۳۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۱
کد خبر: ۲۰۲۴۱۰
آیت‌الله جوادی مطرح کرد:

مسأله ربا و آسیب شناسی نظام بانکداری

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: نظام بانکداری اگر خود را اصلاح نکند چطور می‌خواهد جلوی اختلاس‌های سه هزار میلیاردی و حوادث کمرشکن مشابه را بگیرد؟! اینکه دین از هر طرف جلوی ربا را گرفته برای همین است.
آيت الله جوادي آملي


به گزارش خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جوادی آملی در جلسه درس خارج فقه خود، مسئله ربا و آسیب شناسی نظام بانکداری کشور را مورد توجه قرار داد و با اشاره به آیات نورانی سوره مبارکه بقره، ربا را جنگ با خداوند توصیف کرد.

 

وی بیان داشت: ربا از محرمات قطعی اسلام است و حرمت آن بسیار سنگین می‌باشد. قیام و قعود یک انسان ربوی و رباخوار مخبطانه است زیرا همانطور که اگر کسی با آن نیرویی که دارد نتوانست خدا را عبادت و بهشت را برای خود کسب نماید، عاقل نیست، به همین صورت اگر کسی قدرتهای فکری، مالی و امثال ذلک را دارد اما باز هم نمی‌تواند بهشت را برای خود کسب کند، عاقل نبوده و سفیه و دیوانه خواهد بود.

 

انتقاد از افرادی که ربا را هوش و درایت اقتصادی می‌دانند
مفسر قرآن کریم با انتقاد از افرادی که ربا را هوش و درایت اقتصادی می‌دانند، بیان داشت: خداوند در قرآن که می‌فرماید ﴿الَّذینَ یأْکُلُونَ الرِّبا لا یقُومُونَ إِلاّ کَما یقُومُ الَّذی یتَخَبَّطُهُ الشَّیطانُ مِنَ الْمَسِّ﴾ این اختصاصی به روز قیامت ندارد، بلکه قیام و قعود رباخوار در دنیا هم مخبطانه است هر چند ظهور کاملش در آخرت است .

 

وی سپس به ذکر احادیثی در مورد حرمت ربا از منظر اهل بیت(علیهم السلام) پرداخت و بیان داشت: در حدیثی از زراره نقل شده است که به امام صادق(سلام الله علیه) عرض کرد این که خدا در قرآن می‌فرماید ﴿یمْحَقُ اللّهُ الرِّبا وَ یرْبِی الصَّدَقاتِ﴾ اما در عین حال می‌بینیم که رباخوارها وضعشان خوب است، وجود مبارک امام صادق(سلام الله علیه) در جواب زراره فرمود: چه محوی بالاتر از این که ربا دین انسان را محو می‌کند و انسان اگر هم توبه بکند سرانجام به گدایی درمی‌آید و این اثر سوء رباست.

 

اقتصاد مقاومتی از ضروریات امروز کشور
مدرس خارج فقه حوزه علمیه ادامه داد: فقیر به معنای گدا نیست بلکه فقیر یعنی کسی که ستون فقراتش شکسته است، همچنین ملتی که دستش خالی است قدرت مقاومت ندارد، این ستون فقراتش شکسته است، و لذا قدرت ایستادگی ندارد و فوراً تسلیم می‌شود، مقاومت در این است که ما به تقویت درست سرمایه و نیروی کار خود بپردازیم .

 

حضرت آیت‌الله جوادی آملی با انتقاد از روند افزایشی کالاهای بی کیفیت وارداتی و نیز رشد قاچاق کالا به کشور، تصریح کرد: اگر شما می‌بینید بازار جنب و جوش دارد این به تنهایی معیار اقتصاد نیست، حالا از کجا قاچاق وارد می‌شود؟ چه کسی وارد می‌کند؟ اگر یک کالای وارداتی در بازار دیدیم معلوم می‌شود اقتصاد مقاومتی چین و دیگر کشورها را داریم تقویت می‌کنیم!

 

متاسفانه سرمایه‌های کشور در بانک‌ها مسکوت می‌ماند
وی با بیان اینکه سرمایه‌های کشور باید در خدمت تولید و نیروی کار باشد، بیان اظهار داشت: متاسفانه سرمایه‌های کشور در بانک‌ها مسکوت می‌ماند، از طرفی عده‌ای سرمایه دار سود می‌برند و از طرفی عده زیادی از بیکاری رنج می‌برند و این مسائل کمر جامعه را می‌شکند.

 

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم ضمن انتقاد صریح از عدم وجود برنامه در بخش تولید کشور اظهار داشتند: مزدوری در اسلام مکروه است و وجود مبارک پیامبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) نیز دست کارگری را بوسید که برای خودش کار می‌کرد نه اینکه مزدوری کند هر چند حالا ما متأسفانه مزدور هم نداریم از بس بیکار فراوان است! و این شایسته نیست که صدا و سیما به جذب سرمایه توسط بانک‌ها تنها به منظور کسب سود دامن بزند. سرمایه‌های فراوانی به منظور کسب سود به بانکها سپرده شده، در حالی که آن کارگر بیچاره دنبال کار و تولید می‌گردد!

 

نظام بانکداری اگر خود را اصلاح نکند چطور می‌خواهد جلوی اختلاس‌های سه هزار میلیاردی و حوادث کمرشکن مشابه را بگیرد؟
حضرت آیت‌الله جوادی آملی عدم توانایی در مدیریت اقتصادی کشور را با وجود سرمایه‌های هنگفت، نوعی سفاهت اقتصادی توصیف نمود و گفت: نظام بانکداری اگر خود را اصلاح نکند چطور می‌خواهد جلوی اختلاس‌های سه هزار میلیاردی و حوادث کمرشکن مشابه را بگیرد؟! اینکه دین از هر طرف جلوی ربا را گرفته برای همین است. هر چند خداوند در قرآن، مال و ثروت را عامل قیام و پویایی دانسته، لیکن می‌فرماید مال خود را به دست سفیهانتان ندهید، کسی که نتواند با این همه درآمدها اداره بکند، این یک سفاهت اقتصادی دارد. /916/د102/ج

ارسال نظرات