۰۹ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۱
کد خبر: ۱۹۳۵۹۴
جلیلی در مشهد:

دفاع از حق هسته ای دفاع از همه حقوق ملت است/حماسه 24 خرداد مهر «باطل شد» بر فتنه بود

خبرگزاری رسا ـ جلیلی با بیان این که امریکا نمی تواند حقوق ما را تعیین یا تحدید کند، تأکید کرد: دفاع از حق هسته ای، دفاع از همه حقوق ملت است؛ مانند وقتی که دفاع از اروند رود و خرمشهر به منزله دفاع از همه کشور بود. اگر دشمن احساس کند در یک جا می تواند یک حق ما را نادیده بگیرد و به آن تعرض کند این منفذی می شود برای تعرض به سایر حقوق ملت.
حماسه بصيرت حماسه بصيرت دکتر سعيد جليلي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، سعید جلیلی در همایش «حماسه بصیرت» که در محل تالار ابن سینای مشهد برگزار شد، گفت: پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) در سیر زندگی خود در هر مقطعی یک مجاهده بزرگ برای یک هدف متعالی داشته اند که در زیارتنامه شان هم به آن شهادت می دهیم.

 

وی با بیان این که کتاب انسان 250 ساله رهبر معظم انقلاب این مسأله را به خوبی تبیین می کند، افزود: اقتضای حکمت این است که در یک برنامه دراز مدت برای یک هدف متعالی، متناسب با شرایط، مواضع دقیق و به موقع داشته باشیم تا بتوانیم به خوبی از آرمان خود دفاع کنیم.

  

گرامیداشت محرم و صفر، تکریم مبارزه برای یک حقیقت متعالی است/ لزوم همراهی مردم و مبارزه با تزاحم ها برای تحقق یک اندیشه

جلیلی تصریح کرد: امام حسن(ع) وقتی پس از مجاهدت های بسیار شرایط منجر به صلح برایشان پیش می آید با قدرت تمام در حضور طاغوت زمان(معاویه) می ایستند و به اصل لزوم همراهی مردم برای تحقق هدف متعالی خود اشاره می کنند و نبود آن را مانع قیام خود می دانند.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: ما اگر دو ماه محرم و صفر را گرامی می داریم در حقیقت تکریم مبارزه برای یک حقیقت است آن هم مجاهدتی در عالی ترین شکل خود .

 

وی با بیان این که برای تحقق یک اندیشه در یک عرصه یا دفاع از حقوق، صرف وجود اندیشه و حضور ائمه اطهار(ع) کافی نیست، گفت: اندیشه ما در خلأ نیست و قطعا مزاحم ها و مخالف ها، مطامع و هجمه های مختلف نسبت به آن وجود دارد؛ تاریخ نشان داده است هرگاه مردمی و می خواستند از منافع خود دفاع کنند قدرت هایی در برابر آن ها قد عَلم کرده و آن کشور را چپاول کرده اند.

 

 جلیلی با تأکید بر لزوم باید درک صحیح از شرایط و مختصات روز برای حرکت رو به جلو، اضافه کرد: پس از جنگ جهانی دوم، بر اساس تحولات ایجاد شده، مناسباتی بر مبنای قدرت شکل گرفت و عده ای بر این مبنا برای خود امتیازاتی قائل شدند، انحصاراتی از جمله حق وتو را شکل دادند.

 

انحصارات امروز مستکبران بر مبنای قدرت است نه عدالت وحقیقت

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی با بیان این که این انحصارات نه بر مبنای عدالت، حقیقت، منطق واستدلال بلکه بر اساس قدرت بوده است، به آیه شریفه «إِنَّا تَطَیَّرْنَا بِکُمْ ۖ لَئِنْ لَمْ تَنْتَهُوا لَنَرْجُمَنَّکُمْ...» اشاره و تصریح کرد: این

یک منطق ثابت استکباری است که مستکبران دارند و اگر مطابق میل آن ها رفتار نشود مدام از گزینه نظامی دم می زنند؛ این فقط یک رفتار نیست بلکه کاملا مبتنی بر مبنای تئوری و ایدئولوژیک است که در دانشگاه های ما نیز تدریس می شود.

 

وی افزود: بر این اساس وقتی مناسبات قدرت در یک کشور با موقعیت ژئوپلتیک خاص(ایران) به گونه ای شکل می گیرد که منافع مستکبران را مورد هجمه قرار می می دهد و یک رویکرد متفاوت ازاین مناسبات آن ها نیز دارد، این کشور طبعا نمی تواند در یک محیط بدون تنش باشد.

 

امپریالیسم مبتنی بر لیبرالیسم پیش می رود

جلیلی ادامه داد: یکی از مختصات زمان کنونی این است که کسانی که همان رفتار مستبدان تاریخ را دارند و برای خود امتیاز ویژه قائل هستند به مدد همین مبانی تئوری توانسته اند رفتارهای خود را توجیه کنند تا حدی که عده ای در داخل امروز بگویند خیلی خوب است ما هم به این جا برسیم.

 

وی یادآور شد: این عده غافل هستند که خود جان لاک، به عنوان پدر لیبرالیزم، سابقه دبیری انجمن مستعمرات کارولینای شمالی را داشته و از سهامداران عمده شرکت های برده داری است، چنین فردی چگونه می تواند صاحب نظریه و تأمین کننده آزادی باشد؟.

 

جلیلی با بیان این که اکثر کشورهای اروپایی رسما نظام سلطنتی دارند و تعاریفشان از بسیاری مفاهیم، به گونه ای است که منافع خودشان را تأمین کند، ادامه داد: این که به ما می گویند فلان حق را می توانید در حد نیازهای عملی داشته باشید بر اساس لیبرالیزم است آن گاه خنده دار است که دانشگاه های ما فریاد می زنند که می خواهیم با لیبرالیزم علیه امپریالیسم مبارزه کنیم.

 

 عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: اگر امروز رفتاری از مستکبران می بینید که از حقیقت عدالت و حقوق انسان ها فاصله دارد بر یک مبنای تئوریک شکل گرفته که هنرمندانه آن را به گونه ای جلوه داده اند که قبله آمال برخی در کشورهای چپاول شده باشد. ساختارها را نیز به گونه ای شکل داده اند که این امر مشتبه شود که مبانی این ها حامی حقوق انسان و آزادی است.

 

جمهوری اسلامی مستکبران جهان را در مدعای خودشان هم به چالش کشیده است/ جمهوری اسلامی نشان داد انسان می تواند در یک چارچوب متعالی، آزاد باشد

وی افزود: انقلاب اسلامی ایران در چنین شرایطی ظهور کرد و مدعی یک الگو و اندیشه شده و می خواهد آن را انتشار دهد و تلاش می کند به دنیا نشان دهد که نه تنها با این الگو موفق شده بلکه پیشرفت هم کرده است. بنابراین این نظام، یک تهدید جدی برای مستکبران می شود چرا که آنان را حتی با مفاهیم وادعاهای خودشان از جمله در مورد جمهوریت به چالش کشیده است.

 

جلیلی یادآور شد: جمهوری اسلامی نشان داد انسان می تواند در یک چارچوب متعالی، آزاد باشد، انتخاب کند و آنچه می خواهد را محقق کند از این رو با این نظام که وابسته به قدرت و ثروت نیست و الگویی است که رأی مردم در اقضی نقاط کشور را با رأی مردم در پایتخت برابر می داند، مقابله می کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: منطق استکبار این است که اگر دموکراسی می خواهد در کشوری شکل بگیرد برای این که منافع قدرتمندان را به خطر نیندازد، باید رابطه مشارکت و ثبات سیاسی عکس باشد یعنی هر وقت مشارکت بیشتر شد کاری می کنند که ثبات سیاسی کاهش یابد، با این منطق، اگر فتنه88 نبود جای سؤال ایجاد می شد.

 

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی اظهار کرد: امروز یک اندیشه و نظام متعالی به نام انقلاب اسلامی ایران شکل گرفته و در کنار آن مردمی هستند که اگر زمان امام حسن(ع) بودند آن حضرت نمی فرمودند مردم شما رها کردید و نگذاشتید؛ مردمی که به فرموده امام خمینی(ره) به حقیقت از مردم صدر اسلام بهتر هستند وپای اندیشه شان ایستاده اند.

 

وی در مورد رابطه جمهوریت و اسلامیت در نظام گفت: اسلامیت، پاسدار جمهوریت نظام است و نمی گذارد رأی مردم وتو شود و جمهوریت نیز پای اسلامیت و مدافع ارزش ها و حقوق است بنابراین چنین نظامی طبیعی است که از سوی مستکبران به چالش کشیده شود.

 

9دی قدرت الگویی بر مبنای اسلام را به رخ جهانیان کشید

جلیلی افزود: کنگره امریکا رسما 400 میلیون دلار برای مخالفت با رأی مردم تخصیص داد اما مردم ما اجازه ندادند فتنه ای مانند زمان امام حسن(ع) ایجاد شود. 9دی از نقاط درخشان تاریخ این ملت و نقطه روشنی است که قدرت الگویی بر مبنای اسلام را روشن کرد.

وی با اشاره به نقش هشیاری مردم  در شکل گیری 9 دی، ابراز کرد: هر چه مردم بتوانند خودشان تصمیم گیرنده و دارای اراده برای تحقق اندیشه والایشان باشند، نظام قوی تر و سرافرازتر از موانع عبور خواهد کرد. پس از 9دی که دشمنان دیدند با چنین مردمی رو به رو هستند متوجه شدند باید خود مردم را هدف قرار دهند از این رو تحریم های به تعبیر خودشان فلج کننده را اعمال کردند.

 

توان جمهوریت را در عرصه اقتصاد هم به نمایش بگذاریم

 عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که جمهوریت نظام ما توانسته است در عرصه فرهنگ، اندیشه و سیاست، مبتنی براندیشه اسلام ناب به بهترین شکل حضور خود را نشان دهد، افزود: از عرصه های بسیار مهمی که روی زمین مانده، اقتصاد است از همین رو رهبر معظم انقلاب در کنار حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی را نیز مطرح کردند.

 

وی با تأکید بر این که توان جمهوریت را در عرصه اقتصاد نیز باید به نمایش بگذاریم، ادامه داد: تأکید غرب بر مسأله هسته ای فقط به خاطر چرخیدن سانتریفیوژهای ما نیست، آن ها نمی خواهند ملت از حقوق خود بهره مند باشد.

 

دفاع از حق هسته ای، دفاع از همه حقوق ملت است

جلیلی تأکید کرد: دفاع از حق هسته ای، دفاع از همه حقوق ملت است؛ مانند وقتی که دفاع از اروند رود و خرمشهر به منزله دفاع از همه کشور بود چرا که اگر دشمن از این گذرگاه عبور می کرد دیگر امکان جلوگیری او نبود؛ بنابراین اگر دشمن احساس کند در یک جا می تواند یک حق ما را نادیده بگیرد و به آن تعرض کند این منفذی می شود برای تعرض به سایر حقوق ملت.

 

وی افزود: برای همین است که ما  بر حفظ حق هسته ای خود پافشاری داریم. ما امروز نه تنها یک تجریه موفق داشته ایم بلکه بسیاری تجارب ناموفق را نیز در جریان بیداری اسلامی درکنار خود شاهد بوده ایم که در مسیر دفاع از حقوق خود به پا خاستند اما منحرف شدند چرا که به شرایط زمان توجه نداشته و خود و هدف خود را در خلأ دیدند.

 

انقلاب اسلامی به سرمنشأ استبداد توجه کرد نه مصداق آن

جلیلی با اشاره به گفت و گوی خود با معاون مرسی، تصریح کرد: انقلاب اسلامی فقط به استبداد شاه نگاه نکرد بلکه حامیان اصلی او را نیز در نظر گرفت و از همین رو بود که امام خمینی(ره)، تسخیر لانه جاسوسی را انقلاب دوم خواندند چرا که سرمنشأ کسی را که مانع حقوق ما شده بود، هدف قرار داد.

 

وی با بیان این که در مشروطه نیز به جای توجه به ظرفیت اندیشه و رهبری دینی به سفارت انگلیس توجه شد، افزود: غرب اکنون به اسم جمهوری و دموکراسی دقیقا خلاف حقوق ملت ها رفتار می کند. به فرموده رهبر معظم انقلاب، امروز اگر می خواهیم انقلاب را تثبیت و به خوبی حفظ کنیم باید با نگاه به تمدن اسلامی و نگاه رو به جلو پیش رویم.

 

مهمترین تهدید در مسیر تمدن سازی اسلامی این است که فکر کنیم مبارزه برای ما فقط هزینه داشته است

جلیلی با تأکید بر این که مسیری که تاکنون پیش آمده ایم مسیری بوده که فقط مقاومت نکرده ایم بلکه پیشرفت هم داشته ایم، گفت: مهمترین تهدید در حرکت ما این است که فکر کنیم مبارزه برای ما هزینه داشته و پیشرفت های ما ناشی از مبارزه نبوده است، در این صورت دشمن فکر می کند شرایطی ایجاد شده که نظامی که می خواهد بر مبنای یک اندیشه متعالی پیش رود، دیگر توان مبارزه ندارد و بیشتر طمع می کند.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: در پرتو آنچه از پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) آموخته ایم باید بر مبنای همین الگوی ولایت فقیه به بهترین شکل ادامه دهیم.

 

امریکا نمی تواند حقوق ما را محدود یا مشروط کند

وی با اشاره به دو شاخصه مورد تأکید رهبر معظم انقلاب در سیاست خارجی مبنی بر دفاع از حقوق ملت و ایستادگی در برابر زیاده خواهی ها، تأکید کرد: غنی سازی و داشتن چرخه سوخت حق ماست و امریکا باید بداند که نمی تواند حقوق ما را محدود کند و برای حقوق ما شرط بگذارد.

 

لزوم تبیین گفتمان اسلام ناب و نقش آن در پیشرفت ها

جلیلی خطاب به دانشجویان گفت: دریایی از رسالت و تکلیف روی دوش شما دانشجویان است؛ ایده گفتمان انقلاب و اسلام ناب را باید به خوبی تبیین کرد تا حرکت پر شتاب در مسیر تمدن سازی اسلامی شکل گیرد.

وی در مورد راهکار همراه کردن مردم با گفتمان اسلام ناب خاطرنشان کرد: نظام ما جمهوری اسلامی است؛ اگر موفقیت هایی در پرتو اندیشه اسلام داشته ایم به خاطر همراهی مردم بوده است که خودشان هم انقلاب کردند و هم پشتیبانی و نشان دادند برای آنچه بر مبنای اسلام ناب انتخاب کرده اند حاضرند حتی جان دهند.

 

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی با تأکید بر ضرورت اقناع مردم  نسبت به این که موفقیت ما در گرو پیروی از گفتمان اسلام ناب است، افزود: همراهی مردم در گرو روشنگری و شفاف سازی است؛ 9دی برای این شکل گرفت که مردم نظام را از خود می دانستند.

 

برترین مبارزه با فتنه، شفاف سازی است/ حماسه 24 خرداد را، مهر «باطل شد» بر فتنه بود

وی با بیان این که آگاهانه عمل کردن، لازمه ولایت پذیری است،در پاسخ پرسشی در مورد عدم محاکمه سران فتنه، گفت: برترین مبارزه با فتنه شفاف سازی است؛ این که چه کسانی دروغ گفتند و مخالف رأی مردم هستند، این از صدها مجازات برایشان بدتر است.

 

جلیلی، حماسه 24 خرداد را، مهر «باطل شد» بر فتنه خواند و تأکید کرد: انتخابات اخیر، حقانیت نظام را در پاسداری از حقوق  مردم نشان داد و ثابت کرد که آراء مردم را حق الناس می داند و برای آن احترام قائل است.

در پایان این همایش، بیانیه دانشجویان دانشگاه های مشهد و سازمان بسیج جامعه پزشکی قرائت شد./930/ز502/ج

 

ارسال نظرات