۲۶ تير ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۴
کد خبر: ۲۱۳۴۸۵
استاد اخلاق حوزه علمیه تهران:

امامت باید در همه شئون زندگی انسان جاری باشد

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه تهران با بیان این که امامت زمانی برای انسان امامت است که در همه مسائل از آن پیروی کند، گفت: ما که در نماز، وضو، روزه و زکات‌مان از ایشان پیروی می‌کنیم، باید در اخلاق، رفتار و زبان‌مان هم از ایشان تبعیت کامل داشته باشیم تا بتوانیم مدعی باشیم که پیرو واقعی امامت هستیم.
حجت الاسلام و المسلمين جاودان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ‌حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی جاودان، استاد اخلاق تهران در مراسم شب نوزدهم ماه مبارک رمضان در حسینیه حضرت فاطمه الزهرا(س) با اشاره به این‌که در طول سال تنها سه شب وجود دارد که ارزش و اهمیت خاصی برای فضایل معنوی آن شمرده شده، اظهار داشت: البته برخی‌ها که بسیار هم اندک هستند، شب‌های عاشورا را نیز احیا می‌گیرند، ولی سه شب ماه مبارک رمضان بسیار ارزشمند است و باید سعی کنیم قدر شب‌های قدر را بدانیم و نگذاریم این شب‌ها حرام شود.
 
وی با اشاره به نوع زندگی روزمره ما در طول سال افزود: متأسفانه بهره چندانی از فرصت عمر نمی‌بریم، روزهای‌مان به کار و درس و بازی و شب‌ها نیز به خواب و غفلت می‌گذرد. مگر برای ساختمان آخرت‌مان چقدر وقت داریم؟ ننشینیم در این مجالس فقط نگاه کنیم و ساکت باشیم، بلکه همراهی کنیم و از برکات آن به اندازه کافی بهر‌مند شویم.
 
‌حجت‌الاسلام والمسلمین جاودان به یکی از بهترین اعمال در شب‌های قدر اشاره کرد و یادآور شد: دعای جوشن کبیر، ادعیه‌های دیگر و بخصوص زیارت امام حسین(ع) در شب‌های قدر بسیار قیمتی است، اما اگر این شب‌ها به علم سپری شود، افضل از همه اعمال خیر است که در این شب‌ها وارد شده است. البته این علم باید به گونه‌ای باشد که بر هدایت انسان بیفزاید. اگر نکته‌ای در هدایت‌یابی بیاموزیم که راه کج ما را عوض کند، خیلی قیمتی است.
 
وی در ادامه به مشکلات اجتماعی در جهان امروز گریبان گیر بشریت شده است، اشاره و تصریح کرد: دنیای امروز ما پر از شر و فساد و ظلم و زیرپا گذاشتن حق است. قرآن کریم می‌فرماید که فساد در خشکی‌ها و دریاها ظهور یافته و هر طرف نگاه می‌کنیم با ظلم و جور و فساد روبرو هستیم و مردم با دست خود بر سر خویش خاک و آتش می‌ریزند. اجتماع بشری امروز غرق در ظلم است. در غزه با نهایت قساوت و در عین حال، خونسردی خانه‌های مردم را بر سر آنان آوار می‌کنند و هیچ اتفاقی هم در دنیا نمی‌افتد.
 
این استاد اخلاق با بیان روایتی از پیامبر اکرم(ص) که فرمود، می‌خواهید از درد و دوایتان خبر بدهم، خاطرنشان کرد: هر درد و مشکلی که داریم و هر گرفتاری و رنج و مریضی که برای ما حادث می‌شود، در اثر ارتکاب به گناه است. دردهای ما چیزی جز گناه نیست.
 
وی داروی این درد را نیز استغفار ذکر کرد و افزود: استغفار و توبه، سنگ‌ها را از جلوی پای انسان برمی‌دارد. توبه از همه شفیعان برای نجات انسان برنده‌تر و موفق‌تر است. البته توبه هم شرایطی دارد که باید واقعی و جدی باشد.
 
‌حجت‌الاسلام والمسلمین جاودان به مراحل مختلف توبه اشاره کرد و گفت: نخستین مرحله توبه آن است که گناهی را مرتکب شده‌ایم و حتی به آن عادت کرده‌ایم را کنار بگذاریم و پشیمانی قلبی از آن داشته باشیم. باید به گونه‌ای باشیم که تلخی و بدی گناه را احساس کنیم. مداومت بر گناه انسان را تغییر ماهیت می‌دهد و در این حالت، توبه سخت‌تر می‌شود. لذا زحمت بیشتری می‌طلبد. البته کنار گذاشتن گناه قدم بسیار بزرگی است که اگر با پشیمانی همراه شود، توبه مقبول خواهد شد.
 
وی با اشاره به آیاتی از سوره نساء اظهار داشت: خداوند دوبار در قرآن کریم می‌گوید که مشرک را نمی‌بخشد. یعنی اگر انسان مشرک از دنیا برود، بخشیده نمی‌شود، وگرنه اگر همان مشرک هم قبل از مرگ توبه واقعی کند، بخشیده خواهد شد، هم‌چنان‌که بسیاری از اصحاب پیامبر(ص) قبل از اسلام مشرک بودند و بت می‌پرستیدند. با این حساب سایر گناهان نیز بخشیده خواهد شد، یعنی امکان بخشش دارد.
 
استاد اخلاق با بیان این‌که زیادی گناه ممکن است موجب شود که انسان بی‌ایمان از دنیا برود، متذکر شد: گاهی وقت‌ها یک صفت خوب در انسان موجب نجات او می‌شود. این صفت خوب می‌تواند شفیعی برای بخشش انسان باشد و توبه یکی از بهترین شفیعان است. سعی کنید زود توبه کنید، چون زودتر بخشیده می‌شوید. قرآن می‌فرماید، یتوبون من قریب.
 
وی به سومین راه برای بخشش گناهان اشاره کرد و گفت: گاهی اوقات خداوند بدون هیچ مقدماتی می‌بخشد. در این دنیا، یک جزء از رحمت الهی جهان را پر کرده است، مانند آن‌که مادری که برای بچه‌اش پرپر می‌زند، جزیی از آن رحمت الهی است؛ اما در قیامت همه اجزای رحمت الهی ظهور می‌کند، طوری که شیطان هم امیدوار می‌شود که او را می‌بخشند.
 
‌حجت‌الاسلام والمسلمین جاودان ادامه داد: میان حق و باطل تنها چهار انگشت فاصله است. باید نسبت به حرف‌زدن‌ها و نشست و برخاست‌هایمان خیلی حساس باشیم. تهمت صد برابر غیبت گناه دارد. شنونده غیبت یکی از دو نفر غیبت کننده است.
 
وی در ادامه با اشاره به امامت حضرت علی(ع) تصریح کرد: امامت زمانی برای انسان امامت است که در همه مسائل از آن پیروی کنیم. ما که در نماز، وضو، روزه و زکات‌مان از ایشان پیروی می‌کنیم، باید در اخلاق، رفتار کوچه‌بازار و در خانواده و زبان‌مان هم از ایشان تبعیت کامل داشته باشیم تا بتوانیم مدعی باشیم که پیرو واقعی امامت هستیم. امیرمومنان(ع) در همه اعمال و رفتار، امام ماست.
 
این استاد اخلاق در پایان با گرامی‌داشت یاد آیت الله حق شناس(ره) به ذکر خاطره‌ای از ایشان پرداخت و گفت: آیت‌الله حق‌شناس در زمان موشک‌باران تهران، چله زیارت عاشورا می‌خواندند. روزی دخترخانمی علی‌اللهی خواست مسلمان شود. آیت‌الله حق‌شناس که در حال قرائت زیارت عاشورا بودند، فرمودند که او را پیش من نیاورید چون ممکن است این خانم جوان صدایش آهنگ داشته باشد و برای لحظه‌ای حواس من به آهنگ صدای او متوجه شود و زیارت عاشورای من باطل شود. در روز 39 چله زیارت عاشورای ایشان، بمباران تهران برای همیشه قطع شد./9591/پ202/ب4
ارسال نظرات