۱۱ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۶
کد خبر: ۱۹۱۲۱۴
آیت‌الله حائری شیرازی:

باید در دانشگاه‌ها و علوم انسانی حساب خود را از غرب جدا کنیم

خبرگزاری رسا ـ آیت‌الله حائری شیرازی با بیان این‌که رسیدن به انسان‌شناسی در گرو پیروی از اهل‌بیت است، گفت: ما باید در دانشگاه‌ها در مسأله علوم اسلامی حساب خودمان را با اروپایی‌ها و غربی‌ها جدا کنیم تا بتوانیم به کرامت انسانی دست پیدا کنیم.
آيت الله محي الدين حائري شيرازي آيت الله حائري شيرازي آيت‌الله محي‌الدين حائري شيرازي، نماينده مجلس خبرگان رهبري
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی، نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری در چهارمین سالگرد ارتحال آیت‌الله مهدی قاضی خرم‌آبادی، بنیان‌گذار و رییس فقید دانشگاه قم که پیش از ظهر امروز در تالار شیخ مفید این دانشگاه برگزار شد، با اشاره به کرامت انسانی، گفت: کرامت انسانی از علوم انسانی به دست می‌اید و اگر علوم ما انسانی نباشد رسیدن به کرامت انسانی هم کار مشکلی است.
وی با بیان این‌که علوم انسانی دارای جایگاه و اهمیت ویژه‌ای در اسلام است، افزود: علوم انسانی است که ما را به درجه بالای انسان‌شناسی می‌رساند و اگر ما انسان‌شناس خوبی نباشیم نمی‌توانیم خدمت خوبی به اسلام انجام دهیم.
نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: هر انسانی باید جایگاه و مقام خود را شناخته و درصدد انجام تکالیف محوله از سوی خداوند متعال باشد و ما به عنوان یک مسلمان وظیفه داریم از این دین الهی به خوبی دفاع و مراقبت کنیم.
آیت‌الله حائری شیرازی با اشاره ضرورت حفظ اسلام، خاطرنشان کرد: این امر فایده‌ای ندارد که انسان سپری از اسلام بسازد و از طریق آن خود را حفظ کند و به اسلام صدمه وارد شود و بلکه مردی و مسلمانی به آن است که فرد اسلام را پشت سر خود قرار داده و خود را سپر اسلام کند تا این دین کامل الهی سالم بماند.
وی ادامه داد: دو نفر از یاران امام حسین(ع) که در حالت نماز مقابل حضرت ایستادند و تیرباران شدند تا اسلام واقعی یعنی امام حسین(ع) سالم بماند واقعا مرد بودند و حق مطلب را به جا آوردند همان‌گونه که خود اباعبدالله(ع)، اولاد و اصحاب برای دفاع از اسلام جان خود را فدا کردند.
نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که کربلا و شهادت امام حسین(ع) درسی انسانی و انسان‌ساز بود، تصریح کرد: افرادی که امام را به شهادت رساندند کسانی بودند که انسان‌شناس نبودند و فقط صرف جامعه‌شناسی را مدنظر قرار داده بودند و امام را خطری برای جامعه محسوب می‌کردند در حالی که انسان‌شناسی با توسل، توجه و پیروی از اهل‌بیت(ع) به دست می‌آید.
وی جامعه‌شناسی بدون انسان‌شناسی را امری بی‌فایده برشمرد و بیان داشت: ما باید در دانشگاه‌ها در مسأله علوم اسلامی حساب خودمان را با اروپایی‌ها و غربی‌ها جدا کنیم تا بتوانیم به کرامت انسانی دست پیدا کنیم چون در این‌گونه کشورها کرامت بر اساس علوم مشخص می‌شود و با نبود علوم انسانی نمی‌شود به کرامت انسانی رسید.
آیت‌الله حائری شیرازی در پایان افزود: دشمنان جامعه اسلامی همیشه درصدند تا علوم خود را به این جوامع تزریق کنند و نگذارند علوم اسلامی ترویج پیدا کند ولی ما برای رسیدن به کرامت انسانی و انسان‌شناسی عالی چاره‌ای نداریم که در همه زمینه ها روی پای خود بایستیم و خود را از فرهنگ غرب جدا کنیم./907/پ202/ج
ارسال نظرات