رسیدگی به فقرا وظیفه همگانی است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام حسین وحیدپور، استاد حوزه و دانشگاه همزمان با پانزدهمین روز از ماه مبارک رمضان در آستان مقدس کریمه اهلبیت(ع) با تبریک میلاد امام حسن مجتبی(ع) خواستار الگوگیری از ائمه اطهار(ع) شد، گفت: متأسفانه الگوی برخی هنرمندان و بازیکنان هستند.
وی افزود: الگوی ما باید اهلبیت(ع) باشد نه فلان بازیکن یا بازیگر، برخی به قدری از این افراد الگو میگیرند که مدل مو و لباسشان را نیز همانند آنها میکنند.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه برخی اشکال میکنند اهلبیت(ع) برای 14 قرن پیش بوده و نمیتوان از این بزرگواران الگو گرفت، اظهار داشت: کسی نمیگوید که جنس، نوع لباس و یا خانه فرد همانند ائمه اطهار(ع) باشد.
چگونگی انتخاب نام حسن برای امام دوم
وی افزود: منظور این است که فرد دستورالعمل، صفات، ویژگیها، شخصیت و اخلاق اهلبیت(ع) را الگوی خود قرار دهد، چرا که در این موارد زمان تأثیرگذار نیست؛ قرآن کریم میفرماید «ابراهیم باید الگوی شما باشد».
حجتالاسلام وحیدپور با بیان اینکه قرآن خواستار الگوگیری ما از شخصیت حضرت ابراهیم(ع) است، خاطرنشان کرد: ایشان قهرمان توحید، مبارزه با شرک و بت بودند و ما نیز باید همانند ایشان در زندگی با بتها مبارزه کنیم.
وی یادآور شد: حسنین(ع) نیز تربیت شده دامن پیامبر(ص) هستند، رسولالله(ص) میفرمایند «حسنین فرزندان و تربیت شدگان من هستند»، این دو بزرگوار از جد بزرگوارشان الگو گرفتند؛ قرآن کریم نیز میفرماید «پیامبر برای شما الگوی حسنه است».
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه نام امام حسن(ع) از سوی خدا انتخاب شده است، بیان داشت: نقل شده است که جبرئیل بر نبیاکرم(ص) نازل شد و گفت «نام این نوزاد را حسن بگذار»، البته در روایتی آمده «حسن و حسین نام دو درخت بهشتی است که نبیاکرم(ص) در شب معراج از میوه آنها خوردهاند».
شرم آور است خانواده شیعی اسامی نامناسب برای فرزند خود انتخاب کند
وی تصریح کرد: نقل دیگر این است که نام فرزندان حضرت هارون به عربی حسن، حسین و محسن بوده و چون امیرمؤمنان(ع) برای رسولالله(ص) همانند هارون(ع) برای موسی(ع) بودهاند، نام فرزندان ایشان نیز همانند نام فرزندان حضرت هارون انتخاب شده است.
استاد حوزه علمیه قم با گلایه از انتخاب برخی اسامی نامناسب برای فرزندان از سوی والدین گفت: انسان شرمنده میشود وقتی میشنود یک خانواده شیعی اسامی نامناسبی برای فرزند خود انتخاب میکنند.
وی تأکید کرد: انتخاب نام زیبا برای فرزند از حقوق او برگردن والدین است، بهترین نامها اسامی ائمه اطهار(ع) برای پسران و اسامی فاطمه زهرا(س) برای دختران است، برخی، نامهایی انتخاب میکنند که فرد تا نوزاد را نبیند متوجه نمیشود دختر است یا پسر.
حجتالاسلام وحیدپور کرم و بزرگواری را از صفات بارز امام مجتبی(ع) دانست و خاطرنشان کرد: کریم به فرد بخشنده گفته میشود، یعنی همه چیز را برای خودش نخواهد، در روایت آمده «هر چیزی را برای خود دوست داری برای دیگران نیز دوست داشته باش و هر چیزی را برای خود نمیپسندی برای دیگران نپسند».
اختلاف طبقاتی یکی از مشکلات جامعه ما است
وی ادامه داد: برخی دوست دارند که سفره افطارشان پر از غذاهای رنگین باشد، خب فقیر نیز دوست دارد اینگونه سفره داشته باشد، چرا به فکر فقرا نیستیم، فقیری میگفت از کمیته امداد 40 هزار تومان میگیرم مگر با این مبلغ میتوان زندگی کرد، رسیدگی به فقرا مگر تنها کار دولت و کمیته امداد است، در گذشته خود مردم به فقرا کم میرساندند.
استاد حوزه و دانشگاه ایجاد شکاف عمیق طبقاتی را از مشکلات جامعه خواند و اظهار داشت: برخی ماهانه 6 میلیون تومان حقوق میگیرند و برخی با هشت نفر عایله 400 هزار تومان، گاهی هم حقوقهای کلان از بیتالمال به برخی داده میشود، متأسفانه اختلاف طبقاتی در جامعه شدید است.
وی افزود: برخی به سبب سیری غذا از دهانشان بیرون میریزد و برخی از شدت فقر آه از نهادشان بیرون میآید؛ این جامعهای نیست که بخواهد بگوید امام حسن(ع) امام من است، نمیتوانیم سرخودمان کلاه بگذاریم و با دادن چهارتا نان صلواتی بگویم امام مجتبی(ع) الگوی ما است.
چرا برخی از کارفرمایان برای بالا بردن کار کارگر را به روزه خواری امر می کنند
حجتالاسلام وحیدپور با بیان اینکه امام حسن(ع) در طول عمر بابرکتشان سه بار زندگیشان را میان خود و فقرا تقسیم کردند، تأکید کرد: کسی که میگوید من امام حسن(ع) را دوست دارم همه چیزش باید همانند ایشان باشد.
وی یادآور شد: دینداری زحمت و سختی دارد، میگفتند اگر در برخی از شهرها روزه بگیری مسخره میکنند، کارگری میگفت «کارفرما گفت اگر میخواهی سرکار بیایی باید روزه نگیری، چون کارگران دیگر نیز کار نمیکنند»؛ اکنون دوره امتحان سخت است.
استاد حوزه علمیه قم در پایان سخنانش اسلام را دین دنیا و آخرت دانست و بیان داشت: اسلام نمیخواهد فرد به خاطر دنیا آخرت و به سبب آخرت دنیای خود را رها کند، بلکه هر دو را باهم میخواهد./993/پ202/س