۳۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۹:۲۹
کد خبر: ۱۸۷۸۵۰
استاد حوزه علمیه قم:

تربیت کودک بر تأمین کودک تقدم دارد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام عرفان با بیان این که تأکید اسلام بر تربیت کودک است نه تأمین او، گفت: نازپرورده کردن کودکان پیامدی جز به انحراف کشیده شدن به بار نمی آورد.
حجت الاسلام عرفان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام حسن عرفان از استادان حوزه علمیه قم، عصر امروز در ادامه تبیین مباحث اخلاقی که به مناسبت هفته ولایت در مسجد جامع نجف آباد برگزار شد، با اشاره به علل وارد شدن گرفتاری بر انسان براساس حدیث امام علی(ع) گفت: هر گرفتاری به سبب دو چیز است: ابتدا سستی و تنبلی و و دیگری عجب است.

 

وی عجب را دارای اقسامی دانست و افزود: یکی از موارد عجب، عجب عقلی است که شامل کسانی است که با دیگران مشورت نمی‌کنند با این که اسلام تا این میزان به مشورت اهمیت داده است و دیگری عجب علمی، عجب به جمال و مهم تر از همه عجب معنوی است که آن چه در راه خدا کسب می کنند را مربوط به خود می دانند.

 

تأکید اسلام برتربت کودک است نه تأمین او

حجت الاسلام عرفان در ادامه مباحث گذشته صبر در برابر رنج های زندگی را از انواع صبر در برابر مکروه دانست و گفت: رنج همسرانی که برای کسب معاش خانواده تلاش می کنند و یا همسرانی که در منزل برای تربیت فرزندان در تلاش هستند از جمله این رنج ها است که سبب رشد معنوی بالایی در انسان می‌شود چنان که در حدیث آمده بهشت پیچیده شده با سختی ها است.

 

وی در ادامه با بیان کاهش رشد جمعیت در سال های آینده بیان داشت: در سال های گذشته با شعار زندگی بهتر، فرزند کمتر به جای این که به فکر تربیت کودکان باشیم به فکر تأمین آنها شدیم و کودکان را هر چه بیشتر به سوی راحت طلبی سوق دادیم در حالی که دستور اسلام تربیت کودک است نه تأمین او.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که اسلام به تأمین نسبی نیز نظر دارد، افزود: نازپرورده کردن کودکان پیامدی جز به انحراف کشیده شدن به بار نمی آورد و وجود کودکان تک فرزندی مشکلاتی چون آسیب های روانی و عدم رقابت میان افراد را در آینده به دنبال خواهد داشت و کم شدن رشد جمعیت شیعه یکی از مهم ترین خطرات پیش روی جامعه شیعی است.

 

صبر سیاسی از اقسام دیگر صبر بر مکروه است

 صبروی در ادامه افزود: اگر رفاه سبب رشد می شد، کشوری چون قطر که بالاترین سطح رفاه را در جهان دارا است، باید اکنون پیشرفت ترین کشور جهان باشد، در حالی که شاهد هستیم هیچ گونه رشدی در این کشور صورت نمی گیرد.

 

حجت الاسلام عرفان از دیگر اقسام صبر در برابر مکروه را صبر سیاسی دانست و گفت: نمونه اعلای صبر سیاسی در وجود مبارک مولای متقیان است که برای حفظ وحدت جامعه و جلوگیری از بروز اختلاف 25 سال خانه نشین شدند و جلوگیری از بروز اختلاف و ایجاد وحدت میان افراد تا آن میزان سفارش شده است که خداوند برای اصلاح میان دو نفر دروغ را جایز دانسته اند.

 

این استاد حوزه علمیه قم رکن سوم در کمال انسان را تقدیر معیشت و برنامه ریزی در زندگی عنوان کرد و افزود: یکی از زیباترین تقدیر معیشت را می توان در سوره نمل و در زندگی مورچه ها شاهد بود که خداوند به زیبایی در قرآن آن را بیان داشته است در حالی که انسان به عنوان اشرف مخلوقات بعضاً زندگی شان بی حد و مرز است.

 

وی آنانی را که تقدیر معیشت ندارند را دو گروه دانست و افزود: گروهی که از حدود شرعی تجاوز می کنند  و بخل و خساست به خرج می دهند و بیشتر و کمتر از حد زندگیشان حرکت می کنند و گروه دوم کسانی هستند که اسراف و تبذیر روا می دارند.

 

از معیارهای تقدیر معیشت شأن اجتماعی است

حجت الاسلام عرفان با اشاره به نتایج بخل و خساست در زندگی فردی گفت: حضرت علی(ع) در این باره می فرماید که زندگی انسان‌های بخیل که در دنیا مانند گدا هستند، در آخرت مانند اغنیاء مورد حساب و کتاب قرار می گیرند و همیشه در دید مردم خار و آرزوی مرگشان را می کنند و همیشه با ذلت زندگی می کنند.

 

وی در ادامه افزود: گروه دوم، افرادی هستند که اسراف و تبذیر می کنند که این افراد فراتر از حد مصرف می کنند که به فرموده حضرت علی(ع) موجب فقر می شود که گاهی براساس مدگرایی در جامعه شکل می گیرد و چشم و هم چشمی ها سبب این اسراف ها و تبذیرها می شود.

 

حجت الاسلام عرفان از دیگر حدود که اسلام به آن توجه کرده را شأن اجتماعی دانست و بیان داشت: فقه شیعه از معیارهای تقدیر معیشت را شأن اجتماعی می داند که مطابق آن رفتار و زندگی کنیم ولی به دور از چشم و هم چشمی ها.

 

این پژوهشگر مسائل اجتماعی در ادامه افزود: یکی از اسراف کارترین کشورهای دنیا، ایران است که از آمارهای منتشر شده در زمینه های مواد آرایشی و بهداشتی، در جراحی پلاستیک که رتبه دوم را در جهان دارا هستیم و در مصرف بنزین است؛ این در حالی است که در قرآن بیش از 23 آیه در مورد اسراف نازل شده است.

 

حجت الاسلام عرفان در پایان گفت: از مصداق های تقدیر معیشت رعایت شئون اجتماعی، رعایت حدود الهی و خارج نشدن از حد معیشت و دوری از جملات و ریخت و پاش های بی حد و اندازه می باشد./939/پ202/س

  

ارسال نظرات