۱۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۷
کد خبر: ۱۸۶۲۱۸

تمجید آیت الله امامی کاشانی از آیین قالیشویان مشهد اردهال

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت تهران، بیان مسأله حکومت توسط علی بن امام محمد باقر(ع) در نماز جمعه مشهد اردهال کاشان را یکی از مهم‌ترین دلایل شهرت این امامزاده واجب التعظیم، به سلطانعلی ابن امام باقر(ع) دانست.
آيت الله امامي کاشاني

آیت الله محمد امامی کاشانی، امام جمعه موقت تهران، در آستانه برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشیویان فین کاشان در مشهد اردهال، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، اظهار داشت: علی بن امام محمد باقر(ع) در نماز جمعه مشهد اردهال با طرح مسأله حکومت، حکومت را از اهل بیت(ع) دانست و به همین دلیل به سلطانعلی بن امام محمد باقر(ع) شهرت یافت.

 

وی در ادامه از مشهد اردهال به عنوان کربلای ایران نام برد و یادآور شد: حضور سفیر ولایت، حضرت سلطانعلی بن امام محمد باقر(ع) در مشهد اردهال و یارانش برای هدایت مردم و مبارزه با ستمگران باعث شد تا او و 72 نفر از یارانش به دست زرینه کفش، حاکم وقت به مانند واقعه کربلا به شهادت برسد و از آن زمان به بعد مشهد اردهال را به عنوان کربلای ایران نام می برند.

 

امام جمعه موقت تهران وجود حضرت سلطانعلی بن امام محمد باقر در منطقه کاشان را نشانه تشّیع مردم این خطّه از ابتدا تا کنون دانست و گفت: اگر امروز شهرستان کاشان به عنوان دارالمؤمنین و به عنوان دارالعلم شناخته می شود، یکی از مهم‌ترین دلایل آن وجود حرم این امامزاده واجب تعظیم و بزرگان و علمای معروفی همچون فیض کاشانی است.

 

آیت الله امامی کاشانی همچنین آیین سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان در مشهد اردهال را یک رویداد فرهنگی ـ مذهبی  دانست و یادآور شد: این مراسم سنتی مذهبی که جمعیت عظیمی را به دور خود جمع می کند، همه ساله از سال قبل از آن پویا تر و منسجم تر می شود که مهم‌ترین شاخصه این آیین که بر خلاف آیین‌های دیگر بر اساس تقویم شمسی است که همه ساله نزدیک ترین روز به دومین جمعه مهر ماه برگزار می شود.

 

وی یادآور شد: شهادت و مراسم عزاداری حضرت به تاریخ قمری در 27 جمادی است و مراسم سنتی مذهبی‌قالی شویان شهید اردهال، به تاریخی شمسی و در دومین جمعه از مهرماه است.

 

گفتنی است، مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان در مشهد اردهال همه ساله برای بزرگداشت شهادت حضرت سلطانعلی بن امام محمد باقر(ع) در مشهد اردهال کاشان با شکوه خاصی برگزار می شود که در این آیین هزاران نفر از چوب به دستان اهالی فین کاشان، قالی مقدسی را که نمادی از پیکر مثله شده فرزند امام پنجم(ع) است از خادمان امامزاده تحویل و بر دوش خود حمل و حسین حسین گویان به طرف چشمه آبی که در جوار امامزاده شاهزاده حسین در نزدیکی بارگاه امامزاده سلطانعلی بن امام باقر(ع) است  برده و با شستن نمادین قالی آن را رد پناه چوب های به  دست گرفته، حسین حسین گویان به طرف مرقد این امامزاده واجب التعظیم بر گردانده  و تحویل آستان مقدس می دهند.  

 

قابل ذکر است، حضرت سلطان علی بن امام محمدباقر (ع) برادر حضرت امام صادق(ع) در سال 113 هجری قمری به دعوت اهالی فین کاشان از طرف پدر بزرگوارش برای ترویج دین اسلام به ایران مأموریت یافت که پس از سه سال تلاش و مجاهدت، سرانجام در جنگی نابرابر به همراه جمعی از یارانش در 27 جمادی الثانی سال 116 هجری قمری حدود 55 سال پس از واقعه کربلا در خطه اردهال کاشان به شهادت رسید./939/ت302/س

ارسال نظرات