۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۱
کد خبر: ۲۰۵۸۱۶
حجت الاسلام صالحیان:‌

ولایت مداری رمز رسیدن به نظم و وحدت اجتماعی است

خبرگزاری رسا ـ رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان اصفهان گفت: ولایت مداری رمز رسیدن به نظم و وحدت اجتماعی است.
حجت الاسلام صالحيان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محمدرضا صالحیان، رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان اصفهان شب گذشته به مناسب سالروز میلاد مولود کعبه در جمع نمازگزاران مسجد جامع نجف آباد ماه های رجب، شعبان و رمضان را سال معنوی مسلمانان عنوان کرد و گفت: همان گونه که انسان مسلمان سال اقتصادی مانند سال خمسی دارد، این سه ماه در حقیقت سال عرفان و معنویت انسان های الهی است.

وی  در ادامه آیات قرآن را در یک تقسیم بندی به دسته کلی اصول دین، فروع دین و اخلاقیات تقسیم کرد و بیان داشت: در میان این سه اصل مهم ترین مباحث پیرامون اخلاقیات بیان شده است به گونه ای که اصل دین بر پایه اخلاقیات است.

حجت الاسلام صالحیان یکی از ویژگی های مهم این سه ماه را محاسبه اعمال و اخلاقیات یک ساله یک مسلمان عنوان کرد و گفت: دین وسواس در ریزه کاری های اخلاقی و اجتماعی است نه وسواس در مباحث عبادی و این ماه ها باید زمینه ای برای رسیدن به یقین و ایمان واقعی ما گردد.

وی در ادامه افزود: باید در این ماه های عزیز به درجه ای برسیم که هم چون حضرت علی(ع) با کنار رفتن پرده ها ذره ای از یقین و ایمان ما کم یا زیاد نشود و فلسفه اعتکاف نیز رسیدن به همین واقعیت الهی است.  

رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان اصفهان تولد علی(ع) در کعبه را نماد عظمت ولایت دانست و گفت: وقتی ما رو به سوی کعبه ای نماز می خوانیم که علی(ع) در آن متولد شده است، به این معنا است که باید اعمالمان با ولایت باشد تا دارای ارزش شود.

وی ضمن اشاره به این که عالم هستی بر پایه ولایت بنا شده است، افزود: نبوت در جهان هستی ختم شد، ولی امامت هم چنان باقی است و عالَم بدون امام استوار نخواهد بود و امامت و ولایت در مغز و هسته دین قرار دارد و نظم خلقت و کائنات در گرو وجود ائمه اطهار(ع) خواهد بود.

حجت الاسلام صالحیان درباره ابعاد وجودی حضرت علی(ع) گفت: علی تفسیر کننده خدا، مفسر سیاست و حکومت در جهان، تفسیر کننده خانواده اسلامی و مسلمان واقعی و تفسیر کننده عالم بالا در روی زمین است.

وی در ادامه بیان داشت: بالاترین فلسفه امامت توسط حضرت زهرا(س) بیان شده است که آن را به بند تسبیح تشبیه کرده است و هر که به علی و اولادش اعتقاد داشته باشد، مهم ترین تأثیرش رسیدن به وحدت و نظم در عالم تکوین خواهد بود.

رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان اصفهان درباره نقطه ضعف کنونی جامعه اسلامی گفت: ما به عنوان امت شیعه، قلبمان مملو از حب علی است، ولی این محبت تنها در قلب ها باقی مانده است و وارد بطن زندگی ما نشده است، چرا که هیچ گاه نباید برای یک شیعه که وامدار مکتب ائمه اطهار(ع) است، مشکلاتی چون بالا رفتن آمار طلاق و اختلافات خانوادگی وجود داشته باشد.

وی با اشاره به آخرین وصیت حضرت علی(ع) که پیرامون نظم در امور فرمودند، بیان داشت: رمز ماندگاری حضرت علی(ع) نظم در تمام اعمال و روابط اجتماعی بود در حالی که ما یا به سمت افراط کشیده شده ایم یا به سمت تفریط و نظم یعنی حرکت در چارچوب اصول و اعتدال می باشد.

حجت الاسلام صالحیان مهم ترین عامل بهم ریختگی نظم جامعه را وارد نشدن مکتب اهل بیت(ع) به صورت ملموس عنوان کرد و افزود: این بهم ریختگی نشان می دهد که ما تنها نام علی(ع) را به یدک می کشیم نه رسم و منش و رفتار او را و این اوج مظلومیت حضرت در این زمان را نشان می دهد که حتی از زمان گذشته که در میان کفار، منافقان و مشرکان مظلوم بود نیز مظلومیتش بیشتر است.

وی با بیان این که نخستین کسی که سنگ بنای حقوق بشر را بنیان گذاشت، کسی جز حضرت علی نبود، گفت: ما باید این گونه مسائل را به خصوص برای قشر جوان جامعه که در برابر انواع هجمه های فرهنگی دشمن قرار گرفته اند، بار دیگر به زبان امروزی ترسیم کنیم.

رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان اصفهان با اشاره به کشتار مسلمانان در سطح جهان گفت: ما به عنوان یک مسلمان نتوانستیم ارزش ها و سرمایه های عظیم خود را که همانا سیره و روش ائمه و اهل بیت (ع) است، وارد جوامع خودمان کنیم که نمونه آن کشتار مسلمانان به دست مسلمان در سطح جهان است.

وی در ادامه افزود: چرا باید بین دو مسلمان جنگ وجود داشته باشد و چگونه با وجود یک قبله و پیامبر واحد این گونه به جان هم افتاده اند و خود را دستاویز رسیدن دشمن به اهدافش قرار داده اند.

حجت الاسلام صالحیان با اشاره به نقش محوری علمای مسلمان در این زمان گفت: در این دوران علمای مسلمان به خصوص مراکز علمی چون الازهر مصر، فیضیه قم باید دست به جهادی حسینی بزنند وجلوی این گونه اختلافات و تفرقه ها را بگیرند.

وی در ادامه بیان داشت: چگونه می شود شخصی که شهادتین را بر زبان می آورد، ریختن خونش حلال باشد و تنها علت این امر فراموش شدن سیره و روش ائمه(ع) است و باید بار دیگر به شناخت سیره و روش ائمه بپردازیم و از نو افکار و اندیشه های آنها را مورد بررسی قرار دهیم.

رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان اصفهان علت عمده برپایی اعیاد مذهبی را تذکر و یادآوری سیره آن بزرگواران عنوان کرد و افزود: ائمه(ع) گنجینه هایی در پیرامون ما هستند که به مرور زمان از آنها غفلت کرده ایم.

وی وظیفه اصلی مسلمانان در شرایط کنونی را شناخت واقعی سیره و روش اهل بیت(ع) عنوان کرد و افزود: باید این سیره زندگی اسلامی به تمام جهان بشریت عرضه کنیم و جای تأسف است که ما به عنوان یک شیعه با این همه سرمایه های معنوی نمی توانیم به تبلیغ این دین الهی و جهانی بپردازیم./1306/پ202/ب

 

ارسال نظرات