۲۸ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۵
کد خبر: ۱۹۲۷۴۳
رییس سازمان حج و زیارت خبر داد؛

اعزام 850 هزار زائر به عمره مفرده / حضور 500 هزار زائر ایرانی در مراسم اربعین

خبرگزاری رسا ـ رییس سازمان حج و زیارت انسجام و یکپارچگی زائران در موسم حج امسال را به سبب همکاهنگی و همکاری سازمان حج و زیارت با بعثه مقام معظم رهبری بر مبنای اعتقاد دانست و گفت: معتقدیم که حج و عمره از شئون ولایت است.
اوحدي، رييس سازمان حج و زيارت کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مهندس سعید اوحدی، رییس سازمان حج و زیارت و معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گردهمایی روحانیون کاروان‌های عمره مفرده که پیش از ظهر امروز برگزار شد با اشاره به ظرفیت عظیم اربعین حسینی، حرکت عظیم مردمی در اربعین را عجیب توصیف کرد و گفت: امسال 20 میلیون زائر در روز اربعین در کربلا حاضر می شوند.

 

وی تأکید کرد: در موسم حج که از همه فرق اسلامی حضور پیدا می‌کنند تنها سه و نیم میلیون نفر هستند اما 20 میلیون نفر در اربعین شرکت می‌کنند و امسال یک هیأتی هم از طرف پاپ به آنجا می‌روند تا این راهپیمایی عظیم مردمی را مورد بررسی قرار دهند.

 

وی با اشاره به تشکیل ستاد عتبات با رویکرد اربعین در سازمان حج و زیارت، گفت: سازمان حج و زیارت در سال‌های گذشته هیچ دخالتی در حرکت خودجوش مردمی نداشت که نماینده ولی فقیه فرمودند خدمت رسانی به زائران جزو وظایف سازمان حج و زیارت است از این برکت محروم نشوید.

 

مهندس اوحدی با اشاره به پیش بینی های انجام شده از حضور 500 هزار زائر از ایران در همایش عظیم اربعین حسینی خبر داد و گفت: در ستاد عتبات با رویکرد اربعین به این جمع‌بندی رسیدیم که ساماندهی را تعریف کرده و به سمت امکاناتی برویم که عراق نمی‌دهد و شاید برای زائر رعایت نمی‌شود.

 

وی پوشش بیمه همه زائران را از اقدامات نخستین سازمان حج و زیارت برشمرد و ادامه داد: با بیمه قرارداد بسته شده که هر 500 هزار نفر تحت پوشش بیمه حج و زیارت قرار بگیرند که شامل 114 میلیون دیه، 15 میلیون تومان برای هزینه‌های بیمارستان و دو هزار دلار هزینه بیمارستان در عراق می شود.

 

رییس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: چه آنها که از طریق شمسا اعزام می شوند و چه آنها که ‌انفرادی و با هیئات مذهبی هستند تحت پوشش هلال احمر جمهوری اسلامی ایران قرار می گیرند.

 

وی با اشاره به سفر هیأتی متشکل از سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری برای بررسی شرایط مرز که دو هفته پیش صورت گرفت، گفت: مرزها با مشکلات و محدودیت‌ها بسیار زیاد روبه رو است و این نشان می دهد که طی سال‌های گذشته هیچ قدم جدی برای زیرساخت‌ها برنداشته‌ایم.

 

مهندس اوحدی از تصویب ساخت دو زائرسرا در مرز شلمچه و چزابه برای سال آینده خبر داد و گفت: در شورای برنامه‌ریزی بعثه تصویب شد که برای سال بعد زائرسرایی در مرز شلمچه و چزابه ساخته شود، چراکه در سال‌های بعد این جمعیت به یک میلیون نفر و شاید بیشتر هم خواهد رسید.

 

وی با اشاره به ازدحام زائران در مرز مهران و چزابه، این امر را به سبب اعلام طرف عراقی مبنی بر اینکه ویزای انفرادی و اضطراری در مرز صادر می شود دانست و توضیح داد: ویزاهای انفرادی را باید گذرنامه می‌گرفت و برای طرف عراقی می‌برد که این عبور زائران را در مرز مهران و چزابه با بحران روبه کرد.

 

رییس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه برای برطرف شدن این ازدحام قرار شد حتی هزینه بیمه و پزشکی را حج و زیارت پرداخت کند، گفت: آیت‌الله جزایری فرمود عوارض خروجی را که مصوبه مجلس بود، مردم پرداخت نکنند تا مردم به راحتی خارج شوند و این سبب شد که صف‌ها شکسته شود و عبور زائرن با سرعت بیشتری انجام شود.

 

وی ابراز کرد: تاکنون 360 هزار نفر برای زیارت اربعین از مرز عبور کرده‌اند که لازم است برای برگشت آنان تدابیری اندیشیده شود، از این رو 300 دستگاه اتوبوس برنامه‌ریزی شده که در مرز آماده باشد که بخشی را سازمان حج و زیارت و بخشی وزارت نفت، شرکت حفاری و بخشی از سوی آیت‌الله جزایری تأمین می شود تا در مرزهای شلمچه و چزابه مستقر شوند.

 

مهندس اوحدی بر انجام کارهای فرهنگی، استفاده از ظرفیت راهیان نور و هماهنگی با کشور عراق در کمیسیون‌های مشترک تأکید کرد و افزود: تلاشمان این است که در شورای برنامه‌ریزی بعثه مصوب کنیم ساماندهی در دفاتر کارگزاران انجام شود و برخی دفاتر را خاص هیئات مذهبی قرار دهیم و زائرسراها هم حتما تا سال آینده ساخته شود.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود، انسجام و یکپارچگی زائران در موسم حج امسال را به سبب همکاهنگی و همکاری بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت بر مبنای اعتقاد دانست و گفت: اعتقاد داشتیم که حج و عمره از شئون ولایت است و بر مبنای این رویکرد برای حفظ عزت جمهوری اسلامی در صحنه بین‌المللی به سراغ رفع مشکلات زائران رفتیم.

 

رییس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب می فرمایند که زائران سفیران جمهوری اسلامی هستند که با ادب، اخلاق و رفتار باید پیام رسان باشند، افزود: از جمله برکات انسجام برنامه‌ریزی عمره در موسم حج بود به طوری که با اجاره مسکن در زمان خود حدود 18 میلیون دلار صرفه‌جویی شد.

 

مهندس اوحدی در اداامه ویژگی‌های عمره امسال را اعزام زودهنگام زائران عنوان و اظهار کرد: امسال نخستین سالی است که زائران نیمه دوم یا نیمه 14 صفر مشرف شدند، در حالی که سی سال دولت عربستان به زائران ما اجازه نمی‌داد ایام اربعین در مدینه حضور یابند.

 

وی با بیان اینکه تعداد اعزام زائران را هفتاد درصد نسبت به سال گذشته افزایش داده ایم، از اعزام 850 هزار نفر در قالب 6 هزار و 300 کاروان خبر داد و گفت: در تلاشیم که اعزام زائران در عمره امسال به مرز 900 هزار نفر برسد.

 

رییس سازمان حج و زیارت نیز با اشاره به 10 روزه بودند عمره امسال، کاهش قیمت عمره را مدنظر قرار داد و گفت: در مصاحبه‌ها اعلام کردم قیمت عمره را 15.6 درصد کاهش داده‌ایم که برخی گفتند به سبب کم شدن دو روز از مدت سفر عمره است، اما آن دو روز در مجموع 5 درصد بر روی قیمت عمره تأثیر می‌گذارد.

 

وی با بیان اینکه امسال با درایت و انسجام قراردادهای حج و عمره همزمان بسته شد و 10 میلیون دلار در حج و 8 میلیون دلار در عمره صرفه‌جویی شد، اظهار کرد: سال گذشته حداقل مبلغ پرداختی برای عمره 2 میلیون 100 هزار تومان بود، اما امسال 1 میلیون 700 هزار تومان است.

 

مهندس اوحدی همچنین از آزاد شدن انتقال فیش در یک قالب و دستورالعمل مشخص و تصویب آن در شورای برنامه‌ریزی بعثه خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با آسیب شناسی مناسب‌تر برای سال بعد قدم های بهتری برداشته شود./920/پ202/ی

ارسال نظرات