۱۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۳
کد خبر: ۲۰۰۹۵۹

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ این انتخابات که به عنوان سومین دور انتخابات ریاست جمهوری و نخستین انتقال دمکراتیک قدرت پس از سال ۲۰۰۱ و در هم ریختگی وضع این کشور در پی آن به شمار می رود.
انتخابات افغانستان

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، صدای آمریکا در گزارشی از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در روز شنبه، شانزدهم فروردین ماه سال 93 خبر داد.

 

براساس این گزارش، این انتخابات به عنوان سومین دور انتخابات ریاست جمهوری و نخستین انتقال دمکراتیک قدرت پس از سال 2001 و در هم ریختگی وضع این کشور در پی آن به شمار می رود.

 

گفتنی است، پس از حمله نظامی آمریکا به بهانه مبارزه با گروه های تروریستی طالبان، وضع افغانستان هر روز به سمت وخامت رفت به گونه ای که تاکنون هزاران نفر از مردم بیگناه این کشور کشته و میلیون ها نفر بی خانمان شدند.

 

انتخابات افغانستان در 6 هزار و 428 حوزه رای گیری انجام می شود.

 

همچنین هم زمان با انتخابات ریأست جمهوری روز شنبه انتخابات شوراهای ولایتی افغانستان نیز انجام می گیرد، تعداد نامزدها برای انتخابات شوراها دو هزار و 700 نفر است.

 

در رقابت هشت کاندیدای انتخابات افغانستان، 12 میلیون نفر واجد شرایط رأی دادن می باشند. بیش از 350 هزار نیرو برای حفظ امنیت حوزه های رأی گیری و رأی دهندگان مستقر شده اند.

 

این در حالی است که کابل، پایتخت افغانستان از طریق کارگذاری ایستگاه های بازرسی و بلوک های جاده ای از بقیه نقاط کشور جدا شده است و 325 هزار ناظر داخلی و خارجی بر انتخابات نظارت می کنند.

 

گفتنی است، در حال حاضر حدود 23 هزار و 500 نیروی آمریکایی در افغانستان مستقر هستند که هزینه های مالی و استقرار این لشکر بزرگ با مالیات مردم فقیر افغان تأمین می شود./1409/993/

ارسال نظرات