متقابل می شود و در عرصه اجتماعی موجب منفعت پرستی می شود ولی متاسفانه در روابط خانوادگی بد گمانی و قضاوت زود هنگام میان رن و شوهر موجب سستی بنیان خانواده و سرانجام جدایی و طلاق زن و شوهر می شود.

 

مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با بیان این که حضرت علی(ع) همواره مردم را به حسن ظن به یکدیگر دعوت می کردند و هرگز در قضاوت های خود در مورد دیگران تعجیل نکرده و به همه انسان ها به دید خوش گمانی می نگریستند، گفت: پیروان حضرت علی(ع) باید همواره از رفتار ایشان الگو برداری کرده و در مورد شخص و یا موضوعی تا زمانی که به یقین نرسیدند قضاوت نکنند و همواره در قضاوت های خود جانب احتیاط را رعایت کنند.

 

حجت الاسلام لطفیان با اشاره به این که متاسفانه امروز بدگمانی موجب ریختن آبروی یک انسان مومن می شود، ادامه داد: اگر علت بیشتر اختلافات و رنجیدگی ها را در جامعه از زبان مردم جویا شویم می بینیم قضاوت زود هنگام، بدگمانی، دروغ و سخن چینی عامل عمده این مشکلات در جامعه است.

 

وی با بیان این که انسان باید همواره خطا پوش و ستار العیوب برادر مومن خود باشد، گفت: همواره رسول الله مردم را به خطا پوشی دعوت کرده و از بازگو کردن عیب های یکدیگر در ملأعام باز می داشتند و می فرمودند انسان باید همواره حافظ و حامی آبروی بردار مومن خود باشد.

 

مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با بیان این که داشتن حسن ظن به دیگران زندگی را در کام انسان و سایر  مردم شیرین می کند، تاکید کرد: انسانی که به همه کس و همه چیز بدگمان است در زندگی خود جز سیاهی رنگی دیگر را نمی بیند و نمی تواند از مواهب و زیبایی های زندگی برخوردار شود.

 

حجت الاسلام لطفیان با اشاره به این که انسان اگر در روابط فردی و اجتماعی خود اصول اسلامی را حاکم کند و بر مبنای سیره و روش اهل بیت(ع) و پیامبر اکرم(ص) عمل کند حلاوت و شیرینی زندگی در کنار دیگران را درک خواهد کرد، یادآور شد: تباهی و نابودی زندگی انسان نتیجه مستقیم شکاکی و بدگمانی به دیگران و اطرافیان است./968/پ202/ب4

ارسال نظرات