۱۹ شهريور ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۹
کد خبر: ۱۸۳۷۶۰
وزیر ارشاد:

امامزادگان عامل پیوند و استحکام فرهنگی ایرانیان هستند

خبرگزاری رسا ـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر این‌که همه ایرانیان از شجره طیبه اهل‌بیت(ع) بهره می‌گیرند، امامزادگان را عامل پیوند و استحکام فرهنگی ایرانیان خواند و گفت: بخشی از وحدت مذهبی قومی و ایرانی ناشی از حضور این کانون‌های گرم در جای جای ایران است.
علي جنتي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در آیین گشایش نخستین کنگره بین‌المللی امامزادگان که شامگاه سه‌شنبه در سالن شهدای ارتش اصفهان برگزار شد، گفت: ظرفیت فرهنگی بقاع متبرکه و امامزادگان همچنان به طور کامل استفاده نشده است، با نگاه فرهنگی اجتماعی و کارکردهای بقاع متبرکه می‌توان بقاع را از آن‌چه تا کنون بوده است، فراتر بود و این کار با توجه به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب میسر می‌شود.

وی به بیان تاریخچه ورود امامزادگان به ایران پرداخت و افزود: با اراده خداوند ثمره شجره اهل‌بیت(ع) همواره پربارتر شده و دشمنان را ناامید و زبون ساخته است، این شجره طیبه مصداق آیه «أصلها ثابت و فرعها فی‌السماء تؤتی أکلها کل حین بإذن ربها» همواره پربارتر و پرثمرتر می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که این شجره هیچ‌گاه از ثمردهی بازنایستاده است، ادامه داد: ایرانیان که اسلام آوردند، از فرزندان اهل‌بیت(ع) به شایستگی پذیرایی کردند، امامزادگان سفیران فرهنگی اهل‌بیت(ع) بودند.

وی با اشاره به این‌که امامزادگان یا خودخواسته یا توسط ظلم و ستم حکام جور به ایران آمدند، اظهار کرد: فرزندان اهل‌بیت(ع) در پناه میزبانی و میهمان‌نوازی ایرانیان در شهرها و روستاها آرمیده‌اند و برکاتشان شامل حال زائران و مجاوران است.

جنتی گفت: آیین توسل، اظهار ارادت و توسل به حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) و برادر بزگوار آن حضرت احمدبن‌موسی(ع) و حضرت معصومه(س) و سایر فرزندان اهل‌بیت(ع) جزوی از فرهنگ ایرانیان شده است.

وی با بیان این‌که وادی زیارت بیش از این‌که وادی معقولات باشد، وادی دل و جذبه و درون است، خاطرنشان کرد: ارتباط با امامزادگان بهترین بستر برای ارتباط با اولیای دین و رشد معنوی می‌شود، حرم در فرهنگ ایرانی کانون جذب شفاعت و جلب رحمت است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: توسل به اهل‌بیت(ع) جزیی از آموزه‌های شیعی است که سبب صفای روح و باطن می‌شود، امروز درمانده‌ای را سراغ ندارید که در امامزاده‌ای توسل نجسته و امید کرامت و شفاعت نداشته باشد.

هنرهای به کار برده شده در امامزادگان جلوه‌ای از هنرهای قدسی است

وی با اشاره به این‌که امروز مادران شفای فرزندان خود را از امامزادگان می‌خواهند و رانندگان نام آنان را بر خودروی خود نقش می‌بندند، بیان کرد: همه از شجره طیبه اهل‌بیت(ع) بهره می‌گیرند، امامزادگان عامل پیوند و استحکام فرهنگی ایرانیان هستند.

جنتی گفت: بخشی از وحدت مذهبی قومی و ایرانی ناشی از حضور این کانون‌های گرم در میان جای جای ایران است، حرم یکی از مهم‌ترین مراکز فرهنگی است، وجود بقاع متبرکه هر یک از آنان را به یک گنجینه‌ای از هنرهای ظریفی همچون تذهیب، مشبک، گچ‌بری، آیننه‌کاری و مانند آن تبدیل کرده است.

وی ادامه داد: بسیاری از رشته‌های هنری در پناه امامزادگان رشد یافته‌اند، نام بسیاری ازا مامان در گوشه و کنار امامزادگان نقش بسته است و آنان نقش عجیب در بالندگی هنر ایرانی داشته‌اند، امامزادگان همچون همه کشورهای اسلامی جلوه‌ای از زیبایی‌های بصری هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر این‌که فضاهای کاربردی در امامزادگان جلوه‌ای از هنر قدسی است، ادامه داد: امامزادگان به دست کسانی تزیین شده که خود معتقد به آنان بوده‌‌اند، نقش بقاع متبرکه فراوان و قابل برنامه‌ریزی‌های و دارای ظرفیت‌های فراوانی است.

جنتی با بیان این‌که با بیان اهداف مشخص و کارکردهای امامزادگان، این بقاع در گسترش امید و بروز معنویت در جامعه نقش مهمی ایفا می‌کند، کرد: امام صادق(ع) در بیانی می‌فرماید هر کسی که قادر به زیارت ما نیست، دوستان صالح ما را زیارت کند که ثواب بسیاری برای آنان نوشته می‌شود.

در پایان این مراسم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، و  از نیکوکاران و خیرین نمونه امامزادگان تجلیل شد، و همچنین چشم‌انداز قطب فرهنگی آستان مقدس امامزاگان و بقاع متبرکه از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امضا شد./914/پ202/ع

ارسال نظرات