۱۹ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۳
کد خبر: ۲۰۱۲۴۴

دوره توجیهی مدرسان علوم قرآنی حوزه علمیه خراسان شمالی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ مسؤول آموزش نمایندگی حوزه علمیه استان خراسان شمالی از برگزاری دوره توجیهی ویژه مدرسان علوم قرآنی سطح یک مدارس علمیه این استان خبر داد.
نشست مدرسان علوم قرآني حوزه علميه خراسان شمالي
حجت الاسلام حسین حسین زاده، مسؤول آموزش نمایندگی حوزه علمیه استان خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، اظهار کرد: دوره نیم روزه توجیهی ویژه اساتید علوم قرآنی سطح یک حوزه های علمیه استان برگزار شد.
 
وی با اشاره به این که در حال حاضر حدود 40 استاد علوم قرآنی در حوزه های علمیه استان مشغول تدریس هستند، گفت که غالب به اتفاق مدرسان علوم قرآنی مدارس علمیه خراسان شمالی در این دوره توجیهی شرکت داشتند.
 
حجت الاسلام حسین زاده هدف از برگزاری این دوره توجیهی را ارتقای دانش قرآنی و ارائه روش های نوین آموزش قرآن به اساتید قرآنی ذکر و اضافه کرد: طلاب و اساتید حوزه های علمیه همواره با مباحث تفسیری و معارف قرآنی در راستای فعالیت های تبلیغی و ترویج آموزه های دینی مأنوس هستند و برگزاری چنین دوره هایی نقش مهمی در بهبود فعالیت های مربوط دارد.
 
وی در ادامه عنوان کرد: پیش از این نیز دوره مشاوره تحصیلی با حضور اساتید متخصص در تمامی مدارس علمیه برادران استان خراسان شمالی برگزار شده بود.
 
حجت الاسلام حسین زاده هدف از برگزاری دوره های مشاوره تحصیلی در حوزه های علمیه استان را شناسایی استعدادهای طلاب و بررسی موانع و آسیب های آموزشی و پژوهشی طلاب دانست و اظهار کرد: در این دوره ها مدرسان مدارس علمیه خراسان شمالی با حضور در جمع طلاب، علاوه بر بیان روش های مطالعه، یادداشت برداری، راهکارهای تحصیل موفق و موانع پیش روی طلاب، به سؤالات طلبه ها پیرامون مسائل آموزشی نیز پاسخ دادند.
 
گفتنی است، در سال تحصیلی جاری علاوه بر دوره های فوق الذکر، دوره دانش افزایی ادبیات عرب ویژه طلاب برادر و دوره آموزشی مدیریت اسلامی ویژه مدیران و مسؤولان آموزش حوزه های علمیه خراسان شمالی نیز برگزار شده بود.
 
دوره دو روزه دانش افزایی ادبیات عرب اواخر پارسال با توجه به اهمیت مباحث صرف و نحو در موفقیت طلاب در تمامی مقاطع تحصیلی و ضعف برخی از طلاب مدارس علمیه خراسان شمالی، با شرکت 50 نفر از طلاب مدارس علمیه برادران سراسر استان زیر نظر اساتید دعوت شده از حوزه علمیه مشهد برگزار شد.
 
دوره آموزشی مدیریت اسلامی ویژه مدیران و مسؤولان آموزش حوزه های علمیه این استان نیز پیش تر با هدف آشنایی مسؤولین مدارس علیمه استان خراسان شمالی با شیوه مدیریت اسلامی با حضور حجت الاسلام محمدجواد نظافت، استاد حوزه علمیه خراسان و مدیر مدرسه علمیه المهدی(عج) در محل حوزه علمیه امام خمینی(ره) بجنورد برگزار شده بود.
 
در خراسان شمالی 14 حوزه علمیه شامل هشت مدرسه ویژه برادران و شش مدرسه ویژه خواهران در شهرستان های مختلف فعال است و امسال در این مدارس بیش از هزار و 700 طلبه خواهر و برادر مشغول تحصیل هستند.
 
مدارس علمیه برادران در خراسان شمالی در دو مقطع بلند مدت( ویژه طلاب دارای مدرک تحصیلی سیکل) و سفیران هدایت( طلاب دارای مدرک تحصیلی دیپلم به بالا) طلبه می پذیرند که پذیرش طلاب سفیران هدایت تنها در مدرسه علمیه حضرت امام خمینی(ره) بجنورد انجام می شود و طلاب مقطع بلند مدت نیز در سایر مدارس علمیه برادران شهرستان های مختلف خراسان شمالی پذیرش می شوند.
 
پنج حوزه از شش حوزه علمیه خواهران سطح استان تنها در مقطع سفیران هدایت طلبه می پذیرند؛ اما مدرسه علمیه الزهرا(س) بجنورد علاوه بر پذیرش طلبه های مقطع سفیران هدایت، در مقطع بلند مدت نیز طلبه خواهر پذیرش می کند.
 
در سال تحصیلی جاری در سطح مدارس علمیه برادران خراسان شمالی 25 استاد اعزامی از حوزه های علمیه قم و مشهد و 30 استاد بومی، تدریس طلاب را بر عهده دارند و تدریس طلاب در حوزه های علمیه خواهران استان نیز بر عهده 50 مدرس بومی و اعزامی است.
 
با توجه به این که استاندارد آموزشی در حوزه های علمیه وجود یک استاد به ازای هر 28 نفر طلبه است؛ بر این اساس حوزه های علمیه خراسان شمالی به 20 استاد دیگر برای تکمیل کادر آموزشی نیاز دارند.
 
لازم به ذکر است، تا سال گذشته تحصیل طلاب در حوزه های علمیه خراسان شمالی تا سطح یک و پایه شش امکان پذیر بود در حالی که امسال امکان تحصیل طلبه ها تا سطح دو و پایه هشت در مدارس علمیه خراسان شمالی فراهم شده است./9314/پ202/س
ارسال نظرات