۱۳ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۹:۲۰
کد خبر: ۱۸۳۰۰۲

ماهنامه ذکر به هشتاد وسومین پله گام گذاشت

خبرگزاری رسا ـ هشتاد وسومین شماره ماهنامه ذکر، نشریه آموزشی ـ تخصصی حزب مؤتلفه اسلامی ویژه شهریور 92 به مدیرمسؤولی معاونت آموزش و سردبیری مجید تولایی به چاپ رسید.
هشتاد وسومين شماره ماهنامه ذکر

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، این ماهنامه شامل: «یک جرعه آب، نشانه، به جای سرمقاله، رسانه، یادداشت، گفت‌وگو، سیاست، اقتصاد، بین‌الملل، جامعه، فرهنگ‌و هنر و اندیشه» است.

 

بخش به جای سرمقاله، گزیده‌ مقاله‌ای از حضرت آیت‌الله جوادی آملی با نام تعهد و تأدب کارگزار در حکومت اسلامی را در خود گنجانده است که اجمالی از آن را می خوانیم: «تعهد ایجاب می‌کند که انسان متعهد، خود را وامدار عهد خویش بداند و به آن بدون هیچ کاستی وفا کند؛ یا أیها الذین ءامنوا أوفوا بالعقود... ای کسانی که به خداوند ایمان آوردید به عقد و عهد خود وفا کنید والموفون بعهدهم إذا عاهدوا... نیکان، کسانی هستند که به عهد خود وفا می‌کنند و رعایت تعهدها را همانند عبادت خداوند، گرامی می‌دارند... وأوفوا بالعهد إن العهد کان مسؤولا؛ به میثاق خود عمل نمایید و به آن وفا کنید؛ زیرا هنگام محاسبه الهی رعایت عهد مورد سؤال قرار می‌گیرد؛ و در این جهت؛ فرقی بین عهد با خدا و عهد با بندگان وی نیست؛ پس کارگزار اسلامی که متعهد به انجام خدمات صادقانه است، در قیامت مسؤول خواهد بود.»

 

عناوین: «داخل دایره سهم‌خواهی نمی شویم، هیچ کشوری از شرایط مصر نفع نمی برد، ریشه‌یابی غائله‌های افراطیون در قم؛تهران؛ مشهد، خطر سلفی‌گری نوین در کشور، والله قسم ما نبودیم و مشکل، خودعمارپندارهایی‌اند که سوار برمرکب فتنه شده‌اند» از مهمترین عناوین این شماره از ماهنامه است.

 

در فصل سیاست می‌خوانیم: «گزارشی از حادثه 22 بهمن سال 1391 در قم، خروش علما، خطر سلفی‌گری نوین در کشور، مردان تکلیفیم نه نتیجه، خشونت زیرنقاب».

 

فصل اقتصاد: «اقتصاد رسانه در ایران، سازمان مدیریت بهترین مکان برای برنامه‌ریزی توسعه کشور است، نرخ ارز؛ تیغ دولبه اقتصاد ایران و بررسی مالکیت در اسلام» را در خود جای داده است.

 

در بخش نرخ ارز؛ تیغ دولبه اقتصاد ایران نوشته شده است: «در بعد بودجه، دولت اگر بخواهد مستقل از نفت، بودجه را اداره کند، لازم است که منابع درآمدی جایگزینی در نظر گرفته شود. شاید مهمترین منبع جایگزین درآمدی که در این زمینه وجود دارد مالیات است که در عموم کشورهای دنیا هم به این‌گونه است... راه حل قطع وابستگی ما به نفت، علاوه بر ارتقای کمی و کیفی تولیدات داخلی، توجه به عوامل جانبی از جمله ایجاد نظام جامع اطلاعاتی و تقویت سیستم مالیاتی است...

 

فصل بین الملل شامل: «مرسی؛ اربکان مصر است، هیچ کشوری از شرایط مصر نفع نمی برد، مروری بر تاریخچه اخوان‌المسلمین، آیا مصر به سرنوشت سوریه دچار می‌شود» است.

 

در بخش مروری بر تاریخچه اخوان‌المسلمین از زبان حسن هانی‌زاده نگاشته است: «اخوان المسلمین در سال 1928 تأسیس شد و برنامه دولت‌سازی گسترده‌ای را مدنظر داشت، ولی این برنامه در حقیقت برخاسته از نگرش‌های نسل اول اخوان‌المسلمین یعنی شیخ حسن بنا، شیخ حسن القضیبی و... بود. اینها قانونی درست کردند با نام خلافت اسلامی که برخاسته از دوره اموی و به طور مشخص عمربن عبدالعزیز، هشتمین خلیفه اموی بود. اخوان‌المسلمین با اعتقاد به اینکه عمر خلیفه عادلی است خلافت اورا به عنوان الگو قرار دادند... .»  

 

در فصل جامعه مطالبی چون: «هنجارهای غلط دست و پای انسان مسؤول را بسته است، ما ایرانی‌ها بی‌تفاوت شده‌ایم؟، آسمان بار امانت نتوانست کشید و بی‌مدافع‌شدن زن اروپایی و تسلیم در برابر توفان‌ها» به چشم می خورد.

 

در این فصل در گفت‌و گو با حجت‌الاسلام صابراکبری جدی در باب دین و انسان مسؤول می خوانیم: «نباید تقصیر را به گردن این و آن بیاندازیم. همه ما مسؤول هستیم. هر کس سعی می‌کند به عهده دیگری بیاندازد، ولی ما همه مس‍ؤول هستیم. این هم که به گردن دیگری بیاندازیم، یکی از مصادیق همین بی‌مسؤولیتی مورد بحث است... ما نباید توقع داشته باشیم جامعه‌ای که صد سال زیر بمباران مدرنیته قرار داشته و رضاخان و محمدرضا بر آن حکومت کرده و این همه کار، ضدآموزه‌های دینی ما صورت گرفته، در ظرف مدت کوتاهی جبران کنیم و باید این توقع را تعدیل کرد... .»

 

عناوین فرهنگ و هنر عبارتند از: «ردپای حاتمی کیا در دهلیز، فیلمی که دست خالی رهایت نمی‌کند و گذشته‌ای که آینده سیمین است».

 

فصل اندیشه به عناوین «انسان محصول؛ انسان خالق،‌ حق و تکلیف در هندسه معرفتی انسان غربی و انسان در حجاب دنیای مدرن» پرداخته است.

 

در گفت‌و گو با حجت‌الاسلام میراحمدی می خوانیم: «اومانیسم با گذار از دوره رنسانس وارد عصر روشن‌گری شد که طی این دوره اندیشمندانی نظیر دکارت، اسپینوزا، هیوم و ساربر به بخش هستی‌‌شناسی و معرفتی این تفکر نظم قابل توجهی دادند و مؤلفه هایی مانند اصالت عقل، نسبی ‌گرایی، سکولاریسم، آزادی، تجربه‌گرایی و توجه به فلسفه طبیعی و شکاکیت را قوام بخشیدند... اشتباه بزرگ اومانیست‌ها این بود که میان اعتقاد به خدا و اصالت انسان تضاد وجود دارد، یعنی اگر خدا را بپذیریم دیگر نمی‌توانیم برای انسان ارزش و اصالت قائل باشیم چرا که در آن صورت انسان تمام استعدادها و نیروهای فعال خود را از دست می دهد... .»

 

لازم به ذکر است، هشتاد وسومین شماره ماهنامه ذکر، نشریه آموزشی ـ تخصصی حزب مؤتلفه اسلامی ویژه شهریور 92به مدیرمسؤولی معاونت آموزش و سردبیری مجید تولایی در80 صفحه و با قیمت 2000 تومان به بازار نشر عرضه شده است./992/ن601/ق      

ارسال نظرات