۱۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۱:۳۵
کد خبر: ۲۰۸۵۶۱
مدیر استانی حوزه علمیه چهارمحال و بختیاری:

سخنان رهبر معظم انقلاب باید چراغ راه آینده دولت و ملت باشد

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه علمیه چهارمحال و بختیاری گفت: سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب در مرقد امام خمینی(ره) باید چراغ راهی برای حرکت آینده دولت و ملت ایران است که با به‌کارگیری این رهنمود‌ها به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا خواهیم کرد.
حجت الاسلام احمدي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت الاسلام سیدمحمد احمدی، مدیر استانی حوزه علمیه چهارمحال و بختیاری، شامگاه گذشته چهاردهم خردادماه، پیش از دیدار طلاب و روحانیان این استان با وزیر دادگستری تصریح کرد: امانت پیغمبر(ص) یعنی عترت رسول خدا بزرگ ترین سرمایه برای امروز ما است و اگر به آن توجه نکنیم آسیب جدی خواهیم دید؛ چرا که هر چه داریم از قرآن و سنت و برکت اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است.
 
وی با گرامیداشت رحلت امام خمینی(ره) افزود: سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب در مرقد امام خمینی(ره)، باید چراغ راهی برای حرکت آینده دولت و ملت ایران باشد که ان‌شاءالله همه با به‌کارگیری این رهنمود‌ها به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا خواهیم کرد.
 
امام جمعه بلداجی سپس به تشریح دیدگاه اسلام در ارتباط با رابطه دین و حکومت پرداخت و اظهار داشت: نکاتی این روز‌ها سر زبان‌ها است که من احساس می‌کنم قابل جمع است و ما نباید وقت خود را بیهوده با این گونه مسائل تلف کنیم؛ چرا که هم در قرآن و هم در روایات به‌طور کامل در این باره سخن گفته شده است.
 
این مقام مسؤول با اشاره به آیه إِنَّا هَدَیْنَاهُ السَّبِیلَ إِمَّا شَاکِرًا وَإِمَّا کَفُورًا افزود: یک سوی مسأله این است که انسان مختار آفریده شده است و قرآن هم می‌فرماید که ما راه را به او نشان دادیم خواه شاکر باشد و پذیرا گردد یا ناسپاس.
 
حجت الاسلام احمدی گفت: دنیا مقدمه‌ای است که انسان کارهای خود را انجام دهد و فردای قیامت نتیجه‌اش را ببیند که اگر خوب عمل کرده باشد به بهشت می‌رسد و اگر بد عمل کرده باشد به جهنم می‌رود و حتی خود پیامبر(ص) هم نمی‌تواند مردم را مجبور به دین‌داری کند؛ چرا که دین جبری، دین بی‌فایده‌ای است.
 
وی افزود: پیغمبر(ص) نسبت به ایمان آوردن مردم حریص بود اما هیچ‌گاه این ایمان را به مردم تحمیل نمی‌کرد و آن قدر این مسأله مهم است که خداوند با نزول آیه «مَا أَنزَلْنَا عَلَیْکَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَى؛ قرآن را بر تو نازل نکردیم تا به رنج افتى» به پیامبر(ص) دلداری می‌دهد.
 
این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به آیه «لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ قَد تَّبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ؛ در دین هیچ اجبارى نیست و راه از بیراهه بخوبى آشکار شده است»، ابراز داشت: این آیه نشانگر این است که در دین تحمیلی وجود ندارد اما وظیفه حکومت دینی نیز دفاع از فرهنگ دینی و ترویج دین و اخلاق در جامعه است.
 
مدیر استانی حوزه علمیه چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: امام خمینی(ره) و مردم به خاطر حکومت دینی که در ایران ایجاد شده است قیام کردند و شهید دادند؛ مردم اگر در صحنه ماندند و مال و جان خود را در این راه ایثار کردند به سبب پیاده کردن دین و قوانین دینی بود و افکار نورانی اسلام در جامعه گسترش یابد.
 
حجت الاسلام احمدی افزود: نگرانی مهم این است که در این غوغاهایی که در روزهای ایجاد شده اصل مسأله گم شود و متأسفانه بازی‌های سیاسی موجب پریشانی افکار مردم شود، اگر از مردم سؤال شود که آیا وظیفه دولت تنها تهیه نیاز‌های مادی مردم است؟ مردم در پاسخ می‌گویند هم نیازهای مادی مهم است و هم این که دولت باید در حوزه فرهنگ دینی مردم فعالانه حضور داشته باشد؛ ما باید فرهنگ دینی را در جامعه توسعه دهیم، اگر نان و آب مردم تأمین شود اما فرزندان آن‌ها در معرض فساد قرار گیرند برایشان قابل پذیرش نیست و در این صورت اعلام می‌کنند که حاضر هستند نان و آب نداشته باشند اما فرزندان آن‌ها سالم زندگی کنند، حتی کسانی هم که زیاد مذهبی نیستند، توجه به فرهنگ را بسیار با اهمیت می‌دانند.
 
وی به بیان نمونه هایی از مصادیق فرهنگ دینی پرداخت و افزود: وقتی اعلام می‌شود که باید در مقابل ظلم و تعدی در جامعه ایستاد این یک اصل دینی است؛ دین را نمی‌شود از مسائل حکومتی جدا کرد.
 
امام جمعه بلداجی گفت: بحث ولایت فقیه که امام(ره) مطرح کردند این بود که دین و حکومت دینی با هم آمیخته هستند و نمی‌توان آن‌ها را از هم جدا کرد؛ حاکم اسلامی وظیفه‌اش این است که فرهنگ دینی را در جامعه توسعه دهد و بسیاری از امور زندگی انسان در جامعه امور دینی محسوب می‌شود.
 
وی افزود: امروز که کشور با کمبود آب مواجه است همواره شنیده می‌شود در مصرف آب باید صرفه‌جویی شود، این یک مسأله دینی است؛ چرا که قرآن با صراحت می‌گوید «لاَ تُسْرِفُواْ» وقتی که می‌گویند در ادارات باید کار مردم راه انداخته شود و این یک مسئله دینی است، اسلام توصیه کرده که حوائج مردم را برطرف کنید و حتی می‌گوید این که مردم گاهی به خاطر رفع حوائجشان به شما مراجعه می‌کنند یک نعمت الهی است تا به‌وسیله شما گره از کار یک مؤمن باز بشود و شما از این طریق ثواب ببرید، پس باز کردن گره کارهای مردم و حل کردن مشکلات آن‌ها یک کار دینی است.
  
وی با بیان این که کنترل نرخ‌های بازار، اعلام حرمت احتکار و ربا مسائل شرعی، دینی و حکومتی هستند، افزود: در نظام ولایی و دینی تفکیک بین حوزه دین و حوزه حکومت امکان‌پذیر نیست.
 
حجت الاسلام احمدی اظهار داشت: مسائل مالی و اداری در حوزه دین تعریف شده است؛ عهدنامه مالک اشتر دلیل بسیار روشنی برای نحوه حکومت‌داری است./9457/پ202/ب2
ارسال نظرات