همایش دانش اجتماعی مسلمین، ظرفیتها و چالشها برگزار شد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست دانش اجتماعی مسلمین، ظرفیتها و چالشها ظهر پنج شنبه در مؤسسه علوم وحیانی اسراء و با سخنرانی حضرت آیتالله جوادی آملی برگزار شد.
بر اساس این گزارش در این نشست حضرت آیتالله جوادی آملی در سخنانی با بیان اینکه همه علوم به منزله شاخههای یک تنه اصیل هستند، افزود: تمام انبیا آمدند که بگویند شما مرگ را میمیرانید بنابراین اگر چیز وهمی، زمینی یا زمانی تهیه کردیم باختهایم.
وی با تأکید بر اینکه باید یک معلوم ازلی را بشناسیم و علمی را تهیه کنیم که معلوم ازلی را به ما نشان دهد، گفت: همه علوم میتوانند صبغه دینی داشته باشند.
استاد برجسته تفسیر قرآن با اشاره به روایاتی که انسان را در خسران میداند، ابراز کرد: برخی سرمایه میدهند اما نمیدانند که ازلی هستند و اگر کسی نداند که دوران بازنشستگی است و فکر کند همیشه دوران جوانی است و عمرش را به ورزش بگذراند جز خسارت چیزی به دست نمیآورد.
حضرت آیتالله جوادی آملی تأکید کرد: علم جامعه شناسی علم محدود و کوتاه مدتی است و باید به علم ابدی که همان علم توحیدی است پیوند بخورد.
غلامرضا جمشیدیها رییس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران نیز در این نشست با اشاره به اینکه میتوان تاریخ حیات اجتماعی بشر را در دورههای مختلف بازخوانی کرد، گفت: نظریهای با عنوان دولت و تمدن وجود دارد که بر اساس آن گروه اقلیتی به انحاء مختلف مدیریت جامعه را عهده دار میشود.
جمشیدیها تمدن را با شهرنشینی همراه دانست و افزود: شهرنشینی ترکیبی از توسعه اقتصاد، صنعت و تولید علم است که در این میان شکل گیری و تحولات دولت مقدم بر همه مسائل است.
رییس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با بیان اینکه با شکل گیری انقلاب بحث استقلال فکری و مقابله با غرب در حوزههای مختلف شکل گرفت، اظهار کرد: این تفکر در بسیاری از حوزهها به ویژه در دانش اجتماعی شکل گرفت و مطرح شد از این رو دوران تاریخ تحول تمدن اسلامی دورهای است که مسلمانان در آن دوره صاحب قدرت سیاسی، علمی، اقتصادی و اجتماعی بودند.
حجتالاسلام آقا جانی عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) نیز در این نشست با بیان این که طبیعت حقیقی جامعه بر خلاف مقتضای طبیعت فردی انسان نیست، افزود: نسبت به فرد انسانی اصول چهارگانه اخلاقی یعنی عفت، شجاعت، حکمت و عدالت برای وصول به سعادت و کمال مطابق طبیعت انسانی است.
وی ادامه داد: امور اعتباری که در ظرف اجتماعی برای رفع نیازهای بشری وضع شدهاند از سنخ امور حقیقی نیستند بلکه تنها در ظرف اعتبار و وهم حضور دارند اما باید بدانیم که آثار حقیقی به دنبال دارند./927/پ202/ع