۱۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۲
کد خبر: ۲۰۷۹۹۲
زیباکلام:

مشکلات معیشتی را باید در سوء مدیریت و غارت آقا زاده ها جستجو کرد

خبرگزاری رسا ـ استاد دانشگاه گفت: : یک خطای بزرگ رخ داده و آن این است که مشکلات معیشتی به تحریم گره خورد، مشکلات معیشتی را در سوء مدیریت ها عدم مدیریت ها و غارت های آقازادگان و سوگلی های آقازادگان جستجو کنیم.
سعيد زيباکلام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سعید زیبا کلام در همایش «آدرس غلط» نشست هم اندیشی اساتید دانشگاه در دلواپسی از گره زدن چرخ زندگی مردم به مذاکرات هسته ای که عصر امروز در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به این‌که فناوری هسته ای دچار تحریم شد و دلیلش مهم و مبنایی است گفت: آقای روحانی با این تصور اشتباه که حذف یا کاهش فناوری به رفع تحریم می انجامد توافقنامه ژنو را رقم زد.

زیباکلام با طرح این سوال که آیا توافقنامه ژنو تحریم ها را مرتفع کرد تا ما بتوانیم به چرخ معیشت مردم رونقی ببخشیم؟ اظهار داشت: مهمترین شاکله های تحریم فروش نفت، بازگشت حدود صد میلیارد دلار اموال مسدود شده ایران در بانکهای خارجی، تحریمهای اعمال شده شورای امنیت، تحریم های اعمال شده از اتحادیه اروپا و تحریم هایی که مشخصا دولت آمریکا اعمال کرده است می باشند و هیچ یک از اینها در توافقنامه برطرف نشده است.

وی با اشاره به این‌که در متن توافقنامه آمده است که تلاش ها جهت کاهش بیشتر فروش نفت خام ایران مکث می شود گفت: تور تحریمی صیادها که پهن شده است فروش نفت ما به حدود یک میلیون بشکه کاهش پیدا کرده است و این مکث یعنی تور تحریم یک میلیمتر کاهش پیدا نمی کند و فقط تلاش های بیشتر برای کاهش فروش نفت ایران نمی کنند.

این استاد دانشگاه با اشاره به این‌که در ادامه این متن آمده است به طوری که مشتریان موجود بتوانند میانگین نفت موجود را خریداری کنند اظهار داشت: این در رابطه با شاکله نخست تحریم که مطابق این بخش از بند اول نه مشتریان را میتوان تغییر داد و نه فروش نفت را می توان افزایش داد و این در حالی است که ظرف دو ماه گذشته مقدار فروش نفت باز کاهش یافته است

زیباکلام با اشاره به این‌که در متن توافقنامه ژنو آمده است «امکان بازگشت مقدار توافق شده ای از درآمدهای نفتی در خارج از کشور فراهم شود» گفت: اینجا صحبت از بازگشت نیست بلکه می گویند تازه امکاناتش فراهم شود یعنی تک تک مراحل توافقنامه را ایران به مقدار رضایت آنها انجام دهد و تازه پیش زمینه های بازگشت فراهم شود.

وی با بیان این‌که در پنج ماه گذشته حدود شش قسط را که بیش از سه میلیارد می شوند را باید دریافت کرده باشیم افزود: از مسؤولین وزارت امور خارجه و بانک مرکزی اقوال مختلفی شنیده می شود اما هیچ کس نمی گوید که این مبلغ واریز شده و در دسترس ما است، این جمله ساده حتی برای یک دلار از هیچ یک از مسؤولین شنیده نمی شود و این معنای فراهم شدن امکان بازگشت است که حالا حالاها کار داریم.

این استاد دانشگاه افزود: مقدار توافق شده 2/4 میلیارد است که آن هم با اقساط و شرایط  داده می‌شود و آن هم قرار است از فروش نفت ایران در شش ماه گذشته داده شود و الباقی فروش شش ماه گذشته برود روی آن صد میلیارد دلار.

زیباکلام خاطرنشان کرد: در انتهای این توافقنامه مقدار طلب های ما افزایش پیدا می کند نه کاهش، آیا این فتح الفتوح است؟

وی با اشاره به این‌که در متن توافقنامه آمده است که هیچ تحریم جدید مرتبط با موضوع هسته ای توسط شورای امنیت سازمان ملل ، اتحادیه اروپا و آمریکا انجام نخواهد شد گفت: با توجه به قید «جدید» که در متن آمده در مساجد دورافتاده ترین شهرهای ایران خواستیم توضیح دهیم همه گفتند چرا توضیح می دهی واضح است که تمام تحریم های سابق به قوت خود باقی است.

این استاد دانشگاه افزود: قید موضوع هسته ای نشان می دهد که می‌توانند تحریم های دیگر داشته باشند و چهار روز بعد از توافقنامه ژنو که صداوسیما و رسانه ها در جشن توافقنامه ژنو طبل زنی می‌کردند تحریم‌های جدیدی در عرصه کشتیرانی اعمال شده که مسؤولین روسیه نیز اذعان داشتند که توافقنامه نفی شد.

وی افزود: در ادامه یکی از مسؤولین وزارت امور خارجه گفت ما این را بررسی می کنیم و کمتر از 48 ساعت وندی شرمن با اشاره به این قید گفت این تحریم ها هیچ ربطی به توافقنامه ندارد و از آن به بعد بارها با قیود مختلف حقوق بشر و تروریست و ... تحریم شده ایم و باب تحریم چهارطاق باز است.

زیباکلام با اشاره به این‌که ظریف گفته تحریم های نفتی ایران برداشته می شود و روحانی گفته رژیم تحریم ترک برداشته است اظهار داشت: ظریف گفته است بر اساس توافقنامه ژنو همه تحریم های شورای امنیت و تحریم های دو جانبه و چند جانبه برداشته خواهد شد در حالی‌که در متنی که از توافقنامه خواندیم این دیده نمی شود.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: یک خطای بزرگ رخ داده و آن این است که مشکلات معیشتی به تحریم گره خورد، مشکلات معیشتی را در سوء مدیریت ها، عدم مدیریت ها و غارت های آقازادگان و سوگلی های آقازادگان جستجو کنیم.

وی در پایان از مسؤولان پرسید: آیا به راستی دولت واقعا معتقد است که این تحریم ها با برچیدن امکانات هسته ای برداشته می شود؟ آیا واقعا همچین چیزی قابل تصور است؟/959/پ202/ج

ارسال نظرات