۰۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۱۸۸۵۶۶
رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم:

باید بیاموزیم محتوای غنی دینی را چگونه به زبان هنر عرضه کنیم

خبرگزاری رسا ـ رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: ما باید بیاموزیم که چگونه محتوای غنی دینی و معانی بلند آن را به زبان هنر عرضه کنیم.
حجت الاسلام احمد واعظي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام احمد واعظی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، پیش از صبح امروز در دومین جشنواره فیلم اشراق، که در سالن‌ همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد،‌گفت: در هفته‌های آغازین مسؤولیت خود به محضر مقام معظم رهبری رسیده و مطرح کردم« تشخیص بنده این است حوزه‌علیمه در سایه طولانی آموزش‌های هنری مجال این را پیدا کرده که قدم به وادی تولید هنری و استحصال این ظرفیت ایجاد شده بگذارد» ایشان تأیید کردند.

وی اظهار داشت: وقتی خدمت ایشان ایده تشکیل انجمن‌های هنری و ادبی حوزه را مطرح کردم،‌ ایشان فرمودند«به چه منظوری»، عرض کردم به این منظور که فضایی برای استحصال ظرفیت هنری و ادبی حوزه و قدم گذاشتن به وادی تولید فراهم شود، ایشان خیلی تأیید کردند.

حجت‌الاسلام واعظی ادامه داد: ایشان فرمودند«بنده عقیده‌ام این است که هر طلبه‌ای دست‌کم یک زاویه از هنر را بشناسد و صاحب نظر باشد» و ایشان فرمودند« بنده خودم شعر را خوب می‌شناسم و ظرایف شعری را خوب می‌شناسم».

رییس دفتر تبلیغات اسلامی تأکید کرد: هنرمندان حوزوی در گام نخست نیازمند این‌ هستند که خود را تعریف کنند که در وادی هنر چه رویکردی دارند.

وی ادامه داد: طبیعی است که هنرمندان حوزوی خود را در مقوله هنر دینی تعریف می‌کنند، هنر دینی مؤلفه‌هایی دارد، معنا‌گرا، معنویت‌گرا، واقع‌گرا، حرکت آفرین و متعهد است؛ این هنر هنرمند دینی است که بتواند یک همزیستی بین این مؤلفه‌های به ظاهر نا‌همساز ایجاد کند.

حجت‌الاسلام واعظی خاطر نشان کرد: هنر دینی باید بتواند در عین آسمانی، آرمانی و معنویت گرا بودن، زمینی‌و واقع‌گرا باشد، درد‌ها، رنج‌ها و ضعف‌‌ها را ببیند.

وی ادامه داد: نباید کار هنری هنرمند دینی آن‌قدر از عطر معنا و معنویت پر باشد که مشام را بیازارد و از بعد تکنیک و عرضه قابل فهم، خالی باشد؛ ایجاد کردن توازن بین جنبه معناگرایانه و مشتمل بودن بر تأملات فلسفی، جنبه آسمانی و جهت دهی داشتن و دیدن رنج‌ها، دردها و واقع‌گرایی و تکنیک‌ها؛ هنر هنرمند دینی است.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به برگزاری دومین دوره جشنواره فیلم اشراق گفت: تا حوزه و حوزویان میدان نبینند و وارد میدان عمل نشوند و تا ضعف‌ها و کاستی‌های خود را در معرض نقد ناقدان و داوران قرار ندهند رشد مورد نظر محقق نخواهد شد.

ما به خوبی واقفیم که در ابتدای یک راه طولانی هستیم، و واقفیم محصولاتی که امروز از سوی حوزویان و علاقه‌مندان به هنر دینی در حد ایده‌آل و مطلوب نیست، ما باید بیاموزیم که چگونه محتوای غنی دینی و معانی بلند آن را به زبان هنر عرضه کنیم./919/پ202/ن

ارسال نظرات