۲۴ آبان ۱۳۹۲ - ۰۱:۴۴
کد خبر: ۱۸۹۷۴۶
استاد حوزه و دانشگاه:

مقاومت مهمترین درس عاشورا است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام داستانپور استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر استقامت و پایداری بسیار زیاد حضرت زینب(س) در واقعه کربلا و به اسارت رفتن اهل بیت امام حسین(ع) گفت: با وجود عظمت بلایایی که بر حضرت وارد شد و تمام مشکلات، حضرت زینب(س) هرگز از مقاومت و افشاگری علیه ظلم دست برنداشت.
حجت الاسلام محمد داستانپور استاد حوزه و دانشگاه و پژوهشگر حوزه علميه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محمد داستانپور، استاد حوزه و دانشگاه، شب گذشته در سخنرانی خود در هیئت فدائیان حسین(ع) در معراج الشهدای اصفهان، عاشورا را درسی برای توجه به غربت حضرت ولی عصر(عج) خواند و گفت: کاروان امام حسین(ع) به حسب ظاهر در روز عاشورا شکست خوردند اما واقعیت ماجرا پیروزی بزرگ است.

 

وی با اشاره به این که دستیابی به هدف بزرگ امام حسین(ع) که نجات اسلام بود جز با شهادت ایشان میسر نمی شد افزود: عصر عاشورا حضرت زینب(س) را به همراه دیگر بازماندگان کاروان امام حسین(ع) به سمت شام روانه کردند جایی که در آن زمان مرکز دشمنان امیرالمؤمنین(ع) بود و قطعا حضرت زینب(س) می دانست که مصیبت هایی زیادی در پیش دارد.

 

حجت الاسلام داستانپور خاطر نشان کرد: واقعه کربلا سرشار از خشونت و بی رحمی نسبت به اهل بیت امام حسین(ع) است، اولین زنی که در تاریخ عرب به اسارت رفت حضرت زینب بود و بسیاری از رسوم وحشیانه دوران جاهلیت در کربلا و سفر کاروان اسرا به شام دوباره زنده شد و تکرار گشت.

 

پژوهشگر حوزه علمیه مهمترین قصد اهل شام در موجهه با کاروان اهل بیت امام حسین را تحقیر آنها ذکر کرد و ابراز داشت: با وجود جو منفی و وحشیگری ها و جسارت هایی که اهل شام از خود نشان دادند و با تمام سختی هایی که وجود داشت بازهم حضرت زینب مأیوس و نا امید نشد و هرگز در برابر دشمن تسلیم نگشت بلکه با مقاومت خود دشمن را خوار و ذلیل کرد.

 

وی عاشورا را مانند حج دارای احرام خواند و تصریح کرد: تفاوت احرام عاشورایی و حج در این است که احرام عاشورایی پایانی ندارد و کسی که محرم عاشورا می شود تازه در ابتدای دغدغه های عاشورایی قرار دارد همانطور که پس از عاشورا دغدغه ها و مصایب حضرت زینب کبری شروع شد.

 

استاد حوزه و دانشگاه احرام عاشورایی را همراه با امتحان هایی سخت از جنس لذائذ و دلبستگی هایی دنیایی ذکر کرد و گفت: اگر انسانی که احرام عاشورایی بسته است و محرم کربلاست بتواند از این آزمایشات سربلند و موفق بیرون بیاید مورد لطف و عنایت خاص امام زمان قرار می گیرد و جزء خواص می شود.

 

حجت الاسلام داستانپور خاطر نشان کرد: محبین امام حسین باید با الگو برداری از حضرت زینب و اهل بیت امام حسین دنباله رو کاروان کربلا باشند و همانطور که این کاروان تمام مصایب و سختی ها را به جان خریدند برای دفاع از امام زمان خود و زنده نگه داشتن دین اسلام محبین نیز باید به همین صورت باشند و از خود مقاومت نشان دهند.

 

وی با اشاره به این که عزاداران امام حسین باید مروج و مبلغ فرهنگ عاشورا و مهدویت باشند اظهار داشت: یزید به هنگام ورود اهل بیت امام حسین به شام با فخر فروشی و جلوه گری از طریق مادیات قصد داشت خود را فاتح و پیروز جنگ نشان دهد و همچنین بازماندگان کربلا را تحقیر کند و از روحیه مقاومت و ایثار آنها بکاهد.

 

پژوهشگر حوزه علمیه ابراز داشت: با مقاومت و ایستادگی اهل بیت امام حسین و بصیرت و افشاگری امام سجاد و حضرت زینب و شهادت مظلومانه حضرت رقیه تمام نقشه های شوم یزید شکست خورد و کسی که قصد تحقیر ائمه را داشت خود تحقیر شد و در بین جامعه به موجودی منفور و خوار و ذلیل تبدیل گشت و این نتیجه مقاومت در برابر ظلم است که باید برای شیعیان الگویی مهم باشد.

 

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه تصریح کرد: حاصل مقاومت و پایداری کاروان کربلا تغییر کردن جو شام بر علیه دستگاه حکومت یزید بود تا جایی که یزید تمام تلاش خود را به کار گرفت تا خود را در ماجرای کربلا بی تقصیر نشان دهد و این مهمترین پیام عاشورا و واقعه کربلاست، پیام کربلا این است که محبین و شیعیان امام حسین باید برای غربت امام زمان خود حتی با دست خالی با دشمن تا دندان مسلح مبارزه کنند./939/پ202/ع

 

ارسال نظرات