۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۵
کد خبر: ۲۰۴۴۱۳
استاد حوزه علمیه مشهد:

عدم تزکیه نفس، زمینه اصرار بر گناه را فراهم می کند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه خواهران مشهد گفت: انسان باید مراقبت مداوم از نفس داشته باشد، چرا که عدم تزکیه نفس، خسران و زیانکاری فرد را در پی خواهد داشت.
قرآن کريم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مریم احمدی طایفه، استاد حوزه علمیه خواهران مشهد امروز در سلسله نشست های تفسیری در حوزه علمیه حضرت خدیجه (س)، به تفسیر سوره شمس پرداخت و گفت: محوریت سوره بر تهذیب نفس است، خداوند پس از اشاره به عوالم هستی به نفس انسان قسم یاد می کند، چرا که ماهیت نفس، از عوالم دنیوی باعظمت تر و گسترده تر است. 

 

وی گفت: خداوند در ابتدای سوره به عالم هستی قسم یاد می کند، چرا که نظام تکوین در خدمت نظام تشریع است و خداوند عالم هستی را برای هدایت انسان آفریده است. 

 

این استاد حوزه خواهران مشهد با اشاره به آیه، «وَ نفسٍ وَ مَا سَوّیَها، و قسم به جان آدمی و آن کس که آن را نظام و صورت بخشیده و به حد کمال آفریده»، افزود: خداوند قوه تشخیص و همه اموری که لازمه به کمال رسیدن انسان را در او قرار داده است.

 

رییس پ‍‍ژوهشکده مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) با بیان این که نفس انسانی این قابلیت را دارد که فجور را از تقوی تشخیص دهد، افزود: انسان با آراستن نفس خود به تقوا و تدبیر امور می تواند به مقام قرب الهی دست یابد.

 

این پژوهشگر علوم قرآنی اظهار داشت: یکی از روش های آموزش قرآن این است که ذهن را از امور محسوس به سمت امور معقول سوق می دهد؛ چرا که این شیوه برای همه دوران ها و افراد، قابلیت اجرا شدن را دارد و محدود به زمان و افراد خاصی نمی شود. 

 

این استاد تفسیر حوزه با اشاره به آیه، «الذینَ یُومنونَ بِالغیبِ وَ یُقیمونَ الصلوه وَ مِمَّا رَزقنا هُم یُنفقون، پرهیزکاران کسانی هستند که به غیب ایمان می آورند و نماز را بر پا می دارند و از همه نعمت ها و مواهبی که به آنان روزی داده ایم، اتفاق می کنند»، اظهار داشت: امور نامحسوس و عقلی با علوم تجربی قابل اثبات نیستند، و به همین دلیل یکی از شرایط دینداری، ایمان داشتن به غیب است.

 

احمدی گفت: نکره آمدن وا‍ژه نفس، بدین معنا است که، ماهیت آن ناشناخته و با عظمت است، آفریدن نفس، دلیل برتری انسان بر سایر موجودات است چرا که خداوند انسان را به عنوان خلیفه و جانشین خود آفریده است. 

 

رییس پ‍‍ژوهشکده مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) گفت: انسان باید مراقبت مداوم از نفس داشته باشد، چرا که تزکیه نفس، سبب رستگاری انسان می شود و آلوده و غرق شدن در گناهان، خسران و زیانکاری فرد را در پی خواهد داشت.

 

این پژوهشگر علوم قرآنی اظهار داشت: خداوند در انتهای سوره به قوم ثمود، که مصداق افرادی هستند که نفس خود را تزکیه نکرده و در برابر خدا طغیان کردند، اشاره می کند که گرفتار شدن آنها به عذاب الهی با صیحه آسمانی، نتیجه ارتکاب به گناه و عدم تزکیه نفس ایشان بود.

 

احمدی گفت: تکذیب در آیه 11 سوره شمس به تکذیب قولی اشاره می کند، اما در آیه 14 به تکذیب عملی اشاره دارد؛ چرا که قوم ثمود با تکذیب حضرت صالح(ع)، زمینه تکذیب معجزه الهی را فراهم کرده و حجت الهی را از بین بردند./1309پ202/ب

ارسال نظرات