۲۸ شهريور ۱۳۹۲ - ۲۳:۵۲
کد خبر: ۱۸۴۷۹۱
آیت‌الله مظاهری:

تبعیت از سیره اهل‌بیت شرط برخورداری از شفاعت است

خبرگزاری رسا ـ رییس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به این‌که انسان همان‌ گونه که دلش برای زیارت ائمه اطهار(ع) پر می‌زند، باید دلش برای شبیه شدن به آنان نیز پر بزند، گفت: اگر سیره اهل‌بیت(ع) با آن همه گذشت و فداکاری را نداشته باشیم، نمی‌توانیم مورد شفاعت آنان واقع شویم.
آيت الله حسين مظاهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت‌الله حسین مظاهری، رییس حوزه علمیه اصفهان، در سخنرانی هفتگی خود که پنج‌شنبه‌شب‌ها در مسجد حکیم برگزار می‌شود، با اشاره به این‌که یکی از چیزهایی که ضعف اعصاب را دوبرابر می‌کند، پرخاشگری و اوقات تلخی با یکدیگر است، گفت: متأسفانه در خانه‌ها در میان افراد جامعه این پرخاشگری هست، حتی در میان کوچک و بزرگ‌تر این پرخاشگری وجود دارد.

استاد درس خارج حوزه علمیه با اشاره به این‌که گاه دیده می‌شود که فرزند کوچک‌تر به مادرش و پدرش پرخاشگری می‌کند، اظهار کرد: اگر سیره پیامبر اکرم(ص) با آن همه گذشت و فداکاری و سیره اهل‌بیت(ع) با آن همه گذشت و فداکاری را نداشته باشیم، نمی‌توانیم مورد شفاعت آنان واقع شویم.

حضرت آیت‌الله مظاهری ادامه داد: بیش از بیست آیه با این لهجه‌های تلطف‌آمیز به ما دستور به عفو، گذشت، ایثار و فداکاری داده‌اند، البته نمی‌توان مانند اهل‌بیت(ع) و پیامبر(ص) و حتی بزرگان اسلام شد؛ اما بالاخره باید این صفت در میان ما وجود داشته باشد.

وی اهل گذشت بودن را صفتی جایگزین پرخاشگری، شایعه، غیبت، تهمت و دروغ برشمرد و اظهار کرد: دروغ، تهمت، غیبت و شایعه‌پراکنی در میان ما و در برخی سایت‌ها و گاه زخم‌زبان‌ها از نداشتن حس عفو و گذشت و به وجود آمدن حس انتقام‌جویی نشأت می‌گیرد.

رییس حوزه علمیه اصفهان با قرائت این آیه که «ویل لکل همزة لمزة» اظهار کرد: خدا می‌فرماید وای بر هر دروغ‌گوی هرزه‌زبان، یک معنای این ویل این است که چاهی در جهنم است که فرد دروغ‌گو و هرزه‌زبان را در آن فرو می‌برند و یک معنای دیگر هم به معنای وای است.

وی ادامه داد: مسلمان باید دوست مسلمان دیگر باشد، اگر دوست یکدیگر نباشیم، تفرقه وجود دارد و این تفرقه و نبود قانون مواسات برانگیزاننده تهمت، شایعه، غیبت، پرخاشگری و مانند آن در جامعه است و نباید این گونه باشد.

ضرورت اجرای قانون مواسات در جامعه

حضرت آیت‌الله مظاهری خاطرنشان کرد: مسلمان واقعی باید به آیات مواسات و اهل گذشت بودن عمل کند، قرآن تنها برای این نگفته که ما بخوانیم و عمل نکنیم، باید صفت عفو، گذشت، ایثار و فداکاری در بین‌مان رواج یابد.

وی با اشاره به برخی نزاع‌های و دعواهای خانوادگی اظهار کرد: گاه میان عروس و مادر شوهر یا دو خواهر قهر وجود دارد، در روایات است که اگر قهر از سه روز بگذرد، فرد قهرکننده از دایره اسلام خارج می‌شود و گاه حرف به نمامی و سخن‌چینی می‌کشد.

استاد اخلاق حوزه علمیه با تأکید بر این‌که باید قانون مواسات در میان ما حکم‌فرما باشد، اظهار کرد: باید هر چه خود دوست داریم، برای دیگران نیز دوست داشته باشیم و هر چه خود نمی‌خواهیم برای دیگران نیز نخواهیم.

وی افزود: انسان دوست ندارد که به وی پرخاش‌گری کنند یا پشت سر او غیبت کنند، و همچنین خوش می‌دارد که دیگران از خطاهای او درگذرند و افراد باید چنین باشند، یعنی نسبت به دیگران پرخاشگری نکنند و بسیار اهل گذشت و عفو باشند.

حضرت آیت‌الله مظاهری با اشاره به این‌که زندگی امام حسن(ع) و امام حسین(ع) نمونه عفو، گذشت، ایثار و فداکاری است، بیان کرد: انسان همان‌ گونه که دلش برای زیارت ائمه(ع) پر می‌زند و دوست دارد به زیارت اهل‌بیت(ع) برود، باید دلش برای شبیه شدن به آنان نیز پر بزند.

شعار و محبت اهل‌بیت در میان جامعه ما وجود دارد

وی ادامه داد: زیارت کردن برای فرد بسیار لذت‌بخش است، اگر اجازه بدهند مردم یک‌ساله بقیع را همچون کربلا می‌کنند، معنایش این است که افراد جامعه از نظر محبت تا سر حد عشق اهل‌بیت(ع) را دوست دارند و راجع به آنان گذشت و فداکاری دارد.

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: ایرانی‌ها نسبت به محبت اهل‌بیت(ع) بسیار پیش‌رو هستند و شعار آنان درباره اهل‌بیت(ع) بسیار خوب است، اکنون روضه‌ها و جشن‌های بسیاری در میان ایرانیان برگزار می‌شود و باید شکر این نعمت را به جا بیاوریم.

وی محبت اهل‌بیت(ع) را از هر در گران‌بها و هر چه که در دنیا است، باارزش‌تر دانست و خاطرنشان کرد: اما متأسفانه از نظر عمل، هم در نماز، هم در قانون مواسات و هم در اجتناب از گناه و در عفو، گذشت، ایثار و فداکاری شباهت به اهل‌بیت(ع) نداریم.

حضرت آیت‌الله مظاهری با اشاره به این‌که قرآن در 600 آیه ایمان را ذکر می‌کند، اظهار کرد: قرآن در هر جا که این ایمان را ذکر می‌کند، همراه آن عمل صالح را نیز یادآور می‌شود، ایمان یعنی باور به خدا و شعار ولایت و محبت اهل‌بیت(ع) که ما داریم، اما متأسفانه عمل صالح را نداریم.

وی با توصیه دوباره به اجتناب از پرخاشگری اظهار کرد: در خانه و در مجالس ما پرخاشگری، بسیار زیاد است و باید کاری کرد که این پرخاشگری‌ها کم شود و مایه شرمندگی است که به ما بگویند در اروپا آن محبتی که به یکدیگر دارند، ماها با هم نداریم اما اروپا برای بلعیدن ممالک اسلامی بسیار درنده هستند.

بدحجابی تنها یک نوع تضییع حق‌الناس است

استاد درس خارج حوزه علمیه اظهار کرد: باید تولی و تبری داشته باشیم، معنای تولی و تبری این است که با هم خوب باشیم اما با دشمنان بد باشیم، همان که خداوند در آخرین آیه سوره محمد(ص) می‌فرماید، قرآن می‌فرماید که پیروان پیامبر(ص) با هم خوب و متواضع هستند اما در مقابل استکبار سرسخت و دشمن هستند.

وی خاطرنشان کرد: خداوند به پیامبر اکرم(ص) تسلیت داده است که اگر سقیفه‌بنی‌ساعده پیش می‌آید و کار تو را جلو می‌برند و سقیفه ولایت را خانه‌نشین می‌کند، بدان که ایرانی می‌آید و پرچم امام زمان(عج) و اسلام را در جهان برافراشته می‌کند.

حضرت آیت‌الله مظاهری با انتقاد از فساد اداری در کشور اظهار کرد: چرا باید فساد اداری در جامعه وجود داشته باشد، یا ارباب رجوع که می‌آید، رییس به وی پرخاشگری کند، ما با هم به اندازه‌ای بد هستیم که سبب فساد اداری شده است.

وی گفت: نباید در میان ما فقر وجود داشته باشد، یکی از قانون‌های اسلام، قانون مواسات است، چرا انسان باید به فکر خودش باشد و به فکر دیگران نباشد، اگر ما به فکر دیگران بودیم و قانون مواسات را رعایت می‌کردیم، فقر وجود نداشت.

استاد درس خارج حوزه علمیه فساد اخلاقی و بی‌حجابی در جامعه را تضییع حق‌الناس دانست و اظهار کرد: گاه زنان زینت می‌کنند و لباس بد می‌پوشند، باید بدانند که گناه تنها بر گردن آنان نیست، بلکه باید بدانند که گناه فساد دیگران نیز بر عهده آن زن بدحجاب است./914/پ201/س

 

ارسال نظرات