۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۶
کد خبر: ۲۰۲۸۳۶
برای نخستین بار در کشور؛

طرح وقف مشارکتی حضرت زهرا در خراسان شمالی اجرا شد

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی گفت: برای نخستین بار در کشور طرح وقف مشارکتی حضرت فاطمه زهرا(س) در این استان اجرا شد.
حجت الاسلام سهرابي مديرکل اوقاف خراسان شمالي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام سیف الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی روز سه شنبه در دیدار با جمعی از متولیان امامزاده ها و موقوفات استان، با اشاره به اجرای طرح وقف مشارکتی حضرت زهرا(س) در خراسان شمالی، از کمک های خیران و واقفان نیک اندیش استان قدردانی کرد.

 

وی با اشاره به این که طرح مزبور ابداعی خراسان شمالی بوده و برای نخستین بار در کشور اجرا می شود، اظهار داشت: در طرح وقف مشارکتی حضرت فاطمه زهرا(س) که از ابتدای سال جاری آغاز شده، کمک های مردمی به موقوفه حضرت فاطمه(س) تبدیل می شوند و از محل عواید این موقوفات، مراسم های ولادت و شهادت دخت نبی مکرم اسلام برگزار می شود.

 

به گفته حجت الاسلام سهرابی هدف از اجرای این طرح جمع آوری کمک های مردمی برای خرید مغازه، منزل مسکونی و یا زمین زراعی به عنوان موقوفه حضرت زهرا(س) است تا با ایجاد این موقوفات و واگذاری آنها به مستأجر، عواید حاصل شده صرف مراسم های حضرت زهرا(س) در خراسان شمالی شود.

 

وی با اشاره به این که این طرح در استان از ایام فاطمیه اول آغاز شده است، افزود: در طول دو دهه فاطمیه اول و دوم؛ ایام شهادت دخت نبی مکرم اسلام تا بیستم جمادی الآخر، سالروز میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) و روز و مادر و زن طرح وقف مشارکتی حضرت زهرا(س) در خراسان شمالی اجرا می شد و در این ایام در مجموع یک میلیارد و 100 میلیون ریال در قالب طرح مذکور جمع آوری شد.

 

حجت الاسلام سهرابی عنوان کرد: در این طرح از ابتدای سال جاری تاکنون در شهرستان بجنورد یک میلیارد و 80 میلیون ریال و در شهرستان شیروان نیز 17 میلیون ریال از سوی مردم دوست دار اهل بیت عصمت و طهارت(ع) جمع آوری شده است.

 

به گفته وی طرح وقف مشارکتی حضرت زهرا(س)؛ طرحی موقتی نیست بلکه اجرای آن همچنان ادامه دارد و واقفان و خیران نیک اندیش می توانند در این طرح معنوی و احسان ماندگار شریک باشند.

 

این مسؤول اضافه کرد: کمک های نقدی که تاکنون در این طرح جمع آوری شده نیز به زودی بر اساس مفاد طرح برای خرید منزل مسکونی، مغازه و یا زمین زارعی هزینه شده تا تبدیل به موقوفه درآمدزا شوند و از محل درآمدهای حاصله، هزینه برگزاری مراسم های مربوط به دخت نبی مکرم اسلام تأمین شود.

 

حجت الاسلام سهرابی در ادامه اظهار داشت: اکنون در خراسان شمالی چهار هزار و 416 فقره موقوفه شامل موقوفات مسکونی، تجاری و زمین های مزروعی با هشت هزار و 974 رقبه وجود دارد که 85 درصد این تعداد رقبات یعنی بیش از هفت هزار و 300 فقره از آنها منفعتی بوده و درآمدزا هستند.

 

به گفته مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی از ابتدای امسال و در طی اجرای طرح های آرامش بهاری و یاس نبوی در شهرستان های هشت گانه این استان 24 فقره وقف جدید به ثبت رسیده است./9314/پ202/ب

ارسال نظرات