۰۲ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۲:۰۲
کد خبر: ۲۰۰۷۱۵
امام جمعه موقت تهران:

حیات ما در احیای فرهنگ است/ دولت در مواجهه با منتقدان سعه صدر داشته باشد

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت تهران مسؤولان را به سعه صدر توصیه کرد و گفت: از برخی مسوؤلان که در قبال توقیف روزنامه‌های اهانت کننده به آیات قرآن، ‌مقدسات و فرهنگ اعتراض می‌کنند اما نشریات منتقد را توقیف می‌کنند، گله داریم.
اقامه نماز جمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام والمسلمين صديقي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های این هفته نماز جمعه، بیانات رهبری در حرم امام رضا(ع) را مورد توجه قرار داد و گفت: فرمایشان رهبری احسن الکلام بود؛ ایشان امسال را سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نامگذاری کردند و بر ضرورت توجه به اقتصاد مقاومتی و مسأله فرهنگ تأکید کردند.

وی با تأکید بر این که اقتصاد مقاوتی با سهیم کردن مردم در فعالیت‌های اقتصادی محقق می‌شود،‌ ابراز کرد: همانطور که حضور مردم در انقلاب، جنگ تحمیلی و فتنه سال 88 کشور را به موفقیت رساند ورود مردم به عرصه اقتصاد نیز کشور را به موفقیت می‌رساند.

اقتصاد مقاومتی کشور را در برابر قدرت‌های جهانی مقاوم می‌کند

امام جمعه موقت تهران مردمی بودن را نخستین رکن اقتصاد مقاومتی ذکر کرد و افزود: دولت باید موانع را از سر راه بردارد و عرصه را برای حضور مردم در اقتصاد فراهم کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی دانش بنیان بودن را از دیگر ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی خواند و اظهار کرد: اقتصاد بدون هدایت، اشراف و نظارت به سامان نمی‌رسد و حرکت در این مسیر باید بر مبنای تجربه و علم باشد.

وی با تأکید بر این‌که اقتصاد مقاومتی مقطعی نیست، ابراز کرد: باید با تکیه بر امکانات و ظرفیت داخلی و در عین حال برون گرا بودن خود را طوری بسازیم که در برابر فشارهای قدرت‌های بزرگ مقاوم باشیم.

امام جمعه موقت تهران در ادامه با اشاره به اهمیت مسأله فرهنگ در کشور، تصریح کرد: ریشه اقتصاد، عزت، استقلال و همه امور ما فرهنگ است.

حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی با بیان این‌که دولت مسؤولیت بالایی در مسأله فرهنگ دارد، گفت: مسأله فرهنگ تنها اختصاص به دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد ندارد؛ فرهنگ همچون آب و هوا است که اگر مسموم باشند انسان را از بین می‌برد.

حیات ما در احیای فرهنگ است

وی با اشاره به این‌که حیات ما را در احیای فرهنگ دانست و اظهار داشت: اگر بخواهیم مردم ما تولید داخلی را ترجیح دهند، تولیدگران ما جنس خوب عرضه کنند و گرانفروشی نکنند باید به مسأله فرهنگ اهمیت داد چون همه این مسائل به فرهنگ بر می‌گردد.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: اعتماد عمومی، تقبیح بیکاری و تشویق به کار عمومی به فرهنگ بر می‌گردد؛ کسانی که دست اندازی به فرهنگ عمومی می‌کنند و باور روحیه مقاوم و اسلامی ما را با تحقیر جنس ایرانی خورد می‌کنند جاهل یا مغرض هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی با بیان این‌که کشور ما با تکیه بر استعداد داخلی و بدون کمک خارجی به موفقیت‌های چشمگیری در عرصه هسته‌ای و علوم دیگر رسیده است،‌ افزود: هیچ کشوری با این سرعت نتوانسته مشکلات خود را پشت سر بگذارد.

انتقاد از عملکرد دوگانه دولت در قبال روزنامه‌ها

وی با تأکید بر این‌که آزادی بدون ضابطه در هیچ جای دنیا آزادی نیست، ‌گفت:  از برخی مسوؤلان که در قبال توقیف روزنامه‌های اهانت کننده به آیات قرآن، ‌مقدسات و فرهنگ اعتراض می‌کنند اما نشریات منتقد را  توقیف می‌کنند، گله داریم.

ضرورت سعه صدر مسؤولان در قبال انتقادها  

امام جمعه موقت تهران مسؤولان را به سعه صدر توصیه کرد و افزود: مسؤولان انتقادها را بپذیرند و در مقابل روزنامه‌هایی که به مقدسات کاری ندارند و فقط انتقاد می‌کنند سعه صدر نشان دهند تا مردم نیز از آنها تأثیر بگیرند.

حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی با بیان این‌که باید همدیگر را تحمل کرده، انتقادها را قبول کنیم و حمل بر غرض نکنیم، از منتقدان نیز درخواست کرد که همه را خودی بدانند.

وی با تأکید بر این‌که انتقاد دلیل بر محبت است، بیان کرد: دولت، دولت خودمان است و اگر نواقصش گفته نشود ناقص می‌ماند، از این رو باید با انتقاد و رصد کارهای مسؤولان نقطه ضعف‌ها را با دلسوزی بیان کرد.

امام جمعه موقت تهران در ادامه با بیان این‌که سال جدید اسفاده از یک فرصت جدید است، گفت: سرمایه عمر قابل جبران نیست و باید از فرصت‌ها استفاده کرد؛ خاسر و ورشکسته کسی نیست که منصب و مال را از دست داده باشد بلکه کسی است که عمرش را از دست داده است.

وی با اشاره به این‌که در سال جدید باید توفیقات از خدا و با توسل به حضرت زهرا(س) و ائمه اطهار(ع) به ویژه امام زمان(عج) استمداد کنیم، افزود: دل خزان گرفته ما به وسیله ارتباط با امام زمان(عج) که ربیع الأنام است بوی بهار می گیرد و زنده می‌شود.

فاطمه زهرا(س) آیینه جمال و جلال حق تعالی است

حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی در خطبه نخست با اشاره به روایتی از پیامبر اسلام درباره عظمت حضرت زهرا(س)، ‌گفت: اگر بنا بود خوبی‌ها و زیبایی‌ها صورت عینی پیدا کند در دخترم فاطمه(س) تجلی پیدا می‌کرد؛ فاطمه از خوبی و حسن هم بهتر و چمشه خوبی‌ها و مادر خوبی‌ها است.

امام جمعه موقت تهران با بیان این‌که حضرت زهرا(س) از حضرت علی(ع) در عظمت، جلالت و افق اعلای بندگی کم ندارد، افزود: پیامبر(ص) فرمودند؛ ببینید زهرا(س) از چه کسانی راضی است و اگر کسی مورد رضایت فاطمه است مورد رضایت خدا است.

حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی با بیان این‌که فاطمه زهرا(س) آیینه جمال و جلال حق تعالی است، ابراز کرد: حضرت زهرا(س) به هر گروهی نظر رضا داشته باشد کشف از رضایت خداوند می‌کند و اگر فاطمه(س) از کسی غضب کند نشان می دهد که خدا نسبت به آن شخص خشم و غضب دارد./927/پ201/ج

ارسال نظرات