۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۵
کد خبر: ۲۰۴۶۳۱
مدیرکل اوقاف خراسان شمالی خبر داد؛

تصویب 500 میلیون ریال برای جبران خسارت ناشی از حریق مسجد جامع فاروج

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی گفت: 500 میلیون ریال اعتبار برای جبران خسارت آتش سوزی مسجد جامع فاروج که روز گذشته روی داد؛ اختصاص یافت.
حجت الاسلام سهرابي - شوراي اداري خراسان شمالي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، در پی وقوع آتش سوزی در مسجد جامع فاروج در استان خراسان شمالی که پیش از ظهر یکشنبه(دیروز) روی داد و بخش های اعظمی از این مسجد قدیمی در آتش سوخت؛ امروز نشست مشترکی با حضور حجت الاسلام سیف الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه، حجت الاسلام زین العابدین روحانی نیا، مدیرکل تبلیغات اسلامی و حجت الاسلام حسین عابدینی، مسؤول نمایندگی شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان خراسان شمالی به منظور رسیدگی به این حادثه برگزار شد.
در نشست امروز مدیران کل اوقاف و امور خیریه و تبلیغات اسلامی خراسان شمالی و مسؤول شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان، مصوب شد تا در چند روز آینده 500 میلیون ریال اعتبار برای جبران خسارت ناشی از آتش سوزی مسجد جامع فاروج تخصیص یابد تا این مسجد مهم استان خراسان شمالی تعمیر و امکانات و تأسیساتی که در این حریق آسیب دیده بودند نیز خریداری شود.
ساختمان مسجد جامع فاروج دیروز بر اثر اتصال شبکه برق مسجد دچار آتش سوزی شد و حدود 700 میلیون ریال خسارت به بنا و بخشی از اموال آن وارد شد اما این حادثه خوشبختانه خسارات جانی نداشت.
حجت الاسلام سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی که ساعاتی پس از وقوع آتش سوزی مهیب مسجد جامع فاروج، با سفر به این شهرستان از مسجد نیمه سوخته بازدید کرده بود،؛ امروز در این نشست مشترک بر جبران خسارت و تعمیر مسجد در کوتاه ترین زمان تأکید کرد.  
به گفته وی عملیات بازسازی و تعمیر مسجد جامع فاروج در کوتاه ترین زمان ممکن آغاز می شود تا با ترمیم بخش های آسیب دیده و نیز تجهیز دوباره آن از نظر تأسیسات خدماتی و سیستم های صوتی، این مسجد رونقی بیش از گذشته بیابد.
حجت الاسلام سهرابی عنوان کرد: آتش سوزی دیروز علاوه بر این که تاسیسات صوتی، فرش ها و دیگر لوازم موجود در مسجد را از بین برده؛ خسارت زیادی نیز به نمای داخلی و گچ کاری و گچ بری های مسجد وارد کرده و لازم است هر چه سریع تر نسبت به تعمیر این خرابی ها اقدام شود.
مسجد جامع شهر فاروج، مرکز شهرستان فاروج در شرق استان خراسان شمالی با 70 سال قدمت از جمله قدیمی ترین مساجد این استان به شمار می رود و علاوه بر این که محل برپایی نماز جمعه این شهر بود؛ بسیاری از مراسم ها و گردهمایی های مذهبی و فرهنگی شهرستان نیز در آن محل برگزار می شد.
این مسجد روز گذشته پیش از ظهر دچار حریق شد و بخش های زیادی از آن به همراه و تأسیسات و تجهیزات موجود؛ در آتش سوخت.
حجت الاسلام عباسعلی قلی زاده، امام جمعه فاروج و نماینده ولی فقیه در این شهرستان پیش تر در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، گفته بود که در پی آتش سوزی مسجد جامع، از این هفته تا زمان بازسازی کامل مسجد و رفع خسارات وارد شده از ناحیه آتش سوزی، نماز جمعه مرکز شهرستان فاروج در مسجد امام رضا(ع) این شهر برگزار خواهد شد.
وی با بیان این که خوشبختانه به دلیل آن که حریق پیش از موعد اذان و نماز ظهر و عصر روی داده بود و مردم در مسجد حضور نداشتند، حادثه خسارت جانی نداشت، افزود: برآوردهای اولیه نشان می دهد که آتش سوزی مسجد جامع فاروج بیش از 700 میلیون ریال خسارت به مسجد زده است.
کارشناسان سازمان آتش نشانی شهرداری فاروج که روز گذشته در کوتاه ترین زمان ممکن با حضور در محل اقدام به اطفای این حریق مهیب کرده بودند؛ علت وقوع آتش سوزی در مسجد جامع فاروج را اتصال سیم های برق اعلام کردند و گفتند که اشکال در سیم کشی مسجد علت اتصال جریان برق و آتش سوزی بوده اما با این حال تحقیقات تکمیلی برای تعیین علت دقیق آتش سوزی در جریان است.
شهرستان 52 هزار نفری فاروج در شرق خراسان شمالی به دلیل داشتن حوزه علمیه تاریخی محمودیه و تربیت علمای بزرگ دینی به دارالعلما شهرت دارد.
این شهرستان دو حوزه علمیه خواهران و برادران، 112 مسجد، هشت زینبیه، سه حسینیه و یک مهدیه دارد./9314/پ202/ب
ارسال نظرات