۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۴
کد خبر: ۲۰۵۴۷۸
حجت الاسلام خسروپناه:

فرهنگ ساحت جدایی ناپذیر تکنولوژی است

خبرگزاری رسا ـ رییس موسسه حکمت و فلسفه ایران گفت: جهان بینی ومبانی در ساخت تکنولوژی تاثیر می گذارد و در کاربست و چگونگی استفاده از تکنولوژی نیز اسلام تاثیر گذار است.
حجت الاسلام والمسلمين خسروپناه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه رییس موسسه حکمت و فلسفه ایران صبح امروز یکشنبه 21 اردیبهشت ماه در نخستین همایش ملی فرهنگ و تکنولوژی که در سالن جابربن حیان دانشگاه صنعتی شریف در حال برگزاری است با اشاره به این‌که تکنولوژی پس از انقلاب صنعتی پدید آمده گفت: تکنولوژی همواره با فرهنگ همراه بوده است اما از نیمه دوم قرن بیستم تکنولوژی مسلط بر فرهنگ شد به گونه ای که قبلا کارکرد تکنولوژی تصرف در طبیعت بوده است اما الان تعرض بر طبیعت شده است.

رییس موسسه حکمت و فلسفه ایران خاطرنشان کرد: فرهنگ ساحت لاینفک تکنولوژی است و تکنولوژی نه در مقام تعریف نه در مقام تحقق از فرهنگ جداناپذیر است.

وی با بیان این‌که اسلام حقیقتش این است که رابطه ملک و ملکوت را بیان کند گفت: آنان که گمان می کنند اسلام آمده است فقط از آخرت بگوید اشتباه می کنند و آنان که فکر می کنند اسلام آمده است که به دنیای فرد برسد اشتباه می کنند، هردو نوعی سکولاریزاسیون اسلام را دنبال می کنند.

حجت الاسلام خسروپناه با تاکید بر این‌که اسلام با علوم پایه تکنولوژی پیوند ندارد اظهار داشت: اگر بحثی هم هست خیلی حداقلی است ولو تک گذاره هایی از دین استفاده می شود فقط به غرض بیان پیوند ملک و ملکوت است، اسلام نیامده علوم برساخته بشر را بدهد و نیامده است تا صنعتی که برساخته سخت افزار بشر است به ما بگوید، این سه ساحت کار عقل و تجربه بشر است که مورد تاکید دین است و دین تاکید دارد که انسان از عقل استفاده کند.

رییس موسسه حکمت و فلسفه ایران با اشاره به این‌که در دو جهت اسلام با تکنولوژی پیوند دارد گفت: تکنولوژی متاثر از جهان بینی و انسان شناسی است و وقتی بشر به سمت تکنولوژی می رود که نیازی از نیازهای بشر را شکل داده باشد، هر تلقی از انسان و نیازهای انسان او را به سمت نوعی از تکنولوژی سوق میدهد.

وی با بیان این‌که اگر ما حقوقی برای طبیعت قائل شویم نوع تعامل ما با طبیعت فرق میکند و این بر تکنولوژی ما تاثیر دارد اظهار داشت: بشری که جهان بینی اش ماتریالیستی باشد و نگاه امانیستی داشته باشد و برای طبیعت حقوقی قایل نباشد به سراغ یک دسته از تکنولوژی می رود و اگر از نگاه اسلام که برای طبیعت حقوقی قایل است پیش برود نوع دیگری از تکنولوژی را انتخاب می کند.

حجت الاسلام خسروپناه خاطرنشان کرد: جهان بینی ومبانی در ساخت تکنولوژی تاثیر می گذارد و در کاربست و چگونگی استفاده از تکنولوژی نیز اسلام تاثیر گذار است.

رییس موسسه حکمت و فلسفه ایران با تاکید بر این‌که تصرف معقولانه و انسانی از طبیعت که حق طبیعت هم رعایت بشود درست است اما حق تعرض بر طبیعت نداریم گفت: این که تکنولوژی در کجای شهر مستقر شود و یک کارخانه با چه امکانات و سوختی ساخته شود همان پیوست فرهنگی است که باید با تکنولوژی همراه شود./959/پ202/ص

 

ارسال نظرات